شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۸
کد خبر: 240169

خوابیدن بدون بالش و به طور کاملا افقی، اولا باعث گرفتگی بینی و دوما باعث برگشتن زبان به عقب می‌شود که دو عامل مهم در انسداد مسیرهای تنفسی و در نتیجه خروپف هستند. بنابراین با استفاده از بالش، سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.

۹ توصیه برای کاهش خروپف

سلامت نیوز: خوابیدن بدون بالش و به طور کاملا افقی، اولا باعث گرفتگی بینی و دوما باعث برگشتن زبان به عقب می‌شود که دو عامل مهم در انسداد مسیرهای تنفسی و در نتیجه خروپف هستند. بنابراین با استفاده از بالش، سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامتیسم، دمای اتاق خواب، بالش نامناسب، مصرف قرص خواب‌آور، کدام عوامل باعث ایجاد خروپف می‌شوند و راه چاره چیست؟ در اینجا برخی از عوامل موثر و نحوه‌ رفع آنها ارائه شده است.

۱- خوابیدن به پشت


هنگام خوابیدن به پشت، زبان  به عقب برمی‌گردد و فضای حلق را مسدود می‌کند که باعث خروپف می‌شود. وقتی که مسیر هوایی فوقانی، مسدود می‌شود، در هنگام خواب، بافت این مسیر شروع به لرزش و تولید صدا می‌کند و این همان خروپف است. راه حل آن است که به‌روی پهلو یا به‌روی شکم بخوابید. برای رسیدن به این مقصود، یک ترفند جالب، آن است که، یک توپ تنیس را از وسط نصف کنید و آن را به پشت لباس خواب خود بدوزید، به این ترتیب از خوابیدن به پشت جلوگیری می‌شود. توجه داشته باشید که اگر خروپف، شدید، مداوم و همراه با خستگی است، با دکتر گوش و حلق و بینی مشورت کنید. چون ممکن است علایم بیماری "آپنه" یا اختلال تنفس در خواب را  داشته باشید که عواقب جدی برای سلامتی دارد.

۲- خوابیدن با بینی گرفته


اگر حفره‌های بینی مسدود باشند، حرکت هوا هنگام تنفس به سختی انجام می‌شود و بافت مسیرهای هوایی شدیدتر لرزش می‌کنند و خروپف صدادارتر می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید قبل از خواب از قطره‌ بینی یا بازکننده‌ بینی برای تسهیل عبور هوا، استفاده کنید.

۳- زیاد گرم بودن اتاق


گرما، غشای مخاط بینی را منبسط می‌کند و باعث انسداد بینی می‌شود. بنابراین بهتر است اتاق کمی خنک اما دارای رطوبت باشد، چون خشکی هوا هم می‌تواند باعث خروپف شود.

۴- خوابیدن بدون بالش


خوابیدن بدون بالش و به طور کاملا افقی، اولا باعث گرفتگی بینی و دوما باعث برگشتن زبان به عقب می‌شود که دو عامل مهم در انسداد مسیرهای تنفسی و در نتیجه خروپف هستند. بنابراین با استفاده از بالش، سر خود را کمی بالاتر از بدن قرار دهید.

۵- خوردن شام مفصل


خوردن وعده‌ غذایی مفصل در شب، مخصوصا اگر همراه با الکل باشد، باعث خروپف می‌شود. درواقع الکل باعث انبساط بافت سقف دهان شده و منجر به لرزش بیشتر کام، هنگام خواب می‌شود. بنابراین بهتر است  شام را سبک میل کنید و از نوشیدن الکل قبل از خواب خودداری کنید.

۶- مصرف داروی خواب‌آور


داروهای خواب‌آور باعث خروپف می‌شوند چون با مصرف آنها خواب عمیق‌تر می‌شود. بنابراین ترجیحا از داروهای خواب‌آور استفاده نکنید و در صورتی که واقعا به آنها نیاز دارید، از انواع ملایم‌تر آن استفاده نمایید.

۷- اضافه وزن


یکی از عوامل مهم در خروپف است، چون چربی، قطر مسیرهای هوایی را کاهش می‌دهد. بنابراین با تغذیه‌ متعادل و داشتن فعالیت بدنی منظم، مراقب وزن و تناسب اندام خود باشید.

۸- مصرف سیگار


مصرف سیگار باعث تغییر در بافت مسیرهایی هوایی فوقانی می‌شود و جمع شدن آب در بافت مخاط و التهاب آنها می‌شود. بنابراین سعی کنید به هر روش ممکن مصرف دخانیات را کاهش دهید.

۹- ورزش شدید در هنگام شب


انجام ورزش در مدت کوتاهی قبل از رفتن به رختخواب، می‌تواند خواب را مختل کرده و باعث خروپف شود. ورزش کردن بسیار ضروری است، ولی بهتر است که قبل از خواب نباشد، در طول روز و به طور منظم ورزش کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha