کارگران ایرانی بیشترین ساعات کاری و کمترین دستمزد را دارند

سلامت نیوز:علیرضا حیدری معتقد است: این نهایت بی‌انصافی و بی‌مهری است که افزایش حداقل مزد کارگران عامل افزایش تورم و هزینه‌ سربار تولید تلقی شود.
علیرضا حیدری (نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در گفتگو با ایلنا، درباره جزم‌اندیشی صاحبان صنایع نسبت به تعیین حداقل مزد آبرومندانه برای کارگران متناسب با هزینه‌های سبد معیشت خانوارهای کارگری، گفت: در نظریه‌های توسعه، همواره تاکید می‌شود که برای پیشرفت نظام تولید در کشورهای رو به توسعه همزمان با رشد تکنولوژی باید به بالا رفتن بهره‌وری نیروی انسانی از طریق توجه به بهیود کیفیت زندگی وی، توجه کرد.
وی با بیان اینکه رفاه کارگر و افزایش بهره‌وری وی علت و معلول یکدیگر هستند و نباید از هم جدا انگاشته شوند، گفت: با این حال در کشور ما این دو را نه پیوسته باهم و در یک بافتار، بلکه جدا از هم نگاه می‌کنند و در نتیجه نه این به دست آمده و نه آن. در مجموع شاهد یک نظام مزدی غیرعادلانه و به دور از واقعیت‌های زیستی طبقات محروم جامعه هستیم اما در مقابل از آنها انتظار افزایش سطح بهره‌وری را داریم.
نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: غالبا کارفرمایان هر زمان که صحبت از ضرورت تعیین مزد براساس قیمت سبد معیشت می‌شود، حتی افزایش یک ریال آن را جز هزینه‌های سربار تولید تلقی می‌کنند و به گونه‌ای به دولت القا می‌کنند که در مذاکرات مزدی این نگرش آنها را بی‌کم و کاست لحاظ کند. کارفرمایان اما در مقابل انتظار دارند که بهره‌وری کارگر بالا برود، بدون اینکه بخواهند برای کار بیشتر، مزد بیشتر پرداخت کنند که این به هیچ وجه منصفانه، معقولانه و حتی شرعی نیست.
این فعال صنفی کارگری با بیان اینکه پرداخت دستمزدهای اندک در کشور درحالی است که کارگران ایرانی از نظر میزان ساعات کاری در ابتدای لیست کشورهای با بیشترین ساعات کاری اجباری قرار دارند، افزود: اکثر کشورهای پیشرفته بین ۳۸ تا ۴۰ ساعت در هفته کار می‌کنند و برای هر ساعت دستمزد  ۷ دلار دریافت می‌کنند؛ اما این رقم در کشورهای جهان سومی به ۴۴ تا ۴۸ ساعت کار اجباری در هفته و برای هر ساعت کمتر از ۴دلار دستمزد می‌رسد.
حیدری با تاکید بر اینکه اقتصادهای پیشرو ابتدا رفاه ملت‌‌های خود را به سامان و خیر جمعی را لحاظ می‌کنند، گفت: جلب رضایت نیروی کار امری دشوار نیست، بلکه نیازمند یک اراده جمعی در سطوح بالای مدیریتی است. اساسا جمعیت وقتی افزایش می‌یابد که رفاهش تضمین شود، نه اینکه به حال خود رها شود تا به مدد منابع طبیعی زیست کند.
 نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: مطابق آخرین محاسبات انجام شده حتی اگر حداقل مزد ۵۰ درصد افزایش یابد، قیمت تمام شده در بهترین حالت تنها ۵ درصد افزایش می‌یابد، لذا اینکه کارفرمایان بگویند که هماهنگی دستمزد با قیمت سبد معیشت قیمت تمام شده را افزایش می‌دهد قابل تایید نیست؛ لذا بهتر است که به‌جای این حرف‌ها، شرایطی را فراهم کنیم که سطح درآمد عمومی افزایش باید؛ نه اینکه با بی‌مهری و بی‌انصافی اختلاف طبقاتی را افزیش و هر روز افراد بیشتری را به زیر خط فقر هل دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha