یکی از رایج‌ترین رسومی که به‌ویژه در مناطق محروم وجود دارد ازدواج دختران کم سن و سال است، سنت ازدواج دختران کم سن و سال در بسیاری از کشورها رایج است، اما این سنت با توجه به آسیب‌هایی که به کودک وارد می‌شود همواره محل مناقشه بسیاری است و حتی برخی از محافل بین‌المللی از دختران کم سنی که مجبور به ازدواج می‌شوند با عنوان قربانی یاد می‌شود.

جنجال ازدواج پشت درهای مجلس

سلامت نیوز: یکی از رایج‌ترین رسومی که به‌ویژه در مناطق محروم وجود دارد ازدواج دختران کم سن و سال است، سنت ازدواج دختران کم سن و سال در بسیاری از کشورها رایج است، اما این سنت با توجه به آسیب‌هایی که به کودک وارد می‌شود همواره محل مناقشه بسیاری است و حتی برخی از محافل بین‌المللی از دختران کم سنی که مجبور به ازدواج می‌شوند با عنوان قربانی یاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، در کشور ما نیز ازدواج دختران کم‌سن وجود دارد و بیشتر هم مناطق دور افتاده و روستاها دیده می‌شود.

فقر آماری
برخی از کارشناسان معتقدند در زمینه ازدواج کودکان آمار دقیقی وجود ندارد چراکه تعداد زیادی از ازدواج‌هایی که در سنین کودکی رخ می‌دهند، به هیچ عنوان ثبت نمی‌شوند و به همین دلیل کودکان حاصل از این ازدواج‌ها فاقد شناسنامه بوده و در نهایت به جمعیت پنهان کشور می‌افزایند، این در‌حالی‌ا‌ست که هر چند در حاشیه شهرها ازدواج در سن پایین رواج دارد اما از طرفی در متن شهر و به‌ویژه در مناطق مرفه‌نشین سن ازدواج رو به افزایش بوده و بالاتر می‌رود.
مطالعات و شواهد موجود نشان می‌دهد که ریشه بسیاری از معضلات زنان به ازدواج آنها در سنین کودکی باز می‌گردد از جمله این معضلات می‌توان به رشد
بی رویه جمعیت بدون اوراق هویتی در مناطق حاشیه، محرومیت از تحصیل، ثبت نشدن ازدواج‌ها و شیوع پدیده کودک - بیوه و ... اشاره کرد.

اجازه قانونی نیازمند تغییر
بر اساس ماده 1041 قانون مدنی عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط مصلحت با تشخیص دادگاه صالحه است. خانم معصومه آقاپور علیشاهی عضو فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی و فراکسیون زنان پیگیری‌های زیادی را برای افزایش سن دختران داشته است، گفته است: «امیدواریم طرح افزایش سن ازدواج در سال جاری در صحن علنی بررسی و با تلاش نمایندگان به و شورای نگهبان به تصویب و سرانجام برسد.»
او ادامه داد: «در قانون مدنی حداقل سن ازدواج در ایران 13 سال ذکر شده و دختران پایین‌تر از این سن باید با اذن پدر ازدواج کنند بنابراین ما به دنبال این هستیم که حداقل سن ازدواج را به 15 سال افزایش دهیم تا ازدواج افراد زیرا 13 سال به‌طور‌کلی ممنوع شود.»
او با یادآوری اینکه هر چقدر روستاها از نظر امکانات آموزشی، فرهنگی و رفاهی محروم‌تر باشد با افزایش ازدواج کودکان مواجهیم، اضافه کرد: «متاسفانه چنین ازدواج‌هایی در استان‌های شمال غربی کشور نمود بیشتری دارد.»
آقاپور علیشاهی با انتقاد از اینکه در برخی از شهرها دختران به‌صورت سنتی در سن ۱۳ تا ۱۵ سال ازدواج می‌کنند، گفت: «متاسفانه اغلب این ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود که در اکثر موارد نیز این کودکان دارای فرزند بوده و این معضلی بزرگ است در این رابطه نیاز است در کنار افزایش سن ازدواج فرهنگ سازی مناسبی نیز صورت گیرد.


 دخترانی که در سن بسیار پایین ازدواج می‌کنند
 اعتماد به نفس کمی داشته و به شدت از نظر روانی با مشکل مواجهند اغلب آنها درگیر زندگی می‌شوند و برخی از آنها نیز طلاق می‌گیرند که بر این اساس تعداد کودک بیوه‌ها نیز در حال افزایش است.»
لایحه حمایت از حقوق کودکان 7 سال است سرگردان مانده و مهم‌ترین مشکل تعریف سن کودکی است که در این لایحه پیش‌بینی شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر در مجلس به تصویب برسد.
 آقای محمدجواد فتحی عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با توضیح دلایل تأخیر در تصویب لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان گفته است: «روزی نیست که یک طرح و لایحه در مجلس بررسی نشود. هر کدام از این لوایح در یک حوزه خاص هستند و به نظر تنظیم‌کنندگان آن نیز اهمیت دارند. ساختار مجلس اجازه قانونگذاری حکیمانه را نمی‌دهد. مجلس ۲۹۰ نماینده با افکار متکثر و تخصص‌های متنوع دارد، هر کمیسیون نیز باید بین ۱۹ تا ۲۳ عضو
 داشته باشد.
این درحالی است که کمیسیون قضایی مجلس ۱۳ عضو بیشتر ندارد. تا اینکه نهایتاً مجلس ماده‌ای تصویب کرد که کمیسیون قضایی استثنائا ۱۳ عضو داشته باشد. با این وجود برخی اعضای آن نیز تحصیلات مرتبط با این حوزه را ندارند.»
او در ادامه با بیان اینکه در همه دنیا در کنار مجلس عوام، مجلس تخصصی نیز وجود دارد، اضافه کرد: «تا چنین ساختاری به وجود نیاید نمی‌توان انتظار داشت قانون قابل دفاعی از مجلس بیرون بیاید. اگر سازمان بهزیستی وظایفش را به درستی انجام دهد مجلس نیز برای تخصیص بودجه خست به خرج نمی‌دهد.»

سنت‌هایی که جنجالی می‌شوند
پیامدهای اجتماعی ازدواج کودک از جمله ثبت نشدن ازدواج‌ها و نداشتن اوراق هویتی، ظهور پدیده کودک بیوه، خشونت خانگی و همسرآزاری، رشد بی‌رویه جمعیت پنهان در مناطق حاشیه، تن فروشی، فرار از خانه، کارتن‌خوابی، محرومیت تحصیلی، فاصله سنی زیاد با همسر، خودسوزی و خودکشی، محدودیت حمایت اجتماعی و قانونی با تولید چرخه اعتیاد، نداشتن مهارت برای ورود به بازار کار، نداشتن مهارت فرزندپروری، بازتولید چرخه فقر، چرخه کار کودک و چرخه ازدواج کودک است.
برخی از افراد جامعه با دوران کودکی آشنا نیستند و تصمیمات بزرگ همچون ازدواج، برای فردی گرفته می‌شود که کوچکترین اراده و اختیاری ندارد ضمن اینکه دولت هیچ مجازات قانونی برای عقد کودکان زیر سنین قانونی در نظر نگرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha