رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از آغاز طرح مدیریت مورد معتادان به ویژه معتادان متجاهر از بهار 97 خبر داد و گفت: این طرح ابتدا در استان های زیارتی و سیاحتی مانند قم ، مشهد، اصفهان ، شیراز و تهران اجرایی می شود و سپس در تمام کشور تعمیم می یابد.

سلامت نیوز: رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از آغاز طرح مدیریت مورد معتادان به ویژه معتادان متجاهر از بهار 97 خبر داد و گفت: این طرح ابتدا در استان های زیارتی و سیاحتی مانند قم ، مشهد، اصفهان ، شیراز و تهران اجرایی می شود و سپس در تمام کشور تعمیم می یابد.

به گزارش سلامت نیوز، فرید براتی سده در گفت و گو با ایرنا افزود: در اجرای این طرح ، خدماتی به معتادان ارائه می شود چراکه در حال حاضر اصلی ترین مشکل در ارتباط با معتادان این است که آنان بعد از بیرون آمدن از مراکز ترک اعتیاد ، رها می شوند.
وی خاطرنشان کرد: سیستم حمایتی اجتماعی از معتادان در سال های گذشته کامل نبوده و بنابراین معتادان بهبودیافته بعد از مدتی دوباره به مصرف مواد ، برمی گردند و این چرخه دائما تکرار می شود.
وی تصریح کرد: دو سیستم برای کنترل معتادان برای بازنگشتن به اعتیاد در نظرگرفته شده است که در مرحله اول اگر معتاد بعد از دو تا سه بار دستگیر شد دیگر لازم نیست به عنوان معتادی که قصد ترک دارد با او برخورد شود بلکه قوه قضائیه باید به عنوان مجرم با او برخورد کند که متاسفانه این مساله اجرا نمی شود.
رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: بطور مثال یک زن طی سال های گذشته ، 35 بار دستگیر شده و با اینکه طبق قانون از بار سوم نباید به مرکز ترک بیاید چون ترک نمی کند و قاضی باید حکم دیگری برای او بدهد اما قضات به این بخش قانون توجه نمی کنند.
براتی سده گفت: سیستم دوم برای کنترل و مدیریت معتادان ، این است که هنگامی که از مراکز ترک بیرون آمدند، چه خانواده داشته باشند و چه نداشته باشند ، باید به او خدمات ارائه دهیم چون معتادان بهبود یافته به خدماتی مانند اسکان ، اشتغال و آموزش مهارت های زندگی نیاز دارد تا دوباره به اعتیاد بازنگردد.
وی خاطرنشان کرد: قوه قضائیه طی سال های گذشته ، آیین نامه خدمات پس از خروج برای معتادان را ابلاغ کرد که 12 تا وظیفه برای معتاد بی خانمان در آن مشخص شده است و برای این خدمات باید برنامه ریزی شود و در سال 97 آن را عملیاتی کنیم.
وی افزود: پروتکل اجرای این خدمات آماده شده اما اجرایی شدن آن مستلزم دو شرط است ابتدا آنکه باید بودجه های مربوط به اعتیاد از قوه قضائیه ، وزارت رفاه، وزارت بهداشت، سازمان بیمه سلامت ، دبیرخانه ستاد مواد مخدر و سازمان برنامه و بودجه ، تجمیع شده و در اختیار اجرای این برنامه بگذارند.
رئیس مرکز درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برآورد می شود هر ماه فقط هزینه سر زدن به خانواده معتاد می شود و اعتبارات دیگری برای درمان، اشتغال ، اسکان و وصل به گروه همتا نیاز دارد.
براتی سده گفت: از سوی دیگر می خواهیم این برنامه را در استان های مختلف اجرا کنیم و کسی باید مسئولیت اجرای این برنامه را برعهده گیرد که دانش ، توان و مسئولیت پذیری داشته باشد که به بیش از 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که فعلا اجرای برنامه را در برخی استان ها با رقم کوچکی آغاز می کنیم و اگر نتیجه بخش بود آن را در سراسر کشور اجرا می کنیم.
به گفته وی از ابتدای سال جاری 44 هزار معتاد متجاهر به بهزیستی تحویل داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha