یک حقیقت: کم کاری تیروئید درمان ندارد. اما استفاده از یک برنامه مناسب برای تیروئید کمکتان می کند این مشکل را مدیریت کنید.

بهترین برنامه غذایی برای تیروئید کم کار

سلامت نیوز: یک حقیقت: کم کاری تیروئید درمان ندارد. اما استفاده از یک برنامه مناسب برای تیروئید کمکتان می کند این مشکل را مدیریت کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، تیروئید یک غده پروانه ای شکل در گردنتان است که فعالیت های متابولیک را کنترل می کند. غده تیرئید این کار را با تولید هورمون های تیروئید که چیزهایی مانند ضربان قلب و کالری سوزی را تنظیم می کنند انجام می دهد. تیروئید کم کاری این هورمون ها را به اندازه کافی تولید نمی کند که باعث می شود احساس خستگی و افسردگی کنید و فقط نگاه کردن به غذاها باعث افزایش وزنتان شود.

استفاده از هورمون های مصنوعی می تواند باعث شود دوباره احساس طبیعی داشته باشید. اما خوردن غذاهایی خاص – و محدود کردن مصرف بعضی دیگر از غذاها – نیز کمک می کنند تیروئید بهتر کار کند. این کار کمکتان می کند دوز های بالاتر هورمون های مصنوعی را استفاده نکنید و نهایتا ممکن است برای کنترل عملکرد تیروئیدتان دیگر به این نوع از هورمون ها نیاز پیدا نکنید.

بنابراین چه غذاهایی ارزش استفاده  دارند و از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟ بیایید نگاهی به بهترین غذاها برای عملکرد تیروئید بیندازیم و همچنین مواردی که باید کمتر مصرف شوند را نیز بشناسیم.


این موارد را بیشتر میل کنید:

سالمون

برخی یافته ها نشان داده اند که برخی افراد مبتلا به بیماری هاشیموتو ( شایع ترین نوع کم کاری تیروئید ) در مقایسه با دیگر افراد مقدار ویتامین D کمتری دارند. این خبر بدی است، چون سطح پایین ویتامین D با سطح بالای آنتی بادی تیروئید در ارتباط است. آنتی بادی ها سیستم ایمنی بدن را فعال می کنند تا به بافت تیروئید حمله کنند که باعث التهاب این قسمت شده و از این رو تیروئید نمی تواند به درستی کارش را بکند.

دریافت روزانه 600 IU ویتامین D می تواند مقداری از این التهاب را کم کند، بنابراین تیروئید عملکرد بهتری خواهد داشت. سالمون با داشتن 570 IU ویتامین D در هر 85 گرم یکی از بهترین منابع این ویتامین است. از ماهی خوشتان نمی آید؟ می توانید ویتامین D را در آب پرتقال و شیر غنی شده و تخم مرغ نیز پیدا کنید.


آجیل برزیلی

تنها دو عدد در روز کافی است. همین مقدار می تواند دوز مورد نیاز سلنیوم در یک روز را تامین کند. سلنیوم ماده معدنی است که به صورت بسیار متمرکز در غده تیروئید وجود دارد و نقش بسیار مهمی در تولید هورمون تیروئید ایفا می کند.

مزایای دیگر سلنیوم؟ این ماده معدنی می تواند قدرت آنتی اکسیدان ها را تقویت کند. مشکلات خود ایمنی مانند هاشیموتو می توانند باعث افزایش التهاب شوند. سلنیوم می تواند با قابلیت های آنتی اکسیدانی خود مقداری از این التهاب را از بین ببرد.


لوبیا سفید

یک فنجان لوبیا سفید پخته حاوی 8 میلی گرم آهن است – ماده معدنی که بسیاری از مردم مخصوصا خانم هایی که در دوره پیش یائسگی هستند نمی توانند به اندازه کافی دریافت کنند. اما دریافت آهن بسیار مهم است. اگر آهن کافی دریافت نکنید می تواند باعث خراب شدن کار آنزیم هایی شود که هورمون تیروئید تولید می کنند. خانم ها در سنین 19 تا 50 سالگی روزانه به 18 میلی گرم آهن نیاز دارند در حالی که مردان و زنان از سن 50 به بالا به روزانه 8 میلی گرم آهن نیاز دارند.

دو مورد را به خاطر بسپارید: اول اینکه جذب آهن برای بدن دشوار است اما می توانید جذب غذاهای سرشار از آهن را با اضافه کردن ویتامین C در کنارشان تقویت کنید. برای مثال می توانید لوبیا سفید را در کنار لیمو ترش میل کنید. و دوم اینکه آهن می تواند باعث شود تاثیر داروهای هورمون کاهش بیابد. بنابراین مطمئن شوید داروهای تیروئید خود را چهار ساعت قبل یا بعد از یک غذای سرشار از آهن استفاده کنید.


این موارد را کمتر میل کنید:

سویا

خوردن غذای حاوی سویا اشتباه – و یا به طور کلی خوردن زیاد سویا – می تواند خبر بدی برای تیروئیدتان باشد. چرا؟ ماده معدنی ید یکی از مواد تشکیل دهنده ضروری برای هورمون تیروئید است اما سویا حاوی ترکیبات ایزوفلاون است که مانع می شود ید کارش را بکند.

بسیاری از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید مجبور نیستند کاملا سویا را کنار بگذارند. اما عاقلانه است که تعداد وعده های سویا در طول هفته را کم کنید و از خوردن غذاهای فرآوری شده حاوی سویا پرهیز نمایید. غذاهای حاوی پروتئین فرآوری شده سویا، ایزوفلاون های بیشتری دارند.


سبزیجات چلیپایی

بله درباره کلم، بروکلی و سبزیجات مشابهشان صحبت می کنیم. با اینکه چنین سبزیجاتی سرشار از مواد مغذی هستند اما سبزیجات چلیپایی حاوی آنزیمی به نام گواتروژن نیز هستند که می توانند برای تولید هورمون تیروئید مشکل ایجاد کنند.

خبر خوب اینکه مجبور نیستید این سبزیجات را کاملا حذف کنید. مقدار دوز دریافتی اهمیت دارد. چند وعده سبزیجاتی چلیپایی در هفته ایرادی ندارد اما مصرف مداوم این نوع سبزیجات می تواند برایتان مشکل ساز شود. فقط مطمئن شوید این سبزیجات هنگام مصرف پخته شده اند. حرارت عملکرد آنزیم موجود در آنها را خنثی می کند.


گلوتن

استفاده نکردن از گلوتن برای همه افراد درست نیست. اما برخی متخصصان فکر می کنند غذاهای حاوی گلوتن مانند گندم، جو و چاودار می توانند باعث تحریک التهاب شوند که موجب حمله آنتی بادی ها به بافت تیروئید می شود.

اما هنوز کسی نگفته که تمام افراد مبتلا به تیروئید کم کار باید گلوتن را کنار بگذارند. اما حذف آن برای سه تا چهار هفته ارزش امتحان کردن را دارد. اگر متوجه شدید استفاده نکردن از گلوتن می تواند باعث شود احساس بهتری داشته باشید می توانید با پزشک خود صحبت کنید تا برنامه ای برای حذف دائمی آن به شما بدهد.

نویسنده: ماری گریس تیلور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha