سلامت نیوز :مرکز جمع آوری پلاسما بیودارو، هم اکنون دارای سه هزار اهداکننده دائم می ‏باشد که هریک از آنان فقط مجاز به دو تا سه بار اهدا در هر ماه است.‏

به گزارش ایسنا، جدیدترین محموله داروهای تهیه شده از پلاسمای هموطنان که شامل سه هزار و 90 ویال 500 واحدی فاکتور 8 انعقادی و 9 هزار و 849 ویال آلبومین 20 درصد می باشد، وارد کشور شد.

دکتر زهره عطارچی رئیس روابط عمومی مرکز جمع آوری پلاسما بیودارو با اعلام این خبر گفت: با توجه به اینکه فعلا امکان فرآوری پلاسما و تهیه داروهای مشتق از آن در داخل کشور وجود ندارد، شرکت بیودارو براساس قراردادی با یکی از شرکت های اروپایی، پلاسماهای جمع آوری شده از هموطنان نیکوکار را به خارج از کشور ارسال می کند تا پس از فرآوری و تبدیل آن به داروهای خاص، برای استفاده بیماران ایرانی، به کشور تحویل شود.

وی خاطرنشان کرد: از سال 1385 (آغاز فعالیت مرکز پلاسما بیودارو) تاکنون و با احتساب آخرین محموله ذکر شده، 106 هزار و 672 ویال آلبومین 20 درصد، 24 هزار و581 ویال پنج گرمی ایمونوگلوبولین وریدی، 29 هزار و 676 ویال 500 واحدی فاکتور 8 انعقادی و 12هزار و 865 ویال 500 واحدی فاکتور 9 انعقادی از پلاسمای جمع آوری شده هموطنان در مرکز پلاسما بیودارو، تهیه و به کشور وارد شده است.

وی افزود: داروهای تهیه شده از پلاسمای هموطنان نیکوکار پس از ورود به کشور، تحت نظارت وزارت بهداشت کشورمان و از طریق داروخانه های مجاز در درمانگاه ها و بیمارستان ها، در اختیار بیماران قرار می گیرد.

شرکت بیودارو از سال 1385 تاکنون، با تاسیس مرکز شماره یک جمع آوری پلاسما در تهران و بکارگیری 40 تخت که قابلیت پلاسماگیری از 250 نفر داوطلب در روز را دارد، نسبت به جمع آوری و ارسال 72 هزار لیتر پلاسما به شرکت فرآوری کننده، اقدام کرده است.

مرکز شماره یک جمع آوری پلاسما بیودارو تاکنون پاسخگوی بیش از 152 هزار مراجعه داوطلبان اهدا پلاسما بوده که 106 هزار و921 مراجعه، منجر به اهدا شده است. حاصل این تعداد اهدا، جمع آوری 73 هزار و 797 لیتر پلاسما بوده که تاکنون 72 هزار لیتر آن به شرکت فرآوری کننده ارسال شده است .

مرکز جمع آوری پلاسما بیودارو، هم اکنون دارای سه هزار اهداکننده دائم می باشد که هریک از آنان فقط مجاز به دو تا سه بار اهدا در هرماه است.

رئیس روابط عمومی مرکز جمع آوری پلاسما بیودارو تاکید کرد که فعالیت این مرکز، در راستای تحقق توصیه سازمان بهداشت جهانی به تمامی کشورها مبنی بر "تولید دارو برای بیماران هر کشور از پلاسمای شهروندان همان کشور" صورت می گیرد تا به این وسیله از ورود بیماری های بومی و ناشناخته جلوگیری شود.

وی افزود: ضمن آنکه با افزایش اهداکنندگان پلاسما و جمع آوری هرچه بیشتر پلاسمای هموطنان، دستیابی به ظرفیت لازم برای فعالیت یک پالایشگاه (200 تا 250 هزار لیتر درسال) امکان پذیر شده و درپی آن، به خودکفایی و تامین نیاز دارویی کل بیماران خاص کشور، دسترسی سریعتر بیماران به داروهای خاص و همچنین کاهش قیمت این داروها در کشور خواهیم رسید.

مرکز جمع آوری پلاسما بیودارو در تهران، خیابان فلسطین، خیابان ایتالیا، روبروی بیمارستان مصطفی خمینی واقع شده است و همه روزه در دو نوبت صبح و بعدازظهر آماده پذیرش داوطلبان نیکوکار برای اهدای پلاسما و مشارکت در تهیه داروی بیماران خاص می باشد .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha