چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 239362

امسال زور سازمان ملی استاندارد به‌ خودرو و موتورسیکلت رسید. خودرویی‌ها مجبور شدند با 25 خودرو سودده خود خداحافظی کنند و موتورسیکلتی‌ها هم مجبورشدند از گاو شیرده خود که همان موتورهای کاربراتوری بود فاصله بگیرند.

پیدا و پنهان توقف تولید موتورسیکلت کاربراتوری

سلامت نیوز: امسال زور سازمان ملی استاندارد به‌ خودرو و موتورسیکلت رسید. خودرویی‌ها مجبور شدند با 25 خودرو سودده خود خداحافظی کنند و موتورسیکلتی‌ها هم مجبورشدند از گاو شیرده خود که همان موتورهای کاربراتوری بود فاصله بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، کارخانه ها و مونتاژکاران موتور تنها 17 استاندارد را رعایت می‌کردند اما اکنون مجبور شدند 8 استاندارد دیگر را هم رعایت کنند تا ضمن کاهش آلایندگی موتورها بر امنیت آن افزوده شود. بر این اساس سال آینده ضمن اینکه 25 مدل خودرو در کشور عرضه نمی‌شود، موتورسیکلت‌های کاربراتور هم شماره‌ گذاری نمی‌شوند. در حال حاضر 60 واحد تولیدی در زمینه موتورسیکلت ثبت شده‌اند که تنها 30 تا 35 کارخانه فعال بوده و بقیه شرکت‌ها یا از این حوزه خارج یا با مجموعه‌های دیگر ادغام شدند. اما اکثر مجموعه‌ها که نام تولیدکننده را یدک می‌کشند، مونتاژ کار هستند. درحال حاضر ارزان‌ترین موتورسیکلت بازار کشور از آن کاربراتوری‌ها است. یک موتورسیکلت کاربراتوری 125‌سی‌سی یک میلیون و 700هزار تومان است. این در شرایطی است که سایر موتورسیکلت‌ها از قیمت 2 میلیون و 500 هزار تومان به بالافروخته می‌شود. موتورسیکلت‌های کاربراتوری که با فشار چند ساله مراجع نظارتی بالاخره امسال کنار گذاشته شد، 8 برابر خودروها آلایندگی دارند. چندی پیش معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران، گفت: موتورسیکلت تا ۸برابر خودرو یورو ۲ آلودگی و ۱۵برابر خودرو معمولی پیمایش دارد.
برای آنکه بتوان از شرایط نامطلوب فعلی فاصله گرفت تنها راه حرکت به سمت موتورهای هیبریدی است. موتورهایی که در سایر کشورها رونق زیادی پیدا کرده است و حتی دیگر سراغ انژکتوری‌ها هم نمی‌روند. این موتورها کم و بیش در ایران مورد توجه قرار گرفته است. به‌گونه‌ای که عنوان می‌شود تنها 3 درصد مردم به سمت این گونه موتورها رفتند. منتقدان موتورهای هیبریدی می‌گویند: این موتورها ضعیف هستند و در سربالایی کم می‌آورند. از طرفی وقتی بنزین هزار تومانی هست چرا باید برای باتری‌های گران قیمت موتورها هزینه کرد.بدین جهت حتی مونتاژکاران موتورسیکلت هم از اینکه به سمت هیبریدی‌ها بروند تردید دارند و اکثر آنها ترجیح می‌دهند که موضوع شماره‌ گذاری نکردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری برای سال آینده اجرا نشود.


شماره گذاری 4 میلیون موتور در تهران
در مورد تعداد موتورسیکلت‌ها در کشور روایت‌های متفاوتی وجود دارد. مرکز شماره‌ گذاری تعداد موتورسیکلت‌های تهران را 4 میلیون اعلام می‌کند اما انجمن موتورسیکلت این آمار را زیر سؤال می‌برد و می‌گوید خوشبینانه تنها 2.5 میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کند و مابقی موتورها که مرکزشماره گذاری از آن صحبت می‌کند یا در پارکینگ‌ها است یا به خارج از تهران منتقل شده است اما همچنان پلاک تهران دارد.در نهایت آن چیزی که می‌توان جمع‌بندی کرد آن است که سالانه به طور متوسط 400 هزار موتورسیکلت در کشور پلاک می‌شود.
آمار دیگری می‌گوید از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور ۳.۵ میلیون موتورسیکلت در تهران جابه‌جا می‌شوند که تا قبل از سال ۱۳۹۶ تمامی آنها کاربراتوری بودند و حتی پس از مصوبه هیأت وزیران به‌منظور تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری به جای موتورسیکلت کاربراتوری از ابتدای سال‌جاری، طی شش ماهه نخست تنها ۴۸ هزار موتورسیکلت انژکتوری تولید شده و این در حالی اسیرد.ت که عمده تولید موتورسیکلت در نیمه نخست سال بوده و تنها ۲۵ درصد تولید این وسیله نقلیه در شش ماهه دوم سال مدنظر قرار می‌گ
حدود ۴۰ سال از زمان تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی می‌گذرد و در حالی که اجازه تولید و تردد این وسیله نقلیه در هیچ یک از کشورهای توسعه یافته داده نمی‌شود، اما همچنان عمده‌ترین موتورسیکلت تولیدی در ایران است.
با وجود رعایت استانداردهای تعیین شده توسط سازمان ملی استاندارد جهت شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی‌سی اما خط تولید این وسیله نقلیه در دنیا متوقف شده است. وسیله نقلیه‌ای که تا سال گذشته ۹۵ درصد از میزان موتورسیکلت در ایران را شامل می‌شد و در سال‌جاری رقم آن به ۶۵ الی ۷۰ درصد کاهش یافته است. در نهایت به نظر می‌رسد همان گونه که خط تولید موتورسیکلت‌های ۱۲۵ سی سی در سایر کشورهای دنیا از مدت‌ها قبل متوقف شده باید در ایران نیز توقف خط تولید این وسیله نقلیه  در دستور کار قرار گیرد. با تمام این اوصاف ابوالفضل حجازی عضو انجمن صنعت موتورسیکلت ایران از تخلف پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری به جای موتورسیکلت انژکتوری صحبت کرده بود.وی گفته بود شنیده‌ایم موتورسیکلت‌های کاربراتوری به جای موتورسیکلت‌های انژکتوری پلاک‌گذاری می‌شود و این شماره‌گذاری توسط پلیس راهور صورت می‌گیرد. مسأله‌ای که وجود دارد این است که با تغییراتی در مرحله پلاک‌گذاری از سوی دارندگان موتورسیکلت همراه هستیم و با وجود درخواست‌هایی که از سازمان استاندارد داشته‌ایم متأسفانه پاسخی در جهت رفع این مشکل دریافت نکرده‌ایم چرا که در این خصوص ضعف قانونی وجود دارد و با تغییراتی که در قطعات موتورسیکلت ایجاد می‌شود شاهد بروز خطا در تشخیص انژکتوری یا کاربراتوری بودن موتورسیکلت‌ها هستیم.
وی همچنین با انتقاد از نبود کنترل‌های لازم و باز بودن مراحل ثبت سفارش موتورسیکلت‌های کاربراتوری اظهارکرد که به چه علت در حال حاضر امکان ثبت سفارش موتورسیکلت‌های کاربراتوری وجود دارد و چه کسی باید بر قانون و مصوبه‌های آن نظارت کند. زمانی که موتورسیکلت کاربراتوری با قیمت ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان ارزان‌تر در اختیار مردم قرار می‌گیرد قطعاً مردم به موتورسیکلت انژکتوری روی نمی‌آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha