۲۵۰ زن به دلیل جرایم غیرعمد مالی در زندان به سر می برند؛ پویش ارمغان ۲ برآن است تا با همراهی خیران و مردم نوعدوست، زمینه بازگشت این افراد به آغوش خانواده را در روزهای سال نو فراهم کند.

زندان جای مادران نیست

سلامت نیوز: ۲۵۰ زن به دلیل جرایم غیرعمد مالی در زندان به سر می برند؛ پویش ارمغان ۲ برآن است تا با همراهی خیران و مردم نوعدوست، زمینه بازگشت این افراد به آغوش خانواده را در روزهای سال نو فراهم کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، در میان هزاران نفر زندانی در سراسر کشور، زنانی هم هستند که به دلیل جرایم غیر عمد و عمدتا مالی از جمله ضمانت بستگان به ویژه همسر و برادر و ... در پشت میله های زندان به سر می برند. بسیاری از آنان هیچ نقشی در جرم رخ داده ندارند و تنها به دلیل اعتماد به نزدیکان خود امروز در بند هستند. در موارد دیگر هم بیشترشان به دلیل فشارهای اقتصادی، یک اتفاق، حادثه، پیشامد، بی‌تدبیری و حتی بلندپروازی پشت میله‌های زندان، سال جدید را آغاز می‌کنند.

زنان زندانی جرایم غیر عمد که امروز تعدادشان در سراسر کشور به حدود ۲۵۰ نفر می رسد، بیشترشان در کنار نقش همسری، مادرانی هم هستند و فرزندانی امروز چشم به راه آمدن آنها به خانه سال نو را آغاز کرده اند.

طبق آمارهای سال گذشته، شرایط سنی زنان زندانی به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۵ سال بوده است با این حال در بین زنان زندانی، زندانیان کهن‌سال بالای ۶۵ سال هم وجود دارند که در اولویت فعالیت‌های ستاد دیه برای اخذ آزادی قرار گرفته‌اند.

بیشترین علت حبس زندانیان زن جرایم غیرعمد مربوط به صدور چک است

۹۰ درصد زندانیان زن جرائم غیرعمد هیچ سابقه کیفری نداشته و اغلب این مددجویان زن برای اولین بار است که روانه زندان شده‌اند
بیشترین علت حبس زندانیان زن جرایم غیرعمد مربوط به صدور چک است، این دسته از بدهکاران مالی که بابت صدور چک و در بسیاری موارد به دلیل ضمانت از دوستان، بستگان و متأسفانه همسران با ضمانت از طریق برگه‌های بانکی روانه زندان شده‌اند و طبق آمار، ۹۰ درصد زندانیان زن جرائم غیرعمد هیچ سابقه کیفری نداشته و اغلب این مددجویان زن برای اولین بار است که روانه زندان شده‌اند. در بین پرونده‌های ستاد دیه، پرونده‌هایی وجود داشت که زنان زندانی به دلیل مبالغ ناچیز گاهی تا دو ماه در حبس بودند. البته زندانی شدن به دلیل مسائل اقتصادی، صدور چک و ضمانت تنها معطوف به قشر خاصی نمی‌شود و در بین زنان زندانی در سال‌های اخیر از چهره‌های معروف تلوزیونی تا دندانپزشک با سابقه هم وجود داشت.

در سال‌های اخیر، حبس به دلیل ضمانت رشد داشته و بسیاری از زنان زندانی به دلیل ضمانت به خاطر اعتماد نابجا به بستگان و همسایه‌ها و همکاران خود روانه زندان شدند. موارد زیادی بویژه در سالهای اخیر داشتیم که بابت ضمانت از نزدیکان نسبی خودشان محکم به زندان شدند.

سال گذشته در پویش ارمغان ۳۲ زن زندانی آزاد شدند

سال گذشته با استناد به گزارش‌های ستاد دیه کشور با ۶۰۰ میلیون تومان ۳۲ زن زندانی آزاد شدند که این موضوع با برگزاری جشن گلریزان در راستای اولین پویش مردمی ارمغان آزادی ویژه زنان زندانی با جرائم غیرعمد اتفاق افتاد. امسال هم پویش ارمغان ازادی ویژه زنان زندانی جرائم غیر عمد برا دومین بار کار خود را آغاز کرده است.

معصومه ابتکار در مورد فعالیت دومین دوره پویش مردمی ارمغان آزادی ویژه زنان زندانی جرائم غیرعمد به خبرنگار مهر، گفت: پویش ارمغان ٢ برای دومین سال با همکاری ستاد دیه کشور، سازمان زندان های کشور و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به اجرا گذاشته شده است تا بانوانی که جرم غیرعمد دارند، به آغوش خانواده هایشان بازگردند. امسال نیز مانند سال گذشته بناست که طرح جمع آوری کمک های مردمی برای آزادی این بانوان در کشور اجرا شود تا مادرانی که به خاطر مسائل مالی و جرایم غیرعمد در زندان هستند در شب عید پای سفره هفت سین عید نوروز در کنار خانواده هایشان باشند.

هدف پویش ارمغان، آزادی همه ۲۵۰ ز جرایم غیر عمد است

وی با بیان اینکه متاسفانه ٢٥٠ زن به خاطر مسائل مالی در زندان به سر می برند، اضافه کرد: آزادی این زنان همت همه نیکوکاران و خیران را می طلبد. سفره ای برای آزادی زنان گسترده شده است و امیدواریم همه پای این سفره بیایند تا مادران جامعه بار دیگر در کنار خانواده شان باشند. همه تلاش معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری این است که بتواند با همکاری خیران و نیکوکاران، تعدادی یا همه این بانوان را به آغوش خانواده ها بازگرداند؛ البته این موضوع به همت خیران مرتبط است که تا چه میزان کمک کنند.

ابتکار ادامه داد: همچنین با مدیران کل امور بانوان استانداری های سراسر کشور هماهنگی شده تا با خیران و نیکوکاران استان ها برای کمک به زنان زندانی صحبت کنند تا شاید تعداد بیشتری از این زنان از زندان آزاد شوند.

به گفته وی، این پویش از ایام فاطمیه تا میلاد حضرت زهرا (س) برای آزادی این تعداد زن زندانی برگزار می شود که امیدواریم بتوان تعداد زیادی از این ۲۵۰ زن زندانی را به آغوش گرم خانواده هایشان بازگردانیم.

هنرمندان پیش قدم در آزادی زنان جرایم غیر عمد

تا همین امروز هم تعدادی از زنان زندانی جرایم غیر عمد در راستای پویش ارمغان ۲ به کانون گرم خانواده بازگشته اند. ۲ نفر از این زنان با همیاری و همراهی تولیدکنندگان یک فیلم سینمایی از بند زندان رهایی یافتند.

دست اندرکاران فیلم سینمایی اسرافیل در یک اقدام انساندوستانه عواید فروش فیلم را به ازادی سه زن جرایم عمد اختصاص دادند
حامد خسروی مجری طرح فیلم سینمایی اسرافیل به خبرنگار مهر گفت: با پایان مراحل تهیه و تدوین فیلم سینمایی اسرافیل، از آنجا که کارگردان و تهیه کننده فیلم زن هستند همواره یکی از دغدغه های موضوع زنان به ویژه زنان زندانی بود. در نهایت با دست اندرکاران فیلم به این نتیجه رسیدیم که از محل فروش گیشه فیلم زمینه آزادی ۳ نفر از زنان زندانی جرایم غیر عمد را فراهم کنیم.

وی افزود: در ادامه مذاکراتی را با ستاد دیه کشور برقرار کردیم و قرار شد ستاد دیه مواردی را به ما معرفی کند و ما از میان آنان سه زن را انتخاب کنیم برای آزادی. یکی از این آنها زنی ۵۶ ساله است که از یکی از بانکها وامی را برای درمان همسر سرطانی خود گرفته است و به دلیل اینکه در بازپرداخت اقساط وام دچار مشکل شده است، بانک او را به زندان انداخته است و همسرش هم فوت کرده است. این زن تا چند ماه با کار کردن در خانه های مردم اقساط وام را می پرداخت اما پس از مدتی دیگر نتوانست کار کند. بانک حکم جلب گرفته و ۲ سال است که در زندان به سر می برد. ما این زن را به عنوان نخستین مورد تحت حمایت قرار دادیم و در روز تولد حضرت فاطمه زهرا (س) آزاد شد و به پیش بچه هایش برگشت.

خسروی با بیان اینکه در مورد دومین زن زندانی آزاد شده هم اقدام شده است، گفت: دومین مورد مربوط به زنی بود که ضمانت وام همسرش را انجام داده بود اما پس از مدتی همسرش او را طلاق می دهد و مسئولیتی در قبال وام برعهده نمی گیرد. زن تنها با سه بچه می ماند و اقساط عقب افتاده که در نهایت سال ۹۴ به زندان می افتد. این زن هم از محل هواید فروش فیلم آزاد شد. همچنین یک مورد دیگر هم در دست انجام اقدامات اولیه است و امیدواریم تا روزهای آتی به نتیجه برسد و آزاد شود. این مورد زنی است که یک بچه با تومور مغزی دارد و به دلیل بدهی مالی بار یتامین هزنیه های درمان بچه در زندان به سر می برد. اقدامات اولیه انجام شد و در حال آزادی است.

مجری طرح فیلم سینمایی اسرافیل افزود: ما آزادی سه زن را تعهد داده بودیم اما اگر خدا کمک کند و دوستانی هم به یاری بشتابند امیدواریم بتوانی زنان بیشتری را در این روزهای آغازی سال نو به آغوش خانواده برگردانیم.

زندان جای مادران نیست

در پویش ارمغان آزادی که تحت عنوان «زندان جای مادران نیست» و برای همراهی در آزادی زنان زندانی جرایم غیرعمد به نام مبارک حضرت زهرا (س) از ایام فاطمیه تا ولادت و هفته زن آغاز شده، از همه نیکوکاران و خیران برای همراهی و همکاری بیشتر جهت آزادی زنان زندانی درخواست یاری شده است.

معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مشارکت در این پویش را از روش های مختلف از جمله استفاده از کد دستوری #۱۰۱*۷۸۰* و شماره حساب های ستاد دیه کشور به نام بانک ملی ایران و به شماره حساب ۰۱۵۵۵۵۰۰۰۰۰۰۴ و شماره کارت آن ستاد به شماره ۶۰۳۷۹۹۱۱۹۹۵۱۷۵۰۳ اعلام کرده است.

سال گذشته با استناد به گزارش مکتوب ستاد دیه کشور با ۶۰۰ میلیون تومان ۳۲ زن زندانی آزاد شدند که این موضوع با برگزاری جشن گلریزان در راستای اولین پویش مردمی ارمغان آزادی ویژه زنان زندانی با جرائم غیرعمد اتفاق افتاد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha