سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بودجه دولت در بخش عمومی ۱۱ درصد رشد داشته است و وزارت بهداشت نیز در سال ۹۷ با رشد ۹ درصدی همراه بوده است.

افزایش ۹ درصدی بودجه وزارت بهداشت در سال ۹۷

سلامت نیوز:سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بودجه دولت در بخش عمومی ۱۱ درصد رشد داشته است و وزارت بهداشت نیز در سال ۹۷ با رشد ۹ درصدی همراه بوده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری وزارت بهداشت گفت: میزان کالری دریافتی ایرانیان در شبانه روز سه هزار و ۵۰ است. متوسط کالری مصرفی برای زنان دو هزار کالری و برای مردان دو هزار و ۳۰۰ کالری است. به طور میانگین هر ایرانی ۴۰ درصد بیشتر از سرانه جهانی کالری دریافت می کند.

وی افزود: همچنین مصرف قند و شکر در ایرانیان ۳۸ درصد بالاتر از میزان توصیه شده و مصرف نان و نشاسته نیز ۵ درصد بالاتر از میزان توصیه شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهار داشت: از سال ۷۴ با تصویب بیمه همگانی و اجرای نوین اداره بیمارستان ها، همواره بخشی از بیمارستان ها با تأخیر در پرداخت مواجه بوده اند. متوسط تأخیر بیمه ها در ۲۰ سال گذشته حدود ۸.۵ ماه بوده است. تأخیر در پرداختی ها مشکل عمده ای را در این وزارتخانه به وجود آورده است.

مصرف دارو و مراجعه به پزشک متخصص نسبت به کشورهای مشابه بیشتر است

حریرچی تأکید کرد: هر ایرانی در سال دو بار به پزشک عمومی و ۱.۸ بار به پزشک متخصص مراجعه می کند. همچنین از هر هزار ایرانی ۱۱۸ نفر بستری می شوند. ۱.۲ از درآمد ناخالص ملی صرف مصرف دارو می شود. میزان مراجعه به پزشک عمومی در کشور ما مانند کشورهای مشابه است. اما مصرف دارو و مراجعه به پزشک متخصص نسبت به کشورهای مشابه بیشتر است ولی میزان بستری در کشور ما کمتر از کشورهای مشابه است.

مجموع هزینه ها در سال های طرح تحول بسیار کمتر از کشورهای مشابه بوده است

سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شد: مجموع هزینه ها در سال های طرح تحول بسیار کمتر از کشورهای مشابه بوده است و بعد از اجرای طرح تحول سلامت علیرغم پیشرفت ۵۱ درصدی در حوزه سلامت، باز هم میزان هزینه ها کمتر از میزان مشابه است. راه آینده نظام سلامت ایران ارزان کردن هزینه ها و کاهش پرداختی ها از جیب مردم است. کارشناسان می دانند که به چه هدفی باید رسید ولی سوال اصلی، زمان دسترسی به این اهداف است.

وی افزود: بودجه دولت در بخش عمومی با ۱۱ درصد رشد در سال ۹۷ همراه بوده است. بودجه وزارت بهداشت در سال جدید ۹ درصد رشد داشته است. اگرچه ما با عدم افزایش بودجه پزشک خانواده مواجه هستیم اما انتظار داریم با پرداختی های به موقع بتوانیم کار را پیش ببریم.

حریرچی در خصوص چهارشنبه آخر سال و تجویز برخی داروها گفت: به عنوان یک ایرانی از همه هم میهنان خود تقاضا می کنم که این سنت دیرینه را به بهترین شکل برگزار کنند. تجویز هر چیزی به اسم دارو توسط غیر پزشک در هر جایی از جمله اماکن ورزشی خلاف است و اکثر مواد مکملی که خارج از زنجیره قانونی است، قاچاق است.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: وزارت بهداشت در دراز مدت مهمترین اقدامش این بوده که کشور در تمام خدمات بهداشتی، درمانی و اکثر مواد دارویی مستقل شود. در۳۰ سال گذشته، پزشک و پرستار به کشورمان وارد می کردیم اما امروزه به کشوری تبدیل شده ایم که هم پزشک به سایر کشورها می فرستیم وهم توریست درمانی داریم.

درصد پزشکان تمام وقت در بخش دولتی از ۱۵ درصد به بیش از ۵۰ درصد رسیده است

وی تأکید کرد: درصد پزشکان تمام وقت در بخش دولتی از ۱۵ درصد قبل از طرح تحول سلامت به بیش از ۵۰ درصد رسیده است. یکی از کارهایی که در سال ۹۷ انجام خواهیم داد تکریم بیمار خواهد بود. بعضی مسائل به نظر ساده می رسد اما ما هتلینگ بیمارستانها را افزایش دادیم.

حریرچی در خصوص حقوق بیماران عنوان کرد: در گذشته در سالن های بیمارستان تابلویی را می دیدیم که نشان می داد در صورت توهین به پزشک چه مقدار جریمه یا زندانی خواهیم شد اما امروزه بیشتر شاهد این هستیم که حقوق بیماران را متذکر می شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت درخصوص افزایش تعرفه های پزشکی و جلسه های کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: این جلسه در مورد نحوه اجرای کتاب تعرفه جدید بود. طبق مصوبه جلسه ۳۰ آبان شورای عالی بیمه مصوب شد که اعضای شورای عالی بیمه سلامت کشور به اتفاق آراء، سازمان نظام پزشکی به نمایندگی از دبیرخانه شورای عالی بیمه و با توافق کلیه ذینفعان یعنی انجمن های پزشکی مختلف، ویرایش بعدی کتاب ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت را بدون ایجاد بار مالی جدید برای سازمان های بیمه گر، دولت و مردم تدوین و جهت بررسی به دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت ارسال کند و ما منتظریم که کار نهایی توسط سازمان نظام پزشکی با خصوصیاتی که عنوان شد، انجام شود.

وی در خصوص وضعیت خودروسازی و کیفیت پائین خودروها اظهار داشت: سومین عامل مرگ و میر در کشور تصادفات است و اصلی ترین عامل سال های از دست رفته عمر و سالهای سپری شده با بیماری برای جوانان نیز حوادث ترافیکی است. بنابراین این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد زیرا بخش قابل توجهی از بودجه سلامت و اشغال تخت های بیمارستان به این موضوع اختصاص پیدا می کند.

پروژه های بزرگ باید پیوست سلامت داشته باشد

حریرچی افزود: خودروسازی به طور مستقیم و غیرمستقیم با سوانح و هم از لحاظ آلودگی محیط زیستی که ایجاد می شود و از نظر کیفیت و رضایت در نظام سلامت تأثیر می گذارد اما کاری که وزارت بهداشت می تواند انجام دهد، اطلاع رسانی و درخواست و داشتن پیوست سلامت برای پروژه های بزرگ است زیرا وزارت بهداشت نمی تواند برای خودروها مجوز صادر کند و صرفا می تواند در این زمینه آگاهی بخشی کند.

سخنگوی وزارت بهداشت در خصوص حضور پزشکان متخصص در بیمارستان ها در ایام نوروز گفت: مشکل اصلی ما در ایام تعطیلات نوروز رسیدگی به بیماران اورژانسی نیست. بسیاری از ظرفیت های ما به اورژانس اختصاص پیدا می کند و حتی نیروهای اضافی به اورژانس تزریق می شود. مشکل اصلی که مردم با آن مواجه هستند، مشکل بیماری های سرپایی است. افراد  در شرایط عادی به مطب یا بیمارستان خصوصی مراجعه می کند اما در ایام تعطیلات نوروزی این مراکز خصوصی تعطیل هستند و مردم به اورژانس بیمارستان دولتی مراجعه می کنند.

بخشی از انتقادات، سیاسی شده است

وی درباره اعتقادات در مورد طرح تحول سلامت، تصریح کرد: هر کار بزرگی مخالفینی دارد اما به تازگی هر شخصی که می خواهد در مورد موضوع خاصی به وزارت بهداشت حمله کند اسمی از طرح تحول سلامت می آورد. بخشی از انتقادات، سیاسی شده است وقتی در رسانه ها کسی می خواهد به دولت حمله کند به طرح تحول سلامت که بزرگترین دستاورد دولت است نیز اشاره می کند.

حریرچی در پایان و در خصوص طب اسلامی یادآور شد: برخی افراد با ادعای طب سنتی و اسلامی به طور رایگان ویزیت می کنند و نسخه های عجیبی که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان هستند، تجویز می کنند. طب سنتی ما پیشگیری بوده و کسی نمی تواند ادعای طب سنتی داشته باشد و نسبت به طب مدرن برای بیماران کمتر وقت بگذارد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha