عیادت از بیمار یا همراهی وی در زمان بستری در بیمارستان، موضوعی است که ضمن کمک به بیمار در اداره امور خود در زمان بستری به حفظ روحیه و آرامش او نیز کمک می‌کند اما در چنین زمانی باید قوانین و مقررات بیمارستان‌ها برای حفظ آرامش فضای درمانی و ارائه خدمات بهتر به بیمار از یک سو و حفظ نکات ایمنی برای سلامت جسم و روح بیمار از سوی دیگر ضروری است،‌در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به قوانینی که همراهان و ملاقات‌کنندگان بیمار در فضای درمانی باید رعایت کنند.

نکاتی که در عیادت از بیمار باید رعایت شود/ عیادت بدون گل و شیرینی

سلامت نیوز: عیادت از بیمار یا همراهی وی در زمان بستری در بیمارستان، موضوعی است که ضمن کمک به بیمار در اداره امور خود در زمان بستری به حفظ روحیه و آرامش  او نیز کمک می‌کند اما در چنین زمانی باید قوانین و مقررات بیمارستان‌ها برای حفظ آرامش فضای درمانی و ارائه خدمات بهتر به بیمار از یک سو و حفظ نکات ایمنی برای سلامت جسم و روح بیمار از سوی دیگر ضروری است،‌در این مطلب نگاهی می‌اندازیم به قوانینی که همراهان و ملاقات‌کنندگان بیمار در فضای درمانی باید رعایت کنند. 

به گزارش سلامت نیوز، نادر عسگری در گفت‌وگو با طبنا، درباره مقررات حاکم بر عیادت از بیماران گفت:استاندارد اعتباربخشی بیمارستان چهارچوب‌هایی را پیش‌بینی کرده است و انتظار می‌رود که همراهان و ملاقات‌کنندگان بیماران در زمینه‌های مختلف برای سلامتی خود و بهبود حال بیمار همکاری لازم را با پزشکان و کارکنان بیمارستان‌ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه هر بیمار ویژگی خاص خود را دارد و باید در ملاقات ملاحظات خاص هر بیمار در نظر گرفته شود، ادامه داد: اولین نکته‌ای که باید توسط ملاقات‌کنندگان و همراهان بیمار رعایت شود آن  است که هیچ مداخله‌ای در امور درمانی نداشته باشند‌،این عدم مداخله از فرایندهای دارودهی به بیمار یا پانسمان وی تا دستکاری کردن تجهیزات و اتصالات متصل به او مانند سوند و… را در بر می‌گیرد.

رئیس اداره اعتباربخشی وزارت بهداشت با تاکید براینکه فرآیند دارودهی برعهده کادرپزشکی و پرستاری است، اظهار کرد: توصیه اکید ما برای ملاقات‌کنندگان و همراهان بیمار به‌ویژه افرادی که در این زمینه تجربه‌هایی نیز دارند، آن است که در امور درمان بیمار دخالت مستقیم نداشته و پیشنهادهای خود را با هماهنگی پزشک معالج رائه کنند.

از آوردن گل و شیرینی خودداری کنید

وی با بیان اینکه رعایت بهداشت برای ملاقات‌کننده یا همراه بیمار و از منظر مراقبت ایمنی بیمار مطرح است،‌ عنوان کرد: مهم‌ترین وجه بهداشت رعایت بهداشت دست است، به نحوی که در جای‌جای بیمارستان‌ها پمپ‌های دارای ضدعفونی‌کنند دست جاگذاری شده است لذا قبل از هرگوه برقراری تماس لمسی با بیمار و همچنین پس از تماس با بیمار ضروری است که افراد دست خود را ضدعفونی کنند.

عسگری تاکید کرد که ملاقات‌کنندگان و همراهان بیمار از دست دادن و روبوس با بیمار به شدت پرهیز کند زیرا این موضوع می‌تواند مشکلات بیمار را تشدید کند زیرا این کار می‌تواند مشکلات بیمار را تشدید کرده و با انتقال بیماری‌های واگیر مشکل جدیدی به مشکلات بیمار اضافه کنند.

وی با اشاره به اینکه مردم باید در آوردن هدایایی مانند گل و گیاه، شیرینی، کمپوت و آبمیوه برای بیمار تجدیدنظر کنند، خاطرنشان کرد: امروزه درعلم میکروبیولوژی اثبات شده که میلیاردها میکروب توسط گل و گیاه وارد بیمارستان می‌شوند و این تهدیدی برای سلامت بیماران به‌ویژه افراد دارای ضعف ایمنی است به علاوه اینکه بحث آلرژی هم درباره گل و گیاه مطرح است.

رئیس اداره اعتباربخشی وزارت بهداشت، با بیان اینکه رعایت اصول ایمنی در موضوع ملاقات بیماران بستری در بخش‌های ویژه بسیار مهم است،‌ اظهار کرد: این بیماران به لحاظ آسیب‌پذیری از هر نظر تحت نظر هستند، لذا انتظار می‌رود که ملاقات‌کنندگان طبق دستورالعمل تعیین شده توسط بیمارستان به ملاقات این دسته از بیماران رفته و از حضور همراه در این بخش‌ها اکیدا خودداری شود.

وی درباره رعایت نکات عمومی ضروری در ملاقات با بیمار خاطرنشان کرد: ملاقات بیمار باید در حداقل زمان ممکن انجام شود،‌ از برکزاری نشست‌های خانوادگی و پذیرایی‌های مرسوم آن در بخش بستری خودداری شود، زیرا این کار باعث سلب آسایش بیماران می‌شود.

عسگری رعایت سکوت و آرامش مورد در بخش، رعایت زمان‌بندی ملاقات با توجه به قوانین بیمارستان، و برقراری یک ارتباط محترمانه و اثر بخش با کارکنان بیمارستان با توجه به سختی‌ها و پیچیدگی‌های کار پزشکی را ضروری خواند.

وی در ادامه توضیح داد: احترام یک مساله کاملا متقابل و دوطرف است و از همکاران ما در بیمارستان‌ها هم انتظار می‌رود که رفتاری محترمانه و اطمینان‌بخش با همراهان و ملاقات‌کنندگان داشته باشند.

رئیس اداره اعتباربخشی وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت وجود محیطی آرام و مبتنی بر منطق و دانش پزشکی ایجاد هرگونه اضطراب،‌ازدحام و شلوغی و اعتراض بر اساس برداشت‌ها و قضاوت‌های همراهان و مراجعین می‌تواند آسیب جدی به روند ارائه خدمات در بیمارستان‌ها وارد کند.

شکایات خود را از مسیر قانونی پیگیری کنید

وی از شهروندان خواست اگر شاهد مشکلی در ارائه خدمات و یا برخورد نامناسب کارکنان بودند مراتب شکایت خود را از طریق سامانه‌هایی که در بیمارستان اطلاع‌رسانی می‌شود به عنوان دفتر رسیدگی به شکایات پی‌گیری کنند و به هیچ عنوان با کارکنان و فضای درمانی درگیرنشوند و آرامش بخش را حفظ کنند.

عسگری با اشاره به لزوم رعایت تغذیه و رژیم‌درمانی بیمار، تصریح کرد:‌متاسفانه بر بالین هر یک از بیماران بستری تعداد زیادی کمپوت و آبمیوه است که مورد تایید متخصصات تغذیه نیست، با توجه به قند بالا و مواد نگهدارنده به ‌کار رفته در آنها، این محصولات برای بیماران به‌ویژه کودکان و سالمندان و افراد مبتلا به دیابت مناسب نیستند، همچنین همراهان و ملاقات‌کنندگان باید از ایجاد تغییر در برنامه غذایی بیمار خودداری کنند چون گاهی دیده شده که مثلا برای بیمار غذای کم‌چرب و کم‌نمک تجویز شده اما خانواده از روی دلسوزی غذای پرچرب و پرنمک را جایگزین کرده است که برای بیمار مضر است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اولین حقوق بیمار آن است که درباره بیماری و وضعیت وی صرفا افرادی مطلع باشند که خود بیمار اجازه می‌دهد، گفت: در استاندارد اعتبار بخشی تاکید کردیم که اقوام بیمار که پزشک هستند یا در کادر درمان فعالیت دارند صرفا با اجازه بیمار می‌توانند در جریان جزئیات بیماری بیمار قرار گیرند.

این مقام مسئول، خاطرنشان کرد: تشخیص بیماری و آینده آن به عنوان اطلاعات محرمانه محسوب شده و توصیه می‌کنیم بدون اجازه بیمار در امور مرتبط با بیماری وی کنکاش نکنند البته این منع درباره همراهان درجه یک بیمار و قیم وی مطرح نیست.

وی با اشاره به اینکه گاهی مشاهده می‌شود که تمام همراهان یا ملاقات‌کنندگان بیمار انتظار دارند که اطلاعات پزشکی وی توسط پزشک معالج و کادر درمانی مکررا در اختیار آنها قرار گیرد، پیشنهاد کرد: همواره یک نفر از خانواده بیمار یا خود وی وضعیت بیماری را از پزشک پیگیری کرده و در اختیار سایر اعضای خانواده و همراهان قرار دهد.

عسگری با اشاره به اینکه در دین ما عیادت از بیماران مورد تاکید قرار گرفته  است، تصریح کرد: عیادت بدون رعایت مواردی که ذکر شد می‌تواند موجب تهدید و حتی آسیب به بیماران بستری در بیمارستان شود،‌لذا رعایت تمام این نکات می‌تواند ضمن انجام یک عیادت یا مراقبت ایمن از بیمار به حفظ روحیه وی هم کمک کند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha