عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رتبه برتر ایران در تشخیص و درمان سرطان ریه، گفت: تشخیص این بیماری‌ و مشکل پرده جنب ریه را می‌توان بدون جراحی عمومی و بیهوشی و در کمتر از 15 دقیقه انجام داد.

رتبه برتر ایران در تشخیص و درمان سرطان ریه

سلامت نیوز:عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به رتبه برتر ایران در تشخیص و درمان سرطان ریه، گفت: تشخیص این بیماری‌ و مشکل پرده جنب ریه را می‌توان بدون جراحی عمومی و بیهوشی و در کمتر از 15 دقیقه انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مهرناز اسدی قراباغی  در ارتباط با سرطان ریه و پرده جنب ریه اظهار داشت: بیماری‌های پرده جنب یکی از ناشناخته‌ترین بیماری‌های موجود در سطح جامعه است که بسیاری از افراد حتی نام این عضو حیاتی بدن را نشنیده اند ولی با همه اینها کشورمان جزء پیشتازان این عرصه شناخته می‌شود به طوری که با تربیت پزشکان  متخصص و بهره گیری از دستگاه های پیشرفته ای نظیر «توراکوسکوپی» توانسته فرایند تشخیص بیماری را بدون جراحی عمومی و بیهوشی و در کمتر از 15 دقیقه انجام دهد.

وی تصریح کرد: سهولت در تنفس رابطه مستقیمی با پرده جنب دارد درواقع برای سهولت انقباض و انبساط ریه ها، پرده ای نازک به نام پرده جنب تمام شش را پوشانده است ضمن اینکه از همین جنس، پرده دیگری فضای داخلی قفسه سینه را دربرگرفته که این دو پرده نازک در حالت عادی مایع بسیار کمی از خود ترشح می کنند تا عمل انبساط و انقباض ریه ها درون حفره قفسه سینه با کمترین اصطکاک و به راحتی صورت بگیرد.

عضو هیأت علمی  دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این پرده ها در معرض طیف وسیعی از بیماری های التهابی، روماتیسمی، تومورها، بیماری های کبدی ، کلیوی، قلبی و عفونی قرار دارند به طوری که در صورت ایجاد بیماری یا التهاب ، پرده های جنب، مقدار زیادی مایع به صورت غیر طبیعی تراوش می کنند که با اشغال حجم مفید ریه ها در قفسه سینه باعث اختلال در عملکرد ریه ها می شود به طوری که در ساده‌ترین شکل آن، بیمار دچار تنگی نفس خواهد شد.

اسدی قراباغی با بیان اینکه برای تشخیص بیماری پرده جنب نیاز به نمونه گیری است، افزود: در گذشته فرآیند نمونه گیری بسیار دشوار و ملزم به جراحی طولانی مدت بود درحالی که هم اکنون یکی از دقیق ترین و سریع‌ترین روش‌های نمونه برداری از این پرده «توراکوسکوپی مدیکال» است.

وی گفت: در این روش بیمار بدون بیهوشی و به صورت بیهوشی موضعی به پهلوی خود خوابیده و در شرایط کاملا بی درد و استریل با ایجاد برشی در حدود یک سانتیمتر در پوست، دوربین باریکی وارد فضای جنب می شود، لنز دوربین این امکان را فراهم می کند که پزشک با حرکات ظریف دست و تنه دوربین بتواند کل حفره قفسه سینه، ریه‌ها و پرده های پوشاننده را بررسی کند، سپس نمونه برداری با ابزارظریف و مدرن از نواحی بیمار پرده جنب گرفته می شود فرآیندی که گاهی در کمتر از 15 دقیقه انجام می شود.

این پزشک ریه ابراز کرد: توراکوسکوپی تنها جنبه تشخیصی ندارد و در مواردی که علت تجمع مایع توموراولیه یا تومور مهاجم به پرده ریه باشد جنبه درمانی خواهد داشت، در این روش درمانی مواد مشخصی به صورت ذرات پودری برروی تمام پرده ریه پاشیده می شوند تا با ایجاد یک لایه محافظ از ترشح و تجمع مایع جلوگیری کند.

این پزشک سرطان ریه خاطر نشان کرد: استفاده از دستگاه‌های پیشرفته تشخیصی نظیر توراکوسکوپی از یک سو و تربیت نیروهای متخصص در شیوه های پیشتازانه پزشکی باعث شده تا جامعه فوق تخصصی پزشکان ریه کشورمان در لبه‌های دانش قرار داشته باشند به طوری که به زعم بسیاری از صاحب نظران، ایران در بالاترین سطح تشخیص و درمان بیماری‌های پرده جنب و انواع سرطان های ریوی در خاورمیانه قرار دارد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha