سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۹
کد خبر: 239284

کارشناس گیاهان دارویی گفت: بادرنجبویه، برای افراد دارای فشار خون مضر است.

بادرنجبویه، مضر برای مبتلایان به عارضه پر فشاری خون

سلامت نیوز: کارشناس گیاهان دارویی گفت: بادرنجبویه، برای افراد دارای فشار خون مضر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، این گیاه محبوب زنبور عسل است، وقتی زنبور مسافت زیادی از کندو دور می‌شود، با عطر این گیاه راه بازگشت خود را پیدا می‌کند.

گفته می‌شود که زنبورهای عسل هیچ گاه باغی را که بادرنجبویه در آن می‌روید ترک نمی‌کنند و کندوی معطر به بوی این گیاه، زنبورهای جدیدی را تشویق می‌کند که در آن کندو اقامت گزینند.

«سمیه نقیبی» کارشناس گیاهان دارویی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره این گیاه پرخاصیت گفت: بادرنجبویه، بادرنگبویه یا بادرنجوبه با نام علمی Melissa officinalis گیاهی است معطر، علفی، چند ساله، پایا، پرشاخه و پرپشت که ارتفاع آن به 30 تا 80 سانتی‌متر و حتی بیشتر می‌رسد.

وی افزود: این گیاه از تیره نعناعیان است که به حالت وحشی و خودرو در ایران می‌روید و دارای عطری با طعم لیموی تند بوده و موطن اصلی آن قسمت وسیعی از شرق مدیترانه است و در برخی نقاط آذربایجان و جلگه خزر نیز یافت می‌شود.

کارشناس گیاهان دارویی با بیان این‌که از همه بخش‌های رویشی این گیاه برای کاربردهای دارویی استفاده می‌شود، افزود: از جمله خواص  بادرنجبویه که داروی مورد علاقه پزشک بزرگ ایرانی، ابوعلی سینا بوده می‌توان به تأثیر در درمان بیماری‌های قلب، معده و روده اشاره کرد.

این کارشناس گیاهان دارویی در ادامه اظهار کرد: بادرنجبویه بیشتر به‌عنوان گیاه آرام بخش اعصاب، مفرح، نشاط‌آور و خوشبوکننده دهان شناخته می‌شود.

نقیبی تصریح کرد: این گیاه مانند هر ماده مفید دیگری، مضراتی نیز دارد، برای مثال گیاه بادرنجبویه افزایش‌دهنده فشار خون است و برای افرادی با عارضه پر فشاری خون مضر است.

وی یادآور شد: بادرنجبویه دارای طبعی گرم وخشک که از خواص آن به صورت دمنوش می‌توان بهره برد و همینطور به صورت خام و خشک شده مورد استفاده است.

این کارشناس گیاهان دارویی خاطرنشان کرد: بهبود تهوع، تأثیر درمانی در مراحل اول سرماخوردگی، رفع خستگی عصبی و افسردگی، خوش بوکننده دهان،تقویت حافظه و جلوگیری از ایجاد سکته قلبی و مغزی و دم کرده آن تعریق بدن را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: در درمان سنتی سرماخوردگی همراه با تب می‌باشد، به‌علت طبع گرم آن افراد با مزاج گرم استفاده نکنند بهتر است در صورت استفاده مصلح بنفشه وسکنجنبین و... استفاده شود.

نقیبی یادآور شد: پاکسازی کبد از سموم و بهبود جریان خود در مغز و در نهایت رفع کم حافظگی بخشی از خواص بی شمار گیاه بادرنجویه است.

وی یادآور شد: خواص بادرنجبویه تازه به‌حدی است که در اسپانیا برگ تازه آن را با چای معمولی مخلوط و یک نوشیدنی مطبوع از آن تهیه می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha