استقرار نیروهای اورژانس در این شب‌ها چند برابر خواهد شد و نیروهای اورژانس و موتورلانس‌های مجهز به دستگاه نوار قلب و الکتروشوک در مناطق پر خطر، شهرهای بزرگ و پر ترافیک و بویژه جنوب تهران به صورت گسترده حضور خواهند یافت.

هزینه هر یک درصد سوختگی بین دو تا پنج میلیون تومان است

سلامت نیوز:با نزدیک شدن به ایام چهارشنبه سوری، دوباره زنگ خطر مصدومیت ناشی از سوختگی چهارشنبه آخر سال در کشور به‌صدا درآمده است، البته بماند که بنا به آمارهای وزارت بهداشت بدون برگزاری آیین چهارشنبه سوری هم آمار سوختگی در ایران چشمگیر است.

به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: با وجود این در حوزه سوختگی مشکلات سر به فلک کشیده بسیار است از یک سو هم آمار سوختگی‌ها بالاست و از سوی دیگر پوشش بیمه‌ای مناسب و امکانات درست و حسابی برای درمان سوختگی در کشور وجود ندارد. از همین رو مسئولان وزارت بهداشت از روز گذشته و همزمان با نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال مدام به مردم هشدار می‌ دهند؛ چهارشنبه سوری را با استفاده از مواد غیر استاندارد به‌حادثه‌ای تلخ تبدیل نکنند. در این بین آنها به آمارهای قابل تأملی هم درباره سوختگی اشاره می‌کنند.

آخرین آمار‌های وزارت بهداشت نشان از این دارد که سالانه حدود 250 هزار سوختگی در کشور به وقوع می‌پیوندد که از این رقم دو هزار مصدوم دچار سوختگی مربوط به حوادث چهارشنبه سوری بوده است که در سال گذشته پنج نفرشان فوت کردند و بیش از بیست نفر دچار نقص عضو شده‌اند. بیشترین این مصدومان به ترتیب در تهران، آذربایجان غربی، زنجان و کردستان گزارش شده است. در این میان مردان چهار برابر بیشتر از زنان دچار مصدومیت شده‌اند که بیشتر در کوچه و خیابان رخ داده است.افزون بر این حدود 91 درصد مصدومیت‌ها در شهرها اتفاق می‌افتد و 35 درصد آسیب دیدگان دانش‌آموزان هستند.


از سوی دیگر آخرین گزارش‌های تنها بیمارستان سوختگی شهید مطهری در تهران نشان می‌دهد، سال گذشته 97 نفر به‌دلیل حوادث چهارشنبه سوری آخر سال دچار سوختگی شدند که 80 مورد آنها به‌صورت سرپایی درمان و 10 مورد نیز بستری شدند. آن‌طور که دکتر مصطفی ده مرده‌ای به روزنامه ایران خبر داده بیشتر اعزامی‌ها به این بیمارستان در رده سنی 15 تا 25 سال و از مناطق جنوب تهران بوده است. به گفته او صدمات ناشی از سوختگی با ترقه و مواد محترقه که غالب حوادث چهارشنبه سوری را رقم زده خسارات جانی برگشت‌ناپذیری را به همراه داشته است. طبق آمار 56 درصد این مواد از دستفروشان تهیه می‌شود.


رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری درباره هزینه‌های درمان مصدومین حوادث چهارشنبه سوری به «ایران» گفت: بیمه‌ها پوشش مناسبی نسبت به هزینه‌های درمان سوختگی ندارند به این ترتیب هر یک درصد سوختگی در بخش خصوصی 5 میلیون تومان هزینه دارد در بیمارستان‌های دولتی هر یک درصد سوختگی 2 میلیون تومان می‌شود که هم اینک این پول از محل طرح تحول نظام سلامت پرداخت می‌شود. به عبارتی عمل جراحی سوختگی که 10 میلیون تومان تعرفه دارد 6 درصد آن یعنی 600 هزار تومانش را بیمار پرداخت می‌کند و مابقی از سوی منابع طرح تحول نظام سلامت پرداخت می‌شود.
او با بیان اینکه مراکز درمان دولتی از بیماران دچار سوختگی اورژانسی هزینه‌ای دریافت نمی‌کند، افزود: مسأله اصلی عوارضی است که حوادث چهارشنبه سوری بر جای می‌گذارد. قطع انگشتان دست، قطع دست، پارگی صورت به علت برخورد ترکش‌های ترقه، آسیب قرنیه و صدمه پرده گوش از شایع‌ترین عوارض صدمات ناشی از بازی با ترقه و مواد محترقه است که بار روانی و اجتماعی برای مصدومان به همراه دارد.


دکتر ده مرده‌ای در پاسخ به اینکه آیا ایجاد فراخوان‌هایی مانند «نه به چهارشنبه سوری» و افزایش اطلاع‌رسانی از سوی شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در کاهش حوادث چهارشنبه آخر سال مؤثر بوده یا خیر؟ گفت: آمارهای مربوط به تعداد مصدومان در سال 95 نسبت به سال 94 کمتر شده است.سال گذشته حدود 100 مورد به بیمارستان سوختگی شهید مطهری مراجعه کردند و مرگ و میر نداشته‌ایم در حالی که این تعداد در سال 94، 120 مورد بوده و 3 مورد مرگ و میر نیز ثبت شده است. البته ایجاد فراخوان‌های مختلف از سوی هنرمندان و ورزشکاران و اطلاع رسانی‌های پی در پی از سوی رسانه‌ها در کاهش حوادث چهارشنبه سوری بی‌تأثیر نبوده است.


رئیس بیمارستان سوختگی شهید مطهری با بیان اینکه سالانه 250 هزار سوختگی در کشور به وقوع می‌پیوندد از کمبود تخت‌های بیمارستانی مربوط به سوختگی در کشور گلایه کرد و گفت: در حال حاضر حدود 1150 تخت سوختگی در کشور داریم از این‌رو تنها 10 درصد از این افراد می‌توانند در بیمارستان بستری شوند یعنی حدود 2 تا 3 هزار مصدوم سوختگی نیاز به بستری دارند و از این تعداد 10 درصد فوت می‌کنند، بنابراین رقم تخت‌های سوختگی در کشور باید دو برابر شود.
اگرچه آمارها از وقوع 250 هزار مورد سوختگی در کشور خبر می‌دهد اما رئیس مرکز تحقیقات سوختگی معتقد است؛ آمار کشوری در مورد سوختگی نداریم و آمارهای ارائه شده تاکنون تقریبی بوده و نیاز به سیستم جامع ثبت اطلاعات بیماران سوخته است. به گفته دکتر محمد جواد فاطمی از سال آینده سیستم جامع ثبت اطلاعات بیماران سوخته راه‌اندازی می‌شود. از سوی دیگر با توجه به اینکه سطح‌بندی مراکز سوختگی در کشور انجام نشده و مشخص نیست که هر بیمارستان بر اساس امکانات و نیرو چه خدماتی باید ارائه دهد؛ لازم است با ایجاد دستورالعمل کشوری مراکزی که شرایط لازم برای ارائه خدمات به بیماران سوخته را ندارند، از پذیرش بیمار خودداری کنند.
او نبود پوشش بیمه‌ای لباس سوختگی را از جمله مهم‌ترین مشکلات مصدومان دچار سوختگی عنوان کرده و گفت: لباس سوختگی با فشار بر روی زخم از ایجاد گوشت اضافه جلوگیری می‌کند؛ استفاده از این لباس موجب می‌شود که نیاز به جراحی‌های بیشتر برای رفع چسبندگی‌های سوختگی رفع شود اما بیمه‌ها متوجه نیستند که اگر لباس سوختگی را تحت پوشش بیمه قرار دهند از جراحی پلاستیک کاسته و هزینه‌های آنها کمتر می‌شود.


اقدامات اورژانس کشوربرای چهار شنبه سوری


طبق آمارهای کشوری از تعداد مصدومینی که در چهارشنبه آخر سال گذشته به بیمارستان‌ها مراجعه کردند یا توسط فوریت‌های پزشکی منتقل شدند، 23 درصد بستری شده و تحت مراقبت قرار گرفتند.
معاون فنی و عملیات اورژانس کشور نیز با تأکید بر اینکه آمار مصدومیت‌های شدید ناشی از سوختگی در چهارشنبه سوری سال 95 نسبت به سال گذشته کمتر بوده گفت: در سال گذشته تعداد مصدومان هفت درصد رشد داشت اما شدت جراحات یا مصدومیت‌های شدید 17 درصد کاهش داشت. بر این اساس 71 درصد مصدومان در سنین دبستان و دبیرستان بوده اند که 19 درصد از این مصدومان دچار آسیب چشمی شده‌اند و 42 درصد نیز دست‌شان آسیب دیده است جالب آنکه 81 درصد مصدومان از مواد محترقه استفاده کرده‌اند.


دکتر حسن نوری درباره اقدامات سازمان اورژانس کشور برای چهارشنبه سوری گفت: استقرار نیروهای اورژانس در این شب‌ها چند برابر خواهد شد و نیروهای اورژانس و موتورلانس‌های مجهز به دستگاه نوار قلب و الکتروشوک در مناطق پر خطر، شهرهای بزرگ و پر ترافیک و بویژه جنوب تهران به صورت گسترده حضور خواهند یافت. او گفت: بر همین اساس 63 دستگاه اتوبوس آمبولانس، 4650 دستگاه آمبولانس و 194 دستگاه موتورلانس در چهارشنبه سوری امسال در کشور خدمات ارائه خواهند داد. دکتر نوری همچنین توصیه کرد زنان باردار، بیماران قلبی و عروقی و افراد مسن از تردد‌های غیر ضروری در سطح شهر پرهیز کنند.
بر اساس اعلام معاونت اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت، از سال ۹۲ تاکنون برای خدمت‌رسانی در راستای سطح‌بندی مراقبت درمانی سوختگی، ۲۰۷ تخت بستری و ۷۲ تخت مراقبت ویژه در کشور اضافه شده که در استان‌های مختلف توزیع شده است، برای مثال در مراکز سوختگی استان گلستان ۲۰ تخت سوختگی و هشت تخت مراقبت ویژه، در خراسان شمالی ۲۴ تخت سوختگی و پنج تخت مراقبت ویژه، در اهواز ۹ تخت مراقبت ویژه، در شیراز، ۸۴ تخت سوختگی و ۱۶ تخت مراقبت ویژه، در زاهدان ۳۰ تخت سوختگی و ۱۰ تخت مراقبت ویژه، در زابل ۱۰ تخت سوختگی و ۴ تخت مراقبت ویژه و در همدان ۲۴ تخت سوختگی و ۸ تخت مراقبت ویژه راه‌اندازی شده است. افزون بر این در حال حاضر ۱۰۸ تخت بستری و ۸۰ تخت مراقبت ویژه آماده احداث است که در استان‌هایی مانند کرمانشاه، مشهد، اردبیل، گیلان و تبریز به مجموعه تخت‌های قبلی اضافه خواهد شد، از طرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم مراکز ویژه سوختگی را در دست احداث دارد تا به منظور توسعه تخت‌های سوختگی به مراکز فعلی افزوده شود.
بر این اساس پیش‌بینی شده که برای سال ۹۷ به مراکز جدید سوختگی در استان‌های خراسان جنوبی، ایلام، کرمان، جیرفت، شهرکرد، قم، اراک ،قزوین، ارومیه و یزد، ۱۱۷ تخت بستری و ۶۷ تخت مراقبت‌های ویژه اضافه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha