"بررسیهای ما نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته تبلیغات گسترده و بازیاریابی قاچاقچیان انسان در ایران، باعث مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها به ترکیه شده است. به علت فشار و تهدید مقامات وهمچنین چشم‌پوشی مرزبانان ایرانی بازار قاچاقچیان نیز گرم شده است"

ترفندهای قاچاقچیان برای انتقال پناهجویان از ایران به ترکیه

سلامت نیوز: "بررسیهای ما نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته تبلیغات گسترده و بازیاریابی قاچاقچیان انسان در ایران، باعث مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها به ترکیه شده است. به علت فشار و تهدید مقامات وهمچنین چشم‌پوشی مرزبانان ایرانی بازار قاچاقچیان نیز گرم شده است"

به گزارش سلامت نیوز، یکی از فعالان حقوق پناهندگان در گفتگو با خبرگزاری «آناتولی» تبلیغات گسترده قاچاقچیان انسان در ایران را یکی از دلایل اصلی مهاجرت غیرقانونی پناهجویان افغان مقیم این کشور به ترکیه دانست.

علی حکمت، مسئول انجمن حمایت از پناهندگان افغان در ترکیه در مصاحبه با آناتولی گفت: "بررسیهای ما نشان می‌دهد که طی یک سال گذشته تبلیغات گسترده و بازیاریابی قاچاقچیان انسان در ایران، باعث مهاجرت غیرقانونی افغان‌ها به ترکیه شده است. به علت فشار و تهدید مقامات وهمچنین چشم‌پوشی مرزبانان ایرانی بازار قاچاقچیان نیز گرم شده است".

وی در این گفتگوی اختصاصی همچنین اظهار داشت:

"شرایط اجتماعی، اقتصادی و افزایش نرخ دلار در برابر ریال ایران، و بهتر شدن وضعیت جوی یکی دیگر از عوامل افزایش مهاجرت‌های غیرقانونی افغانهای مقیم این کشور به ترکیه است.

سیاست‌ ایران در قبال پناهجویان همواره تبعیض آمیز بوده و در سال‌های اخیر شدت گرفته است. برخی که اخیرا از مرز گذشته اند گفتند که هنگام عبور، مرزبانان ایرانی را ندیده اند. به گفته آنان عبور از مرز آسانتر شده است.

جنگ و ناامنى براى دوره ای طولانى در افغانستان تاثیر زیادی بر زندگى شهروندان این کشور داشته است. منازعات مسلحانه منجر به تشدید فقر و توقف برنامه‌هاى توسعه در افغانستان شده است".

گفتنی است شهرهای آغری، ایغدیر، وان و ارزروم در شرق ترکیه این روزها شاهد موج بی سابقه و انبوه پناهجویان افغان است. شمار کسانی که طی یک سال اخیر به صورت غیرقانونی از ایران به ترکیه آمده اند، افزایش چشمگیری داشته است.

برخی اعضای شبکه قاچاق انسان که مایل به ذکر نام خود نبودند، از طریق تماس تلفنی به خبرنگار آناتولی گفتند: "ماموران ایران هیچ اقدام جدی برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی افغان‌ها به ترکیه انجام نمی دهند. کار ما از این لحاظ خیلی آسان شده است.

نرخ قاچاق انسان به دلیل بازبودن مرزها کاهش و سرعت کار ما افزایش یافته است. نیروهای ترکیه کسانی که در حال عبور از مرز باشند را متوقف می‌کنند. اما چشم‌پوشی مرزبانان ایرانی باعث افزایش مهاجرت ها به ترکیه شده است".

محمد ارسوی معاون وزیر کشور ترکیه روز جمعه طی سخنانی در شهر ادیرنه در غرب کشور اظهار داشت:

"مقابله با موج مهاجرت پناهجویان افغان به ترکیه ادامه دارد. 324 نفر از آنها که اخیر از راه‌های غیرقانونی به ترکیه آمده بودند، پس از تهیه مدارک سفر در مرکز استرداد موقت مهاجران حارماندالی در شهر ازمیر با هواپیمای چارتر به افغانستان بازگردانده شدند".

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha