یک باور غلط در میان اکثر مردم دنیا این است که اتخاذ یک رژیم غذایی فقیر و سبک زندگی بی حرکت، منجر به افزایش وزن در آنها شده است.

7 رفتار ناسالم را قبل از خواب ترک کنید تا چاق نشوید!

سلامت نیوز: یک باور غلط در میان اکثر مردم دنیا این است که اتخاذ یک رژیم غذایی فقیر و سبک زندگی بی حرکت، منجر به افزایش وزن در آنها شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت از naturalnews با این حال،  واقعیت این است که بین ابتلا به چاقی و عادات غلط خواب، ارتباط بسیار تنگاتنگی وجود دارد. در اینجا رایج ترین خطاهایی که قبل از خواب، باعث چاقی می شوند، یشتر معرفی شده اند:

ورزش های سنگین در شب: درست است که سبک زندگی بی حرکت خود عاملی برای ابتلا به چاقی محسوب می شود، ورزش بیش از حد در هنگام شب نیز خود عاملی برای افزایش دمای بدن و سرکوب آزادی ملاتونین است. ورزش شبانه همچنین می تواند منجر به انتشار بیش از حد دوپامین و کورتیزول شود و مشکلات خواب را ایجاد کند. از انجام ورزش های سنگین ۳ ساعت قبل از خواب باید اجتناب کرد.

جستجو در اینترنت: این کار نیز می تواند با تحریک کورتیزول و دوپامین منجر به تداخل با خواب شبانه شود. محققان به همه افراد توصیه می کنند پیش از خواب مانیتورهایشان را خاموش کنند. نور آبی مانیتورها مغز شما را که برای خواب آماده می شود دچار اختلال کرده و خوابیدن را سخت می کند. دقیقا به همین دلیل است که خواندن کتاب های کاغذی قبل از خواب توصیه می شود. فعالیتی که باید جایگزین استفاده از تکنولوژی حین خواب کنید.

مصرف غذا در اواخر شب: این اشتباه منجر به افزایش سطح انسولین می شود. این روند خود کاهش تولید هورمون ملاتونین را به دنبال دارد و منجر به کاهش کیفیت خواب شبانه می شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل، توصیه این است که مواد غذایی ۳ ساعت قبل از زمان خواب مصرف شوند.

مواجهه مستقیم با نور در شب: علاوه بر این که با انتشار و تولید ملاتونین تداخل دارد، باعث افزایش تولید هورمون کورتیزول نیز می شود. هورمون کورتیزول که مرتبط با استرس است، خود عاملی برای افزایش وزن شناخته شده و بیشتر منجر به افزایش چاقی شکمی می شود. خاموش کردن دستگاه های دیجیتال در هنگام شب و تاریک نگه داشتن اتاق خواب برای بهبود کیفیت خواب شبانه توصیه می شود.

مصرف الکل قبل از خواب: افرادی که این کار عادتشان است، حتی با وجود ورزش کردن و رژیم گرفتن باز هم نمی توانند وزن خود را کاهش دهند چون این نوشیدنی پرکالری موجب افزایش چاقی شکمی می شود. متخصصان تغذیه تاکید کردند از آنجا که کالری های مایع نمی توانند احساس سیری ایجاد کنند، فرد به مصرف زیادتر آنها تمایل پیدا می کند و همین امر موجب افزایش وزن بیشتر می شود. پیش از این پژوهشگران متوجه شده بودند که اعتیاد به الکل همان نقاطی از مغز را تحریک می‌ کند که در مصرف افراطی نقش دارند و بنابراین این احتمال وجود دارد که اعتیاد به چنین موادی گرایش به پرخوری را برای فرد افزایش می ‌دهد و خطر چاقی را در پی دارد.

گرم بودن محیط خواب: اگر می خواهید راحت تر بخوابید، بهتر است درجه حرارت اتاق خوابتان را پایین بیاورید حتی اگر فرد سرمایی هستید. طبق تحقیقات جدید انسیتوی بین المللی سلامت وقتی در اتاق سر بخوابید بدن شما کالری بیشتری می سوزاند و این برای سلامت تان مفید است.

عدم تنظیم ساعات خواب: تحقیقات متعدد ارتباط قوی بین مشکلات سلامت و فقر خواب پیدا کرده اند. طبق یکی از گزارش های منتشر شده رویترز، مردانی که به مقدار کافی نمی خوابند بیشتر در معرض ابتلا به دیابت و چاقی قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha