شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 240123

در انتخاب شیر خشک مناسب برای تغذیه نوزاد، افزون بر وجود مواد مغذی برای کمک به رشد او، جنسیت نوزاد هم باید در نظر گرفته شود تا در آینده کودک مبتلا به برخی بیماری های مزمن نشود.

تاثیر شیرخشک در بلوغ زودرس دختران

سلامت نیوز:در انتخاب شیر خشک مناسب برای تغذیه نوزاد، افزون بر وجود مواد مغذی برای کمک به رشد او، جنسیت نوزاد هم باید در نظر گرفته شود تا در آینده کودک مبتلا به برخی بیماری های مزمن نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بهترین تغذیه برای سلامت نوزدان شیر مادر است، اما اگر به دلایلی امکان تغذیه نوزاد با شیر مادرممکن نیست، پزشکان باید در تجویز و پیشنهاد شیرخشک به مادران دارای نوزاد دختر احتیاط کنند.

دانشمندان در پژوهش‌های خود دریافتند تغذیه نوزادان دختر با شیرخشک‌هایی که حاوی پروتئین سویا به جای شیرگاو و محصول‌های لبنی است می‌تواند سبب بلوغ زودهنگام دختر در آینده شود.

کارشناسان دلیل این امر را دارا بودن مقادیر زیادی از ترکیب‌های هورمونی مانند استروژن در پروتئین سویا می‌دانند که در دگرگون سازی هورمون‌های بدن دختران و بروز بلوغ زودرس آن‌ها موثر است.


محققان اعتقاد دارند باید پژوهش‌های بیشتری برروی دانه سویا انجام شود، زیرا در برخی موارد مصرف آن سبب ابتلای بانوان به سرطان سینه می‌شود، هرچند که گروهی دیگر از دانشمندان آن را بی ضرر و دارای خواص مفید برای تنظیم هورمون‌های بدن زنان و جلوگیری از بروز مشکل هایی همچون ریزش موی سر، نامنظم بودن قاعدگی و بروز آکنه صورت می‌دانند.

اما مصرف شیرخشک بر پایه پروتئین سویا برای پسران تا این زمان از انجام تحقیق‌ها اثر منفی ندارد.

تداخل هورمونی، بلوغ زودرس و مواردی از این دست در دختران سبب بروز مشکل هایی همچون ناباروری، سرطان سینه و اختلال‌های غده تیروئید در نوجوانی و بزرگسالی می‌شود؛ کارشناسان بهترین نوع شیر برای تغذیه نوزادان را شیر مادر می‌دانند که غنی از مواد مغذی و مناسب برای رشد، جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف، عفونت، اسهال و مشکل‌های گوارشی و تقویت سیستم ایمنی کودک می‌شود.

افزون بر کودک زنانی که به نوزادان خود شیر می‌دهند از سلامت بیشتری برخوردار می‌شوند و از ابتلا به مشکل هایی همچون سرطان سینه، افسردگی پس از زایمان، بالا رفتن فشارخون، ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، ناباروری و مواردی از این دست با درصد زیادی مصون می‌مانند.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده اند در آینده کمتر به انواع سرطان مبتلا می‌شوند، زیرا شیرمادر دارای ترکیب‌هایی است که از تشکیل تومور‌های سرطانی در بدن نوزاد جلوگیری می‌کند.

کارشناسان به ویژه تغذیه نوزادان نارس را با شیر برپایه پروتئین سویا مناسب نمی‌دانند و تنها به گروهی از نوزادان آن هم در بازه زمانی کنترل شده این ماده غذایی توصیه می‌شود که به شیر مادر یا شیرخشک برپایه شیرگاو حساسیت دارند و قادر به هضم لاکتوز شیر نیستند.


پژوهشگران برای بررسی رابطه بلوغ زودرس با تغذیه نوزادان با شیرحاوی پروتئین سویا، ۴۱۰ نوزاد پسر و دختر را در بازه زمانی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ متولد شده در بیمارستان‌های منطقه فیلادلفیای آمریکا مورد بررسی قرار داده اند و دریافتند نوزادان دختر تغذیه شده با شیر سویا زودتر به بلوغ رسیده اند.

رسیدن به بلوغ زودهنگام در دختران امکان قفر آهن، کوتاهی قد، یائسگی زودهنگام، قاعدگی‌های نامنظم و شدید، ابتلا به سرطان و نیز برهم خوردن تعادل هورمونی را در آن‌ها در سال‌های آینده افزایش می‌دهد.

یافته‌های این پژوهش در مجله The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism به چاپ رسیده است.

منبع:dailymail


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha