سخنگوی سازمان انتقال خون گفت :بیشترین اهدا کنندگان خون که 38درصد جمعیت اهدا کنندگان کشور را تشکیل می دهند بین 26 تا 35 سال دارند.

بیشترین اهدا کنندگان خون بین 26 تا 35 سال هستند

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان انتقال خون گفت :بیشترین اهدا کنندگان خون که 38درصد جمعیت اهدا کنندگان کشور را تشکیل می دهند بین 26 تا 35 سال دارند.

به گزارش سلامت نیوز، بشیر حاجی بیگی در گفت و گو با ایرنا افزود:کمترین میزان اهدا کنندگان خون در کشور نیز مربوط به گروه سنی 56تا 60سال است که سه درصد از اهدای خون در کشور را شامل می شود.
وی خاطرنشان کرد: گروه سنی 18 تا 25 سال 17 درصد ، همین طور گروه سنی 36 تا 45 سال 27 درصد و گروه 46 تا 55 سال نیز 15 درصد از اهدا کنندگان خون را در بر می گیرد.
سخنگوی سازمان انتقال خون با اشاره به اینکه حداکثر سن برای اهدای خون، 60سال است ،گفت : برای دفعات بعدی اهدا کننده مستمر(با سابقه حداقل 2بار اهدای خون درسال ) حداکثر 65 سال است.
وی ادامه داد: همچنین از هر فرد بالای 18 سال سن که بالای 50کیلو گرم وزن داشته باشد خون گرفته می شود .
حاجی بیگی تصریح کرد: از هر فرد اهدا کننده خون که شرایط لازم برای اهدای خون را داشته باشد 10و نیم سی سی یا میلی لیتر به ازای هر کیلو گرم وزن بدن خون گرفته می شود .
وی اضافه کرد: حجم کیسه های خون اهدایی 450 سی سی یا میلی لیتر است که درون آن 63 سی سی ماده ضد انعقادی وجود دارد .
وی در خصوص ضرورت اهدای خون تصریح کرد: خون سالم، نجات دهنده زندگی است و همه روزه، در سراسر جهان بسیاری از افراد به خون و فرآورده های خونی نیاز دارند، به طوری که از هر سه نفر مردم دنیا، یک نفر در طول زندگی احتیاج به تزریق خون و فرآورده های خونی پیدا می کند.
حاجی بیگی گفت : بارزترین مثال برای موقعیت هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می شود عبارت از زمان بروز حوادث و سوانح گوناگونی نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی ها و اعمال جراحی است.
وی اضافه کرد : همچنین خانم های باردار در حین زایمان، نوزادان و بخصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می شوند، نیازمند به خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی یا اشعه درمانی قرار دارند هم از مصرف کنندگان خون و فرآورده های خون به شمار می آیند.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت : بسیاری از دیگر بیماران، مانند بیماران تالاسمی و هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمامی عمر به شکل منظم خون یا فرآورده های خون دریافت کنند .
بر اساس آمار های اعلام شده در ایران سالانه بیش از 2میلیون و 500هزار نفر برای اهدای خون به مراکز اهدای خون مراجعه می کنند که در این میان، 2میلیون یکصد هزار نفر موفق به اهدای خون می شوند .
در حال حاضر اهدای خون در ایران به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشم داشتی و به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده های آن انجام می شود و هم اکنون شاخص اهدای خون در ایران 27 نفر به ازای یکهزار نفرجمعیت است که شاخص خوبی محسوب می شود .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha