یک متخصص بیماری‌های عفونی هشدار داد: تزریق واکسن آنفلوآنزا در صورتی که در شرایط مناسب انجام شود، میزان آنتی‌بادی بدن را به حد محافظتی می‌رساند، اما بی‌توجهی به برخی نکات، ممکن است حتی با وجود تزریق واکسن هم زمینه را برای ابتلای افراد به آنفلوآنزا فراهم کند.

پس از تزریق واکسن هم ممکن است به آنفلوآنزا مبتلا شوید

سلامت نیوز: یک متخصص بیماری‌های عفونی هشدار داد: تزریق واکسن آنفلوآنزا در صورتی که در شرایط مناسب انجام شود، میزان آنتی‌بادی بدن را به حد محافظتی می‌رساند، اما بی‌توجهی به برخی نکات، ممکن است حتی با وجود تزریق واکسن هم زمینه را برای ابتلای افراد به آنفلوآنزا فراهم کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر طاهره سوری در گفتگو با سلامت آنلاین با اشاره به این که دو تا سه هفته طول می کشد تا واکسن آنفلوآنزا اثر کند، افزود: احتمال این که فردی پس از تزریق واکسن دوباره مبتلا به آنفلونزا شود، کم است، با این وجود، برخی عوامل مانند دیر تزریق کردن واکسن و مواجهه زیاد با بیماران مبتلا به آنفلوآنزا دست به دست هم می دهند تا فرد با وجود تزرق واکسن دوباره مبتلا به این بیماری شود. مثلا خودم یک بار واکسن را دیر تزریق کردم و آن سال بیماری زود شروع شده و مواجهه ام با بیماران مبتلا به آنفلوآنزا بسیار زیاد بود،  همین مساله باعث شد تا با وجود تزریق واکسن، مبتلا به آنفلوآنزا شوم.

وی ادامه داد: در واکسن های آنفلوآنزایی که سالانه ساخته می شود، دو یا سه «سویه» یا «سوش» قرار داده می شود، زیرا آنفلوآنزای نوع A انسانی چند نوع دارد. هر سال، از روی علائم علمی، سویه یا سوش های غالب و احتمالی آن سال را با برآوردهای علمی تخمین می زنند و واکسن ساخته می شود. بطور مثال روی واکسن درج شده است که این واکسن علیه H۱N۳، H۲N۲  است. یعنی واکسن علیه دو یا سه سویه است یا ممکن است شرایط اپیدمیولوژیکی ایجاد شود که در آن سال، یک سوش، غیر از آن سوشی که در واکسن قرار دارد، شایع شود که فرد با وجود تزریق واکسن، سویه جدیدی که واکسن آن را پوشش نداده است را بگیرد.

این متخصص بیماری های عفونی از شرایط نامناسب نگهداری واکسن آنفلوآنزا توسط برخی افراد انتقاد کرد و گفت: واکسن ها نباید حرارت ببینند و باید در دمای یخچال نگهداری شوند، اما برخی افراد واکسن را پس از خریداری در خودرو و زیر نور آفتاب نگهداری می کنند و مثلا  شب، همین واکسن را وارد هوای منزل می کنند که همین مساله ممکن است دارو را بی اثر کند. بنابراین ضروری است افراد به شرایط نگهداری صحیح واکسن آنفلوآنزا توجه داشته باشند.

سوری تاکید کرد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا، اواخر شهریور یا اوایل مهر است. در گذشته می گفتند که گروه های در معرض خطر مانند دیابتی ها، افراد بالای ۶۵ سال، بیماران قلبی، ریوی و آسم،  کودکان شش ماهه تا دو سال، خانم های باردار بخصوص سه ماهه دوم و سوم بارداری، افراد مبتلا به سرطان و کسانی که شیمی درمانی کرده یا از داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند، باید واکسن آنفلوآنزا را تزریق کنند، اما هم اکنون توصیه می شود که همه افراد این واکسن را تزریق کنند تا دچار بیماری نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha