تشریح اقدامات وزارت بهداشت برای درمان بیماران سوخته

سلامت نیوز:معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات وزارت بهداشت برای درمان بیماران سوخته را تشریح کرد.

قاسم جان بابایی (معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۱۰۰ تخت سوختگی و ۲۰۰ تخت ویژه سوختگی داریم از کمبود ۲ هزار تخت سوختگی در کشور خبر داد و افزود: حوادث و سوانح سوختگی سالانه ۲۵ تا ۳۰ هزار مراجعه را به خود اختصاص می دهد که ۱۰ درصد از آنها بستری می شوند، یعنی حدود ۲ تا ۳ هزار مصدوم سوختگی نیاز به بستری دارند و از این تعداد ۱۰ درصد فوت می کنند.
وی گفت: معاونت درمان وزارت بهداشت در راستای سطح بندی تمامی خدمات درمانی که امکان دسترسی عادلانه به خدمات ضروری را برای مردم مهیا می کند، سوختگی را نیز در اولویت قرار داده است، چراکه سوختگی بیشتر در اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه یا افرادی که در نواحی کمتر توسعه یافته زندگی می کنند، اتفاق می افتد، بنابراین نیازاست که خدمات درمانی سوختگی در دسترس آنها قرار بگیرد.
جان بابایی تاکید کرد: حوادث سوختگی از جمله حوادثی است که علاوه بر بار مالی بر خانواده و نظام سلامت کشور، بار روانی و اجتماعی زیادی نیز به همراه دارد و بیمار سوختگی در طول دوره درمانش نیاز به جراحی های متعدد ترمیمی و درمان های توانبخشی دارد، بنابراین در زمینه سوختگی باید به نقطه ای برسیم که سایر کشورهای دنیا اقدام کرده اند.
معاون درمان وزیر بهداشت عنوان کرد: حوادث سوختگی از حیث طول دوره درمان و عوارض طولانی مدت که گاهی تا پایان عمر باقی می ماند، با سایر بیماری ها و مصدومیت ها متفاوت است. برای همین از سال ۹۲ و در قالب طرح تحول سلامت اقدامات ویژه ای درجهت درمان بیماران سوختگی صورت گرفته است، که از جمله آنها توسعه بخش های ویژه سوختگی، تجهیز اورژانس های بیمارستانی، توسعه و استانداردسازی بخش های سوختگی و بخش های مراقبت ویژه سوختگی است.
وی افزود: در مراکزی که از سال ۹۲ تاکنون برای خدمت رسانی در راستای سطح بندی مراقبت درمانی سوختگی راه اندازی شده است، ۲۰۷ تخت بستری و ۷۲ تخت مراقبت ویژه اضافه شده که در استان های مختلف توزیع شده است، برای مثال در مراکز سوختگی استان گلستان ۲۰ تخت سوختگی و ۸ تخت مراقبت ویژه، در خراسان شمالی ۲۴ تخت سوختگی و ۵ تخت مراقبت ویژه، در اهواز ۹ تخت مراقبت ویژه، در شیراز، ۸۴ تخت سوختگی و ۱۶ تخت مراقبت ویژه، در زاهدان ۳۰ تخت سوختگی و ۱۰ تخت مراقبت ویژه، در زابل ۱۰ تخت سوختگی و ۴ تخت ویژ و در همدان ۲۴ تخت سوختگی و ۸ تخت ویژه راه اندازی شده است.
معاون درمان وزیر بهداشت گفت: درحال حاضر ۱۰۸ تخت بستری و ۸۰ تخت ویژه آماده احداث است که در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه، مشهد، اردبیل، گیلان و تبریز به مجموعه تخت های قبلی اضافه خواهد شد، از طرفی دانشگاه علوم پزشکی ایران هم مراکز ویژه سوختگی را در دست احداث دارد تا به منظور توسعه تخت های سوختگی به مراکز فعلی افزوده شود.
جان بابایی اضافه کرد: همچنین پیش بینی شده که برای سال ۹۷ به مراکز جدید سوختگی در استان های خراسان جنونی، ایلام، کرمان، جیرفت، شهرکرد، قم، اراک قزوین ارومیه و یزد، ۱۱۷ تخت بستری و ۶۷ تخت مراقبت های درصورت تامین منابع مالی اضافه شود.
وی با تاکید بر اینکه اهداف کلان حوزه درمان شامل پوشش فراگیر و دسترسی عادلانه آحاد جامعه به خدمات و مراقبت های با کیفیت سلامت است؛ افزود: استاندارد سازی و توسعه بخش های BICU شامل ایجاد و توسعه مراکز درمان سوختگی، راه اندازی تخت های ویژه سوختگی، آموزش و توانمندسازی کارکنان بخش های BICU از جمله اقداماتی بوده که تاکنون در جهت درمان هرچه بهتر بیماران سوختگی انجام شده است. امیدواریم روزی برسد که ایران همانطور که در زمینه پیشگیری از بیماری های واگیردار موفق عمل کرده، در زمینه پیشگیری از بیماری های مزمن غیرواگیر، حوادث و سوانح سوختگی نیز موفق عمل کند.
معاون درمان وزیر بهداشت در پاسخ به برخی اظهارات مبنی بر عقب ماندگی ۴۰ ساله کشور در درمان سوختگی، با تاکید بر اینکه بعد از برنامه تحول نظام سلامت کارهای بسیار زیادی در حوزه سوختگی کشور انجام شده است؛ گفت: اقداماتی چون افزایش دسترسی بیماران سوختگی به خدمات استاندارد و استاندارد سازی و توسعه ۱۴ مرکز تخصصی درمان سوختگی، توسعه ۲۰۷ تخت سوختگی در این راستا انجام شده است که نشان دهنده برنامه ریزی کلان و فراهم آوری زیرساخت مربوطه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha