نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

مجلس لایحه حمایت ازحقوق افراد دارای معلولیت را اصلاح کرد

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس شورای اسلامی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح کردند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اعاده شده از سوی شورای نگهبان را با 150 رای موافق، 10 رای مخالف، 5 رای ممتنع از مجموع 200 نماینده حاضر اصلاح کردند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اصلاح ماده 3 این لایحه مقرر کردند که به منظور سیاست گذاری، برنامه ریزی، نظارت بر امور مناسب سازی و ستاد هماهنگی و پیگیری مناسبسازی کشور، ستادی با حضور وزیر کشور یا معاون ذیربط به عنوان رئیس، رئیس سازمان بهزیستی به عنوان دبیر، معاونان ذیربط وزارتخانه های راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، علوم، تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شود.
همچنین در این ستاد معاون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، نماینده تشکلهای غیردولتی جانبازان، نماینده شبکههای ملی تشکلهای مردم نهاد، رئیس شورای عالی استان ها به عنوان ناظر و بدون حق رأی، رئیس سازمان شهرداریها و دهیاریها و نماینده سایر دستگاههای دولتی برحسب مورد بنا به دعوت رئیس ستاد در جلسات ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور حضور خواهند داشت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در بند دیگر ماده 3 مصوب کردند در راستای تحقق مفاد این قانون و با هدف نهایی اعمال نظارت عالیه بر حسن اجرای کلیه قوانین معطوف به افراد دارای معلولیت یا اثرگذار بر زندگی آنان، کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای این قانون در زیرمجموعه شورای عالی رفاه و تأمین اجتماعی با ترکیب معاون اول رییس جمهوری به عنوان رییس، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان دبیر کمیته، رییس سازمان بهزیستی، وزرای راه و شهرسازی، آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، صنعت، معدن و تجارت، کشور، ورزش و جوانان و همچنین روسای سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان امور اداری و استخدامی، نماینده تام الاختیار رییس قوه قضائیه و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شود.
در این کمیته رؤسای کمیسیون های بهداشت و درمان و اجتماعی مجلس شورای اسلامی و سایر رؤسای کمیسیون های مجلس شورای اسلامی برحسب موضوع، پنج نفر از نمایندگان افراد دارای معلولیت کشور به انتخاب شبکههای ملی تشکلهای مردمنهاد بر حسب گروههای اصلی افراد دارای معلولیت کشور، سه نفر از کارشناسان برجسته امور افراد دارای معلولیت کشور با معرفی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نماینده انجمنهای صنفی مراکز غیردولتی توانبخشی به عنوان عضو ناظر بدون حق رأی حضور داشته باشند.
به گزارش ایرنا، لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت دارای 5 ماده بوده که ماده 3 مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفته و به مجلس شورای اسلامی جهت اصلاح ارجاع شده است.

**مخالفت مجلس با طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت
نمایندگان درادامه جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت را برای تامین نظر شورای نگهبان با 140 رای موافق، 20 رای مخالف و 10 رای ممتنع از 210 نماینده حاضر حذف کردند.
در ماده واحده این طرح که در مجلس حذف شد، آمده است: کلیه اعمال جراحی که به منظور پیشگیری دائمی از بارداری انجام می شود به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت جسمی ممنوع است، عدم رعایت این حکم توسط شاغلین حرف پزشکی تخلف محسوب می شود و متخلفان متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات های انتظامی محکوم می شوند.
طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت در جلسه 10 آبان مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، که مورد ایراد شورای نگهبان قرار گرفت، شورای نگهبان در ایرادات خود به این طرح آورده است مصوبات مجلس در مورد این طرح منطبق با سیاست های کلی جمعیت ابلاغی رهبر معظم انقلاب نیست از این رو باید مطابق با سیاست های کلی مصوبه جامعی تهیه و تصویب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha