عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از وجود برخی رانت های اطلاعاتی در حوزه دارو خبر داد و گفت: رانت تنها به معنای انجام سفارش خاصی در حوزه دارو نیست.

وجود رانت اطلاعات دارویی/ پشت پرده واردات دارو

سلامت نیوز: عضوکمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از وجود برخی رانت های اطلاعاتی در حوزه دارو خبر داد و گفت: رانت تنها به معنای انجام سفارش خاصی در حوزه دارو نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محمد نعیم امینی فرد با اشاره به ورود شورای رقابت در سال ۹۶ به حوزه دارو، افزود: در حال حاضر صحبت هایی در خصوص وجود برخی رانت ها در واردات دارو انجام می شود، بنابراین برخی راهکارهایی که شورای رقابت برای این مسئله ارایه می کند، به طورقطع باید مورد توجه قرار گیرد؛ اما مسئله مهم این است که ورود شورای رقابت به حوزه دارو تنها بحث اقتصادی نبوده و موضوعی اجتماعی و پزشکی نیز قلمداد می شود.

وی ادامه داد: ورود شورای رقابت به بحث دارو نباید به این معنا باشد که ملاحظات اجتماعی و تخصصی نادیده گرفته شود، البته اطلاعات دقیقی از رانت های واردات دارو و وجود افراد ذی نفوذ دراین بخش وجود ندارد؛ تنها صحبت هایی در این باره در برخی مجامع صورت گیرد، اما باید تاکید کرد که توان اقتصادی در حوزه واردات دارو فاکتور مهمی است.

امینی فرد تصریح کرد: افرادی که در حیطه دارو فعالیت می کند، باید از توان اقتصادی قابل توجهی برخوردار باشند؛ ضمن اینکه رانت به معنای انجام سفارش خاص نیست؛ زیرا گاهی رانت های اطلاعاتی وجود داشته و به واسطه همین اطلاعات افراد اقدام به یک نوعی از رانت اقتصادی می کنند، البته ارائه دارو به بیماران به ویژه بیماران خاص که از طریق واردات عمده نیازهای دارویی آنها وارد کشور می شود، باید طبق قانونی و با قیمت مشخصی صورت گیرد؛ اما مهم ترین اشکال آن است که برخی افراد با شرایط سهل تر و آسان تری اقدام به واردات دارو می کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر اینکه هر داروی وارداتی به کشور به اجبار بر اساس قیمت های مشخص ارائه می شود، گفت: در حال حاضر برخی گروه ها به رانت های اطلاعاتی نیازهای دارویی کشور بیشتر دسترسی دارند، بنابراین از این جهت است که صحبت از رانت در واردات دارو می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha