یکشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
کد خبر: 239032

متخصصان علوم پزشکی معتقدند که بیماری دیابت پنج نوع مجزا دارد و می‌توان برای هر یک از انواع آن، روشی درمانی مشخصی را به کار برد.

دیابت بیش از دو نوع دارد!

سلامت نیوز:متخصصان علوم پزشکی معتقدند که بیماری دیابت پنج نوع مجزا دارد و می‌توان برای هر یک از انواع آن، روشی درمانی مشخصی را به کار برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، دیابت به طور طبیعی به دو نوع یک و دو دسته‌بندی می‌شود اما متخصصان علوم پزشکی در سوئد و فنلاند معتقدند تصویر پیچیده‌تری که از این بیماری کشف کرده‌اند می‌تواند زمینه را برای عصر "شخصی‌سازی درمان دیابت" فراهم سازد.

کارشناسان سلامت اظهار داشتند که این مطالعه راهنمایی برای مراقبت‌های دیابتی در آینده است اما تغییرات لازم در حوزه درمان به زودی در دسترس نخواهد بود.

از هر ۱۱ فرد بزرگسال در جهان یک نفر دچار بیماری دیابت است که خطر حمله قلبی، سکته مغزی، نابینایی، نارسایی کلیوی و نقص عضو را به دنبال دارد.

دراین مطالعه که نتایج آن در نشریه "دیابت و غدد درون‌ریز شناسی لنست" به چاپ رسیده، متخصصان سوئدی و فنلاندی به بررسی دقیق نمونه خون ۱۴ هزار و ۷۷۵ بیمار پرداختند و یافته‌های به دست آمده نشان داد که می‌توان این بیماران را در پنج شاخه مجزا تقسیم بندی کرد.

- دسته اول: دیابت خود ایمنی شدید که شبیه با دیابت نوع یک قدیمی است و افراد در دوران جوانی به آن مبتلا می‌شوند که بدن آنان اگرچه سالم به نظر می‌رسد اما به دلیل یک بیماری ایمنی قادر به تولید انسولین نیست.

- دسته دوم: بیماران دیابتی با کمبود شدید انسولین که در ابتدا بسیار شبیه به بیماران دسته اول هستند. این گروه از بیماران که در دوران جوانی مبتلا می‌شوند از وزن مناسبی برخوردارند اما بدن آنان قادر به تولید انسولین نیست و البته این اختلال ناشی از نقص در سیستم ایمنی بدن آنها نیست.

- دسته سوم: بیماران دیابتی با مقاومت شدید انسولینی در این گروه جای می‌گیرند که به طور کلی به اضافه وزن دچار هستند و اگرچه بدنشان انسولین کافی تولید می‌کند اما بدن قادر به واکنش‌دهی به این هورمون نیست.

- دسته چهارم: دیابت خفیف مرتبط با چاقی که اساسا در افرادی با اضافه‌وزن بالا مشاهده می‌شود اما این گروه به لحاظ متابولیک نسبت به بیماران گروه سوم به وضعیت نرمال نزدیک‌ترند.

- دسته پنجم: دیابت‌ خفیف مرتبط با سن که به طور چشمگیر در افرادی که سن بالایی دارند رخ می دهد و علائم آنها اندکی خفیف‌تر است.

به گزارش بی‌بی‌سی، به اعتقاد این متخصصان علائم دیابت در سه دسته اول به مراتب شدیدتر از دو گروه دیگر است.

آنها همچنین تاکید دارند: این یافته‌ بسیار حائز اهمیت است زیرا در آینده اقدامی مناسب برای تجویز داروی دقیق را به همراه خواهد داشت.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha