دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 240315

در کنار محل کار، خانه جاییست که بیشترین وقت خود را در آن می گذرانیم. در خانه از حملات مداوم فست فود ها و غذاهای ناسالم که در هر گوشه پیدا میشود در امان هستیم. اما اگر خانه درست تنظیم نشده باشد ممکن است خود باعث تشویق عادات بد شود. راهی برای پیروزی در این نبرد وجود دارد؟

این موارد نشان میدهد خانه تان چاق تان میکند!

سلامت نیوز: در کنار محل کار، خانه جاییست که بیشترین وقت خود را در آن می گذرانیم. در خانه از حملات مداوم فست فود ها و غذاهای ناسالم که در هر گوشه پیدا میشود در امان هستیم. اما اگر خانه درست تنظیم نشده باشد ممکن است خود باعث تشویق عادات بد شود. راهی برای پیروزی در این نبرد وجود دارد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، شری پاگوتو، دکتر، استادیار پزشکی در بخش طب پیشگیرانه و رفتاری در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست، میگوید: میتوانید خانه خود را بازسازی کنید تا در برابر عادات و غذاهای ناسالم از شما محافظت کند، باید کمی سبک زندگی خود را تغییر دهید. از سازمان دهی آشپزخانه تا تنظیم دمای خانه؛ در ادامه 10 روش تاثیر خانه روی وزنتان را خواهید شناخت.

کابینت پر است

اگر کابینت ها آنقدر پر است که مجبورید بعضی از وسائل را داخل یخچال یا روی قفسه ها بگذارید، خود را آماده پرخوری کردید. یک بسته چیپس یا کلوچه که بیرون و در معرض دید باشد به محض ورود شما وارد رادارتان میشود، چند دقیقه بعد دیگر آن چیپس یا کلوچه وجود ندارد.

راه حل: به طور منظم آشپزخانه خود را تمیز کنید. از غذاهایی که تاریخ مصرفشان گذشته یا علاقه ای به استفاده از آنها ندارید خلاص شوید، حتی اگر هنوز قابل استفاده باشد چون تنها فضا اشغال کرده اند. حالا فضای کافی برای جمع و جور کردن آشپزخانه دارید.

سیب تان داخل یخچال است

از طرفی دیگر اگر غذاهای سالم پنهان باشند، کمتر شانس خوردن آنها را دارید. این نکته کاملا درباره میوه هایی که نیاز به نگهداری در یخچال ندارند صدق میکند ( مانند سیب و گلابی ). وقتی سرتان شلوغ است باز کردن یک بسته چیپس کاری ساده تر است.
راه حل: یک کاسه یا سبد زیبا برای میوه ها بخرید با این کار بیشتر تشویق به پر کردن آن می شوید. ظرف را جلوی چشم بگذارید با این کار بیشتر راغب به خوردن میوه میشوید. میتوانید بعضی سبزیجات را از قبل بشویید و قطعه قطعه کنید و جلوی دست بگذارید تا هر وقت خواستید چیزی بخورید اولین چیزی که می بینید آنها باشد.

درجه حرارت خانه بسیار بالا است

متخصصان میگویند درجه حرارت – خانه، محل کار و یا هرجای دیگر – به صورتی باور نکردنی با چاقی در ارتباط است. وقتی درجه حرارت بالا باشد بدن دیگر نیازی به مصرف انرژی برای گرم کردن بدن ندارد پس نتیجه این میشود که سوخت و ساز بدن پایین می آید.
راه حل: کمی درجه حرارت خانه را پایین بیاورید، با این کار متابولیزم و حساسیت به گلوکز خود را بهبود می بخشید. اگر تغییر ناگهانی را مناسب نمیدانید میتواند به ندرت و هر چند وقت، یک درجه پایین بیایید. خیلی زود به دمای پایین عادت خواهید کرد.

وسایل ورزشتان مخفی است

بیشتر افراد به خاطر مهمان ناخوانده وسایل ورزشی خود را پنهان میکنند. اما این اتفاق هر چند وقت یکبار می افتد؟ و یا این وسائل را در اتاقی میگذاریم که به آن رفت و آمد نداریم، مانند زیرزمین یا انبار. وقتی بین استفاده از تردمیلی که روی آن تار عنکبوت بسته و نشستن روی مبل و تماشای تلویزیون حق انتخاب دارید مسلم است که تلویزیون را انتخاب میکنید.
راه حل: دمبل ها را نزدیک مبل قرار دهید تا به یادتان بیاورند که هنگام تماشای تلویزیون از آنها استفاده کنید. برای وسائل ورزشی خود در خانه یک فضا باز کنید و آنها را زیبا بچینید.

افراد اشتباهی را دعوت می کنید

جیمز هیل، دکتر و مدیر مرکز تحقیقات چاقی کلرادو، میگوید: ببینید با چه کسانی دوست هستید، رفتارتان کم کم شبیه به افرادی میشود که با آنها رفت و آمد دارید. اگر دوستانتان بیشتر وقت خود را می نشینند، نوشابه میخورند و چیپس باز میکنند شما هم به ندرت همین کارها را تکرار خواهید کرد.
راه حل: بسیار خب، هیچکس نمیگوید که دوستان خود را از دست بدهید – مهم نیست تا چه اندازه عادات سلامت آنها بد است. به دنبال دوستانی باشید که کار درست را انجام میدهند، و آنها را نیز اطراف خود داشته باشید. اگر آنها فعالتر باشند و غذای سالم مصرف کنند، احتمال اینکه عادات آنان را تقلید کنید بیشتر است. همچنین به خود بیاموزید نکات مثبت را از هر فرد یاد بگیرید.

خانه خیلی کم نور است

وقتی به اندازه کافی خواب نداشته باشید. بدن به زحمت میتواند هورمون های جلوگیری از اشتها را تولید کند، که باعث میشود هوس غذاهای بی ارزش بکنید. در یک مطالعه که توسط مجله بین المللی غدد صورت گرفت، بزرگسالانی که کم خوابی داشتند هگام صبح در معرض نور کم قرار گرفتند، هورمون لپتین در بدن آنها غلظت پایینی داشت. اما آن دسته که در معرض نور مناسب قرار داشتند سطح لپتین بالا تولید کردند.
راه حل: زمانی که از خواب بیدار میشوید. پرده ها را کنار بزنید و اجازه دهید نور به خانه بیاید حتی می توانید چراغ روشن کنید تا نور شدت بگیرد. این کار حتی باعث میشود زودتر سرحال شوید.

غذا را روی میز ناهار خوری سرو می کنید

خوردن مقدار بیشتری سیب زمینی یا ماکارونی خیلی آسان است وقتی ظرف آن به اندازه ی یک دست دراز کردن از شما فاصله داشته باشد. حتی زمانی که واقعا گرسنه نیستید.
راه حل: غذا را مستقیم از قابلمه یا ماهی تابه بکشید و سر میز بیاورید. این استراتژی باعث میشود کمتر غذا بخورید. دیگر راهی که توصیه میشود این است که غذا را بکشید و باقی را در یخچال قرار دهید طوری که اگر کسی یک ظرف دیگر خواست مجبور شود آن را ابتدا گرم کند، بیشتر افراد صرف نظر میکنند. حداقل این کار زمانی را فراهم میکند تا بدن احساس سیری کند، پس ظرف دوم را کمتر پر میکنید.

عصرها خانه خیلی گرم و نرم میشود

از سرکار به خانه می آیید شامتان را میخورید و در یک جای گرم و نرم می نشینید تا تلویزیون نگاه کنید. به حالتی بی تحرک و خواب آلود می روید این یعنی قبل از اینکه وقت خواب بشود به حالت خواب رفته اید.

راه حل: لباس خود را عوض کنید، چراغ ها را روشن کنید و بعد از شام یک موسیقی انرژی زا برای خود پخش کنید. وقتی به خود انرژی میدهید میتوانید حتی بعد از شام به پیاده روی بروید و از حالت خمودی و بی تحرکی دربیایید.

صفحه نمایش های زیادی اطرافتان است

هرچقدر بیشتر تلویزیون نگاه کنید خطر بالا رفتن وزنتان نیز بالا تر میرود. زمانی که به صفحه نمایش خیره میشوید زمان کم تحرکی است. همچنین بسیاری از ما چیزهایی میبینیم که واقعا علاقه ای به دیدن آنها نداریم و هدفمان تنها پر کردن وقت است.
راه حل: لازم نیست کاملا از شر تلویزیون خلاص شوید. تنها کافیست زمان آن را کم کنید و یا در آشپزخانه و اتاق خواب جدا یکی قرار ندهید. برنامه هایی را که واقعا دوست دارید نگاه کنید نه همه ی آنها را. زمان تماشا کردن تلویزیون را کم کنید و خواهید دید چگونه فعالتر خواهید شد.

بشقاب ها و کاسه ها خیلی بزرگ هستند

بشقاب ها و کاسه ها و حتی لیوان هایی آنقدر بزرگ که غول جک و لوبیای سحر آمیز میتواند از آنها استفاده کند! این ظروف بزرگ میتوانند به راحتی مشکل ساز شوند. ناخودآگاه می خواهید فضای خالی را پر کنید، پس مقدار بیشتری غذا می کشید. تحقیقات نشان داده این کار باعث می شود تا 44 درصد بیشتر کالری مصرف کنیم.
راه حل: برای کاهش حجم وعده ها، بشقابها باید حدود 23 تا 25 سانتی متر باشند، و کاسه ها کمتر از 550 گرم گنجایش داشته باشند.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha