قرار دادن برخی اشیا در داخل حمام یا دستشویی مانند مسواک، حوله یا تیغ به شکل عاد در آمده است، اما آیا این عادت بهداشتی است و به سلامت شما آسیبی نمی رساند؟

نگهداری از حوله و مسواک در داخل دستشویی و حمام ممنوع

سلامت نیوز:  قرار دادن برخی اشیا در داخل حمام یا دستشویی مانند مسواک، حوله یا تیغ به شکل عادت در آمده است، اما آیا این عادت بهداشتی است و به سلامت شما آسیبی نمی رساند؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت سیمرغ، بسیاری از عادت های روزانه ما با دستشویی و حمام در ارتباط هستند. بنابراین عجیب نیست که اکثر چیزهایی که در طول روز استفاده می کنیم و با بهداشت و تمیزی ما در ارتباط هستند در سرویس های بهداشتی قرار می دهیم.

به هرحال رطوبت و گرمای محیط حمام و دستشویی برای بسیاری از چیزهایی که در این محیط قرار می گیرند، مناسب نیست. در ادامه به چیزهایی اشاره می کنیم که نباید در داخل حمام و دستشویی قرار بگیرند. بنابراین شاید لازم باشد برخی عادت های صبحگاهی خود را تغیر دهید.


1.    نگهداری داروها در سرویس بهداشتی اشتباه است

هیچ گونه دارویی را نباید در سرویس بهداشتی نگه دارید. شاید با خود فکر کنید که کابینتی مخصوص نگهداری دارو در سرویس بهداشتی خود آماده کرده اید، اما لازم است بدانید داروها باید در جای خشک و خنک نگهداری شوند و خب حمام و دستشویی به هیچ عنوان خشک و خنک نیستند.

گرما و رطوبت حمام و دستشویی دارو را خراب کرده و اثربخشی آن را کم می کند و حتی ممکن است قبل از اینکه تاریخ مصرف دارو به اتمام برسد دیگر قابل استفاده نباشد.

توصیه می کنیم داروها را در اتاق خواب خود و در کمد یا کشو نگهداری کنید و اگر در آشپزخانه قرار می دهید حتما دور از اجاق گاز قرار بگیرند و در یخچال نیز باید از یخ زدگی آنها جلوگیری شود.


2.    نگهداری کاندوم در سرویس بهداشتی اشتباه است


اگر در زمان برقراری رابطه جنسی از کاندوم استفاده می کنید، معلوم است که به بهداشت اهمیت می دهید اما نگهداری از کاندوم در سرویس بهداشتی اصلا فکر خوبی نیست.

گرما و رطوبت سرویس های بهداشتی کاندوم را خراب می کند و اثر بخشی آن برای پیشگیری از انتقال بیماری های مقاربتی و جلوگیری از بارداری به شدت کاهش پیدا می کند.


3.    نگهداری تیغ و خودتراش در سرویس بهداشتی اشتباه است

نگهداری از تیغ و خودتراش در داخل حمام یا سرویس های بهداشتی کاملا در بین مردم عادی است، چرا که از آنها تنها زمانی که زیر دوش هستند استفاده می کنند.
اگر می خواهید مدت بیشتری از تیغ خود استفاده کنید، بهتر است آن را در محیطی بیرون از حمام نگهداری کنید.رطوبت حمام باعث زنگ زدن لبه تیغ شده و آن را کند می کند. بعد از هر بار استفاده از تیغ بهتر است آن را خشک کنید و در جایی خشک و خنک از آن نگهداری کنید. اگر باز هم اصرار دارید تیغ خود را در محیط حمام قرار دهید بهتر است آن را داخل کیف یا محفظه ای قرار دهید که هوا به آن نرسد.


4.    نگهداری مسواک در سرویس بهداشتی اشتباه است

با قرار دادن مسواک در داخل دستشویی باکتری ها در محیط مرطوب موجود فرصت رشد پیدا می کنند. علاوه بر رطوبت، فضای این محیط به خاطر دفع مکرر مدفوع و ادرار در آن آلوده است.

لازم به ذکر است برای به حداقل رساندن باکتری های محیط داخل دستشویی پس از هر بار استفاده از دستشویی سیفون را بکشید و اگر از توالت فرنگی استفاده می کنید بهتر است قبل از کشیدن سیفون درپوش آن را ببندید. با این حال باید مسواک خود را از محیط دستشویی دور نگه دارید تا باکتری های روی آن به حداقل برسند.


5.    نگهداری عطر و ادکلن در سرویس بهداشتی اشتباه است

محیط سرویس بهداشتی باعث می شود عطر یا ادکلن شما سریعتر اکسید شود، یعنی اکسیژن مواد شیمیایی را از یکدیگر جدا می کند و در نتیجه بوی ادکلن شما تغییر می کند و مدت ماندگاری آن نیز کاهش می یابد.


6.    نگهداری حوله در سرویس بهداشتی اشتباه است

تنها زمانی که از حوله استفاده می کنید آن را با خود به داخل سرویس بهداشتی ببرید و بهتر است بعد از آن حوله را در محلی قرار دهید تا کاملا خشک شود.
حوله می تواند رطوبت محیط را جذب کند و حتی قبل از اینکه از آن استفاده کنید بو بگیرد به ویژه اگر در محیطی بسته قرار داشته باشد. بنابراین زمانی که از حوله استفاده نمی کنید آن را در محیطی خشک و تمیز و دور از دستشویی و حمام نگهداری کنید تا خشک شود.

به علاوه همیشه بعد از سه بار استفاده از حوله باید آن را بشویید. الیاف حوله طوری است که رطوبت را در خود نگه می دارد به علاوه محیطی مساعد برای رشد باکتری و قارچ است، بنابراین حوله را زود به زود بشویید تا از بروز بیماری های پوستی جلوگیری کنید.


7.    نگهداری از لیف در سرویس بهداشتی اشتباه است

لیف هم اکثر اوقات تقریبا همیشه مرطوب است و علاوه بر آن دارای الیافی است که باکتری ها و قارچ ها را در خود نگه می دارد. بنابراین نگهداری از لیف در داخل حمام یعنی فراهم کردن محیطی کاملا مناسب برای باکتری ها. بعد از هربار استفاده از لیف بهتر است آن را از حمام خارج کرده و آن را برای خشک شدن آویزان کنید.


چند نکته مهم دیگر در مورد حفظ نظافت و بهداشت حمام و دستشویی

-    پرده های مورد استفاده داخل حمام را هر چند وقت یک بار حتما بشویید و در جایی در معرض هوا خشک کنید.

-    حتما سرویس بهداشتی شما دارای تهویه و هواکش باشد و در زمان استفاده هوا کش را روشن کنید.

-    تلفن همراه خود را با خودتان به سرویس بهداشتی یا حمام نبرید. شما هر بار بعد از استفاده از دستشویی دست های خود را می شویید، اما نمی توانید تلفن همراه خود را شسته و ضد عفونی کنید، بنابراین باکتری ها و میکروب های داخل سرویس بهداشتی را با تلفن همراه به اتاق خوابتان می برید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha