یکشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
کد خبر: 240273

مقابله با گوش درد نوزاد در هواپیما و یا در زمان فرود هواپیما کمی مشکل است. متاسفانه گوش درد در سفرهای هوایی به ویژه در کودکان به وجود می آید.

راه های مقابله با گوش درد نوزاد در هواپیما

سلامت نیوز: مقابله با  گوش درد نوزاد در هواپیما و یا در زمان فرود هواپیما کمی مشکل است. متاسفانه گوش درد در سفرهای هوایی به ویژه در کودکان به وجود می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از نبض ما، پیش از آن که درباره گوش درد نوزاد در هواپیما صحبت کنیم، ابتدا باید بگوییم که نوزادان زیادی هم هستند که ممکن است، هرگز نشانه هایی از گوش درد در هواپیما نداشته باشند. گوش درد چه در بزرگسالان یا کودکان، می تواند آزار دهنده و مشکل ساز باشد.

هنگام سفرهای هوایی، نوزادان و کودکان ممکن است در هنگام پرواز هواپیما و فرود آن، به گوش درد دچار شوند. زیرا لوله هایی که گوش میانی را به پشت گلو متصل می کنند و فشار هوا را در گوش حفظ می کنند، به راحتی فشرده می شوند.

زمانی که در حین پرواز، نوزاد احساس ناراحتی کرده و مدام در حال گریه کردن باشد، در این زمان باید علت را جستجو کرد. یکی از ناراحتی های عمده نوزادان در سفرهای هوایی، می تواند گوش درد باشد.

گوش انسان به عنوان مرکز تعادل، می تواند کاملا به تغییر فشارها حساس باشد و دلیل آن هم این است که گوش بیرونی توسط غشای نازکی به نام غشای تمپان یا گوش درام از گوش میانی جدا شده است. تفاوت فشار در این غشا، باعث درد شده و از هر ۳ مسافر (بچه ها بیشتر از بزرگسالان) در سفرهای هوایی، احساس شنوائی، ناراحتی یا حتی درد در گوش ایجاد می شود.

روشهای جلوگیری از گوش درد نوزاد در هواپیما

به منظور کاهش درد گوش در نوزادان و کودکان در مواقع لزوم و با تجویز پزشک، می توان از قطره گوش، ایبوپروفن یا استامینوفن استفاده کرد.

بچه ها در تمام سنین و به دلایل مختلفی گریه می کنند و شما به دلیل محدودیت فضایی هواپیما، سعی می کنید برای آرام کردن فرزند خود تلاش کنید اما باید بدانید که گریه نوزاد می تواند علتی مانند گوش درد داشته باشد که به دلیل تغییرات فشار هوا ایجاد شده است.

در ابتدا به بررسی وضعیت کودک بپردازید تا علت اصلی گریه نوزاد مشخص شود. وضعیت هایی مانند  گرسنگی نوزاد، کثیف شدن پوشک، سرد یا گرم بودن و غیره. سعی کنید او را در صندلی های میانی هواپیما قرار داده و وضعیت او را چک کنید.

گوش درد نوزاد در هواپیما می تواند گاه سبب عفونت جدی در نوزاد شده و مشکلات دیگری را به همراه داشته باشد. بنابراین در صورت بروز این وضعیت بلافاصله اقدام های لازم را انجام دهید.

معمولا بزرگسالان برای رفع گوش درد یا پیشگیری از آن، از تکه ای شکلات یا آدامس استفاده می کنند. اما چنین چیزی برای نوزاد ممکن نیست.

به هر حال گوش نوزاد هم مانند افراد بزرگسال می تواند دچار آسیب و دردهای احتمالی شود و شما باید برای تنظیم فشار ​​گوش و تعادل آن، نوزاد را به حالت عادی بازگردانید. معمولا نوزادان در هنگام پرواز بیشتر از بزرگسالان دچار درد در گوش می شوند. زیرا کنترل درد گوش در بزرگسالان به مراتب آسان تر است.

اگر کودک شما در حین پرواز به عفونت گوش دچار شده باشد، توصیه می شود که با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید. متاسفانه، اکثر روش های جلوگیری از گوش درد بزرگسالان و یا رفع درد در آن ها، برای نوزادان کاربرد ندارد.

به همین دلیل پیش از سفر بهتر است تمام موارد را با پزشک در میان بگذارید. همچنین توصیه می شود که نوزادانی که دچار عفونت یا درد در ناحیه گوش هستند پیش از سفر درمان شده و در صورت امکان، پرواز خود را به تعویق اندازید. با این کار شما می توانید از مشکلات احتمالی در حین پرواز و پس از آن پیشگیری کنید.

سفر کردن با نوزاد

علاوه بر این باید گفت، سطح سر و صدای هواپیما می تواند در محدوده ۶۰ تا ۱۰۰ دسیبل باشد که در حین پرواز شدت می یابد. همین موضوع می تواند احساس ناراحتی و گوش درد در نوزاد شما ایجاد کند. در این زمان، شما می توانید با استفاده از پنبه های کوچکی در گوش کودک، سطح دسیبل صدای هواپیما را کاهش دهید. مکیدن سینه مادر و شیر خوردن هم باعث کاهش درد گوش و یا جلوگیری از آن می شود.

این عمل همانند جویدن آدامس یا شکلات در بزرگسالان است. زمانی که نوزاد و کودک شما عمل مکیدن را انجام می دهد، فشار هوای وارد شده در گوش او کم شده و او را آرام می کند. متخصصان اطفال و ناظران پرواز، به طور معمول بطری شیر، پستانک یا سینه مادر را در طول زمان تغییرات فشار در کابین هواپیما پیشنهاد می دهند.

به این دلیل که تغییر فشار معمولا به اندازه یک ساعت و نیم قبل از فرود به میزان قابل توجهی بسته به ارتفاع  پرواز، متفاوت است. تغییرات فشار در مرحله اولیه پرواز، طی پرواز و هنگام فرود کمی متفاوت بوده و می تواند بر مایع گوش میانی کودک تاثیر گذارد.

در صورتی که به همراه نوزاد خود به سفر هوایی می روید، از کارکنان هواپیما بخواهید تا صندلی کنار راهرو و نزدیک به قسمت جلویی هواپیما در اختیار شما و کودک قرار دهد. زیرا سر و صدای هواپیما در این قسمت کمتر است. سعی کنید در طول سفر کودک را با کریر مخصوص او به خود نزدیک کرده و در آغوش بگیرید.

در صورت هر گونه مشکل و گوش درد در نوزاد، از کارکنان هواپیما کمک بگیرید و به خاطر داشته باشید که گوش درد نوزاد در هواپیما مشکل جدی محسوب نشده و با فرود هواپیما به راحتی برطرف می شود . اما در صورت رعایت نکردن موارد و اقدامات لازم ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.
این نکات را برای کمک به جلوگیری از گوش درد نوزاد در هواپیما انجام دهید:

۱ – بگذارید کودک گریه کند. اگر چه ممکن است برای شما (و مسافران همسایه شما) ناراحت کننده باشد، گریه باعث می شود که گوش درد کودک اندکی آرام شود.

۲- استفاده از سرم نمکی بینی نوزاد، که می تواند در باز شدن مخاط بینی و گوش موثر باشد. این کار را قبل از شروع پرواز و فرود و با تجویز پزشک، انجام دهید.

۳-سعی کنید در حین پرواز از قطره های گوش خفیف برای نوزاد استفاده کنید. توصیه می شود که پیش از پرواز نزد پزشک رفته و داروی مورد نظر را تهیه کنید. متخصص اطفال، تمام موارد احتیاطی و مراقبتی لازم را در حین سفر هوایی در اختیار شما قرار می دهد. پیش از مصرف نیز دستورالعمل بسته را به دقت مطالعه کنید.

عفونت گوش میانی

۴-هرگز به طور خودسرانه از قطره یا آنتی هیستامین برای آرام کردن یا خواباندن نوزاد استفاده نکنید. پیش از مصرف هر نوع دارویی در هنگام سفر،  در مورد نوع و دوز مناسب  داروی گوش درد نوزاد خود، با پزشک متخصص اطفال صحبت کنید.

۵- سعی کنید کمی آب خوردن به نوزاد یا کودک خود بدهید. نوشیدن آب فراوان در کاهش یا جلوگیری از درد گوش کودک بسیار موثر است. البته در کودکان بزرگ تر نیز می توانید از شکلات و آدامس استفاده کنید.

۶- سعی کنید تا می توانید از سینه خود به نوزاد شیر بدهید. شیر مادر در تسکین گوش درد موثر است. شما می توانید در این گونه مواقع از بطری های شیر خشک هم استفاده کنید. هر چیزی که عمل مکیدن را در نوزاد به وجود آورد در جلوگیری و کاهش درد گوش نوزاد در هواپیما موثر است.

با رعایت موارد فوق می توانید در طی سفر، آرامش و امنیت کودک خود را فراهم کنید. بهتر است پیش از سفر، در مورد سفر هوایی با نوزاد، نزد مشاور یا پزشک بروید تا راهنمایی های لازم صورت گیرد.


منبع:www.parents.com

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha