شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۴
کد خبر: 240163

لبخند یکی از بهترین دارایی های هر فرد است، پس هر کسی دوست دارد لبخندی درخشان داشته باشد. اما ممکن است مسواک زدن، نخ دندان، و سالی دوبار مراجعه به دندان پزشک نیز کافی نباشد.

سلامت نیوز: لبخند یکی از بهترین دارایی های هر فرد است، پس هر کسی دوست دارد لبخندی درخشان داشته باشد. اما ممکن است مسواک زدن، نخ دندان، و سالی دوبار مراجعه به دندان پزشک نیز کافی نباشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در این مقاله برخی عواملی که باعث ضربه خوردن به دندان و لثه ها میشود را به شما معرفی میکنیم تا تهدید های لبخند خود را بشناسید.


نوشیدنی های ورزشی

در دهه ی گذشته، نوشیدنی های ورزشی به شکل فزاینده ای محبوب شدند. اما این نوشیدنی ها برای دندان مناسب نیستند. دیوید هالپرن، متخصص و دندان پزشک میگوید: تحقیقات علمی زیادی نشان داده اند سطح PH موجود در این نوشیدنی ها باعث فرسایش دندان میشوند، به دلیل داشتن غلظت بالای ترکیبات اسیدی، که میتواند مینای دندان را از بین ببرد.
علاوه بر این، این نوشیدنی ها اغلب سرشار از قند هستند و برای باکتری های تولید کننده ی اسید به عنوان غذا عمل میکنند، که به درون ترک ها میروند و باعث آسیب رسیدن به دندان میشوند. این باکتری ها در دهان باعث پوسیدگی و ترک خوردن دندان میشوند.


آب های درون بطری

آب لوله کشی اغلب دارای فلوراید است . آبهای درون بطری کمتر از حد توصیه شده فلوراید دارند ( میزان فلوراید روی بطری و در لیست مواد تشکیل دهنده نوشته شده است ).
فلوراید کمک میکند ساختار کلی دندان مقاوم تر شود و از پوسیدگی جلوگیری میکند همچنین باعث ارتقا رمینرالیزاسیون دندان میشود، که به ترمیم پوسیدگی دندان قبل از اینکه پیشرفت کند کمک میکند.
پس یکی از بهترین راه های کمک به سلامت دهان و دندان استفاده از آب دارای فلوراید است.


دیابت

دیابت مقاومت بدن نسبت به عفونت را کاهش میدهد، پس در خطر بیماری لثه ها قرار دارید.
مسواک زدن، نخ دندان، و نظارت بر قند خون میتواند کمک کند. دیابت به طور مستقیم به بیماری پریودنتال مرتبط است، بنابرین چک شدن مرتب توسط پزشک و کنترل سطح تری گلیسیرید و کلسترول کاری بسیار مهم است.
همچنین تحقیقات نشان داده است، دیابت میتواند میزان سطح انسلین برای حفظ سلامت دهان و لثه ها را کم کند، که این برای سلامت دهان و دندان خوب نیست.


تنباکو

تنباکو دندان را زرد میکند، اما صدمه ی آن از این هم بیشتر است.
استفاده از هر نوع تنباکو به دندان و لثه ها به طرق مختلف صدمه وارد میکند. تنباکو میتواند باعث بروز سرطان گلو، ریه ، دهان و حتی مرگ نیز بشود.
علاوه بر این از توتون و تنباکو چیزی چسبناک به دندان میچسبد، که سرشار از باکتری است و باعث افزایش باکتری های تولید کننده اسید و همچنین تولید مواد سمی تحریک کننده میشود، که هر دو باعث التهاب لثه، پوسیدگی دندان، و از دست دادن دندان میشوند.


نوشیدنی های الکلی

نوشیدنی های الکلی به صورت مستقیم تاثیری منفی بر مینای دندان دارند.
اسیدیته موجود در این نوشیدنی ها میتواند ساختار دندان را حل کند. هر نوع نوشیدنی الکلی که استفاده کنید باز هم تاثیر منفی خود بر روی رنگ دندان را از دست نمیدهد.
بهترین راه ترک این نوع نوشیدنی ها است، زیرا ضررهای آن تنها به دهان و دندان ختم نمیشود و بیشتر اعضای بدن را درگیر ضررهای خود میکند.


بارداری

در دوران بارداری مراقبت از دهان و دندان بسیار مهم است، تحقیقات علمی نشان داده است بین بیماری لثه و زایمان زودرس و یا تولد نوزاد کم وزن ارتباط است.
تغییرات در سطح هورمون ها در دوران بارداری، به ویژه در استروژن و پروژسترون میتواند باعث التهاب لثه شود، همچنین در خطر عفونت نیز قرار میگیرید.
اگر صبح ها که از خواب بیدار میشوید حالتان خوب نیست، سعی کنید دهان خود را با آب بشویید و اگر به دلیل بارداری بالا آوردید ( که طبیعی است ) دندان های خود را با خمیر دندان یا جوش شیرین مالش دهید تا اثر اسیدی ناشی از استفراغ خنثی شود.


قرص های رژیمی

شاید استفاده از قرص های لاغری راهی آسان و سریع برای کم کردن وزن به نظر برسد، اما باید این را بدانید مصرف اینگونه قرص ها راهی سریع به سوی بیماری های لثه و پوسیدگی دندان است.
قرص های لاغری باعث کاهش ترشح بزاق میشوند، که باعث خشکی دهان میشود و شما را در خطر بیماری های لثه ، پوسیدگی دندان، و ترک خوردن آن قرار میدهد.
بهترین کار عمل به یک رژیم متعادل در کنار ورزش مرتب است، با این کار از لبخند خود نیز محافظت میکنید.


بهم فشار دادن دندان ها

بهم فشار دادن دندان ها یا دندان قروچه، میتواند روی فک تاثیر بگذارد، و باعث درد یا حتی تغییر شکل صورت شود.
افرادی که دندان و لثه ی سالم دارند میتوانند به راحتی با این کار باعث ضربه خوردن به دهان و دندان خود شوند.
استرس و شخم میتواند باعث دندان قروچه در هنگام شب شود. پیدا کردن راهی برای کاهش استرس و خشم میتواند بسیار کمک کننده باشد.
اما باید دندانپزشک خود را نیز ببینید، دندانپزشک میتواند به شما راه حل هایی مانند محافظ دهان هنگام شب را معرفی کند.


شیرینی

قند به صورت مستقیم باعث ایجاد مشکل برای دندان نمیشود، اما اسیدی که هنگام خوردن قند و کربوهیدرات تولید میشود میتواند این کار را بکند.
باکتری های طبیعی موجود در دهان از قند تغذیه میکنند، و اسیدی تولید میکنند که به مینای دندان حمله میکند. این اسید میتواند موجب پوسیدگی و یا میزبانی دیگر مشکلات شود.
بدترین کاری که میتوانید انجام دهید این است که قند باقی مانده روی لثه و دندان را برای مدت طولانی به حال خود رها کنید. قبل از خواب حتی اگر یک تکه کوچک شیرینی خوردید حتما مسواک بزنید و نخ دندان استفاده کنید. اگر بعد از خوردن یک میان وعده ی شیرین نتوانستید مسواک بزنید پنیر یا ماست بخورید، و یا آدامس بدون قند بجوید تا جریان بزاق تقویت شود و اسید ها خنثی شوند.


بلوغ

افزایش هورمونی که در دوران بلوغ رخ می دهد می تواند بیش از جوش زدن باشد – این هورمون ها میتواند در کسانی که به پلاک حساسیت دارند باعث تورم لثه شود.
عفونت لثه ها و زخمهای دهان از دیگر مواردی است که ممکن است در این دوره رخ دهد. البته این تاثیرات تنها در شرایطی اتفاق می افتد که مراقبت بهداشتی فرد از دهان و دندان ضعیف باشد.
باید روزانه مسواک و نخ دندان استفاده شود و همچنین هر چند وقت یکبار توسط دندان پزشک ویزیت شوید تا در این دوره مشکلی پیش نیاید.


دهان خشک

خشکی دهان میتواند تهدیدی برای دندان ها باشد. بزاق اسید هایی که توسط باکتری ها تولید میشود را خنثی میکند و از ایجاد حفره روی دندان جلوگیری میکند.
بدون بزاق ممکن است خیلی زود دندان ها را از دست دهید. بزاق دندان ها را از پوسیدگی و بسیاری مشکلات بهداشتی دیگر حفظ میکند. آب زیاد بنوشید، و از خمیر دندان یا شستشو دهنده حاوی فلوراید استفاده کنید.
اگر حس میکنید بزاقتان خوب کار نمیکند حتما با پزشک خود صحبت کنید.


رژیم غذایی

رژِم غذایی محدود و عادات بد غذایی میتواند شما را از ویتامین ها و مواد مغذی لازم برای لبخندی زیبا محروم کند.
همچنین بسیار مهم است که به اندازه کافی فولات ، ویتامین B، پروتئین، کلسیم و ویتامین C دریافت کنید زیرا تمام این موارد برای داشتن دندان و لثه ای سالم ضروری است.
دریافت کم مواد مغذی میتواند کل سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند، باعث افزایش حساسیت نسبت به بسیاری اختلالات و عفونت ها شود، و سلامت دهان و دندان را به خطر بیاندازد.


نوشیدنی های داغ

عادت به نوشیدن چای یا قهوه ی داغ میتواند دلیل تیره رنگ بودن دندان هایتان باشد. چای سیاه و قهوه دارای تانن هستند که این ماده با چسبیدن به حفره ها و شیار ها مینای دندان را تیره میکند.
تانن چسبنده است و از باکتری های عامل پوسیدگی دندان محافظت میکند.
سعی کنید میزان مصرف این نوع نوشیدنی ها را متعادل کنید، در طول روز زیاد آب بنوشید، همچنین به قهوه و چای خود مقداری شیر اضافه کنید تا اسیدها را خنثی کند.


بالا رفتن سن

با بالا رفتن سن دندان ها بیشتر در خطر پوسیدگی قرار میگیرند همچنین لثه ها و ریشه دندان نیز ضعیف میشود. اما هیچ دلیلی ندارد که نتوانید دندان خود را حفظ کنید.
بیماری دهان و دندان در هر سنی میتواند رخ بدهد. تداوم استفاده از فلوراید کلیدی است. و اگر دچار آرتریت هستید محصولات دندانپزشکی وجود دارد که درد مسواک زدن و نخ دندان را کم میکند.
سالمندانی که مرتب با خمیر دندان های حاوی فلوراید مسواک میزنند و یا از شستشو دهنده ای فلوراید استفاده میکنند کمتر با دندان و لثه ها ی خود دچار مشکل میشوند.


داروی های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری ممکن است باعث التهاب و عفونت لثه ها شوند.
همچنین تحقیقات نشان داده زنانی که از قرص های ضد بارداری استفاده میکنند با درمان دندان مشکل پیدا خواهند کرد و مدت زمان التیام و درد بیشتری را باید تحمل کنند.
اگر میخواهید از قرص های ضد بارداری استفاده کنید، بد نیست قبل از این کار با دندان پزشک خود درباره عوارض آن صحبت کنید.


عدم استفاده از نخ دندان

بسیاری از ما به مسواک زدن بیشتر از نخ دندان کشیدن اهمیت میدهیم، در صورتی که هر دو با هم از نظر ارزش برابر هستند.
هر روز نخ دندان کشیدن یکی از بهترین کارهایی است که میتوانید برای سالم نگه داشتن دندان خود انجام دهید. این کار به تنهایی میتواند از بسیاری بیماری های دهان و دندان پیشگیری کند، که بیش از 50% از بزرگسالان را تحت تاثیر قرار میدهد. نخ دندان کمک میکند باقی مانده غذاها از بین دندان و لثه ها بیرون بیاید.
همچنین با کشیدن نخ دندان روی سطح دندان ها لبخندی درخشان تر خواهید داشت. نخ دندان همچنین از بوی بد دهان نیز جلوگیری میکند.


مسواک زدن در زمان نامناسب

مسواک زدن بعد از هر وعده بسته به آنچه خوردید یا نوشیدید شاید همیشه انتخاب مناسبی نباشد.
بعد از مصرف غذا یا نوشیدنی های دارای اسید بالا مانند قهوه، مرکبات، و نوشابه ها، دهان را با آب بشویید تا اسید ها خنثی شوند، اما برای مسواک زدن باید یک ساعت صبر کنید و سپس اقدام کنید.
مسواک زدن درست بعد از خوردن یا نوشیدن غذاهای اسیدی باعث فرسایش مینای دندان میشود.


سفیدی بیش از حد

هنوز کامل مشخص نشده است که سفید کردن دندان ها باعث نابودی مینای دندان میشود یا خیر، اما اینکه باعث حساس شدن دندان ها میشود مشخص است، مخصوصا اگر خیلی نزدیک بهم این کار انجام شود.
حتی اگر در خانه هم از سفید کننده های دندان استفاده میکنید این کار را باید متعادل انجام دهید. برخی از سفید کننده ها و ژل های دندان حاوی موادی هستند که باعث حساس شدن دندان میشوند.
همچنین با بالا رفتن سن استفاده از این محصولات باید کمتر بشود.


نوشابه

نوشابه های حاوی میزان بالایی قند هستند که به مرور باعث ایجاد حفره، پوسیدگی دندان، و عفونت لثه ها میشود.
همچنین کولاهای مشکی باعث تیره شدن دندان ها میشوند و لبخند زیبایتان را خراب میکنند.
توصیه میشود پس از نوشیدن نوشابه حتما آب بخورید و یا از آدامس های بدون قند استفاده کنید تا اسید نوشابه خنثی شود. همچنین پس از نوشیدن نوشابه یک ساعت صبر کنید و سپس برای مسواک زدن اقدام کنید.


مرکبات و غذاهای اسیدی

لیمو، گریپ فروت، و آب میوه مرکبات مانند نوشابه به صورت مستقیم باعث ایجاد حفره نمی شوند، آنها دارای اسید هستند که باعث خوردگی مینای دندان، تضعیف دندان میشود.
صبر کردن برای مسواک زدن، شستشو با آب و استفاده از آدامس های بدون قند میتواند کمک کند.
از آنجا که استفاده از این میوه ها ضروری است پس سعی کنید این موارد را نیز در کنار خوردن آنها رعایت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha