در گزارش‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت، دستیابی به پوشش همگانی سلامت تا سال ۲۰۳۰ میلادی برای تمام کشورها، در دو زمینه «پوشش خدمات سلامت» و «حفاظت مالی» هدف‌گذاری شده که هر دو این هدف‌ها باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی برای ۱۰۰ درصد جمعیت کشورها اتفاق افتاده باشد.

پوشش همگانی سلامت؛ تجربه موفق "تایلند" / اهمیت الگوبرداری "ایران"

سلامت نیوز:در گزارش‌های اخیر سازمان جهانی بهداشت، دستیابی به پوشش همگانی سلامت تا سال ۲۰۳۰ میلادی برای تمام کشورها، در دو زمینه «پوشش خدمات سلامت» و «حفاظت مالی» هدف‌گذاری شده که هر دو این هدف‌ها باید تا سال ۲۰۳۰ میلادی برای ۱۰۰ درصد جمعیت کشورها اتفاق افتاده باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا، پوشش همگانی سلامت، به معنای تامین و ارائه خدمات سلامت با کیفیت مناسب و بدون پدید آمدن خطرات مالی در یک مجموعه جمعیتی (یک کشور) است.

موسسه ملی تحقیقات سلامت جمهوری اسلامی ایران تجربه کشور تایلند را که از سوی سازمان جهانی بهداشت به عنوان یکی از کشورهای موفق در این عرصه معرفی شده است، مورد تجزیه و تحلیل قرار داده که در این نوشتار خلاصه نتایج آن بررسی، ارائه می‌شود.           

در تایلند که از پیشگامان اجرای برنامه پوشش همگانی سلامت بوده، مداخلات و اقدامات برای دستیابی به این هدف از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شد و پایش و ارزیابی برنامه بر عهده یک سازمان مستقل به نام International Health Policy Program قرار گرفت.

نکته مهم اما آن که یک سال بعد، یعنی در سال ۲۰۰۲ تمام شهروندان تایلند تحت پوشش یکی از بیمه‌های سلامت قرار گرفتند و به این ترتیب پوشش همگانی بیمه در این کشور آغاز شد. پوشش همگانی بیمه کاهش پرداخت مستقیم از جیب را در پی داشت؛ به‌طوری‌که این رقم به ۱۴ درصد رسید.

موضوع قابل توجه دیگر آن که در زمان آغاز برنامه پوشش همگانی سلامت، حتی چارچوب مشخص و تعریف‌ شده‌ای برای پایش و ارزیابی آن وجود نداشت و برنامه براساس مداخلات و اقداماتی که به‌تدریج طراحی و معرفی می‌شد، آغاز به‌کار کرد.

هم‌زمان با این برنامه، نظام ثبت الکترونیک داده‌های حیاتی (تولد و مرگ) هم تقویت شد؛ البته نه به قصد پایش و ارزشیابی برنامه پوشش همگانی، بلکه به ‌منظور حصول اطمینان از این‌که تمام جمعیت، تحت پوشش قرار گرفته‌اند و اگر نقاطی از کشور و افرادی از قلم افتاده‌اند، شناسایی و تحت پوشش قرار گیرند.

موضوع جالب این که در این مسیر و برای کسب اطلاعات در مورد میزان پوشش بیمه همگانی، حتی از داده‌های تلفن‌خانه‌های مراکز بهداشتی ـ درمانی هم استفاده شد و هم‌اکنون (پس از ۱۷ سال) تایلند به‌عنوان یک مدل موفق که به پوشش همگانی سلامت برای تمام جمعیت رسیده، معرفی شده است؛ کشوری که شهروندانش به ‌طور کامل در برابر هزینه‌های سلامت محافظت می‌شوند و پوشش و کیفیت ارائه خدمات مناسب است.

نکته قابل توجه آن‌که بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند در تایلند وضعیت و همراهی مناسب بیمه‌ها سبب شده ارائۀ خدمات سلامت و در دسترس بودن خدمات باکیفیت به مرحله اجرا درآید و پشتیبانی دولت از بسته کامل خدمات، منجر به ایجاد سطح بالایی از حفاظت در برابر خطرات مالی شده است.

به همین دلیل، سازمان جهانی بهداشت، الگوی تایلند برای رسیدن به پوشش همگانی سلامت را به ‌عنوان یک الگوی موفق معرفی کرده که می‌تواند مورد استفاده کشورهای مشابه از جمله ایران قرار گیرد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha