معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد گفت: تحقیقات برای كاهش ولع معتادان در مصرف مواد مخدر آغاز شده است و برای این كار داروهایی در مرحله پژوهش تولید شده‌اند.

سلامت نیوز :معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد گفت: تحقیقات برای كاهش ولع معتادان در مصرف مواد مخدر آغاز شده است و برای این كار داروهایی در مرحله پژوهش تولید شده‌اند.

به گزارش خبرنگار فارس، آذرخش مكری در نشست پژوهشی مركز ملی مطالعات اعتیاد كه صبح امروز در مجتمع فرهنگی شقایق برگزار شد، اظهار داشت: براساس مقاله‌ای كه در سال 2011 به چاپ رسیده است داروی به نام آتوموكستین برای درمان اختلاف حركتی توام با عدم توجه و تمركز كه فرد در آن نمی‌تواند توجه و تمركز خود را بر مساله‌ای ایجاد كند وارد بازار دارویی ایران شده است كه باعث می‌شود نوراپی نفرین در گیرنده‌ها باز جذب نشود.

وی با بیان اینكه عود، یك مشكل اساسی در اعتیاد است، تصریح كرد: مدت‌هاست كه یكی از علت‌های برگشتن به اعتیاد صفت تكانه‌ای شدن فرد است یعنی اینكه فرد عجول است و زود به این شاخه و آن شاخه می‌پرد و زود تصمیم عوض می‌كند كه این صفت نه تنها در برگشت به اعتیاد بلكه در شروع اعتیاد نیز موثر است و دیده شده افرادی كه این صفت را دارند بیشتر به سمت اعتیاد گرایش می‌یابد.

مكری تصریح كرد: این دارو در كاهش این رفتار تكانه‌ای شدن موثر است و مطالعات انسانی برای داروی آتوموكستین جهت درمان شیشه و هروئین وجود ندارد و فقط این مطالعات در حد مطالعات روی حیوان است.

وی اضافه كرد: دارویی مانند ریتالین كه مهار كننده دوپامین است این قدرت ولع معتاد را كم نمی‌كند لذا این تصور غلطی است كه فكر كنیم ریتالین ولع مصرف شیشه و هروئین را كم می‌كند.

معاون آموزشی مركز مطالعات اعتیاد خاطرنشان كرد: اختلال حركتی توام با عدم توجه و تمركز در معتادان شایع است و ریتالین در حال حاضر خط اول درمان این عارضه در دنیا محسوب می‌شود. اما اثر آن در درمان معتادان مبتلا به این عارضه اثبات نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha