سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 241758

رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از بیمه نبودن خدمات توانبخشی مبتلایان به اوتیسم مانند گفتار درمانی گفت: کودکان مبتلا به اوتیسم ماهانه به 100 ساعت خدمات مستمر توانبخشی نیاز دارند در حالی که هزینه این خدمات را باید از جیب بپردازند.

گفتار درمانی بیمه نیست

سلامت نیوز: رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با انتقاد از بیمه نبودن خدمات توانبخشی مبتلایان به اوتیسم مانند گفتار درمانی گفت: کودکان مبتلا به اوتیسم ماهانه به 100 ساعت خدمات مستمر توانبخشی نیاز دارند در حالی که هزینه این خدمات را باید از جیب بپردازند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مریم پورسید افزود: سازمان بهزیستی کشور 74 مرکز روزانه آموزشی توانبخشی در سراسر کشور دارد که به حدود سه هزار کودک مبتلا به اوتیسم، خدمات ارائه می کند اما متاسفانه تعداد این مراکز بسیار کم است و همه مبتلایان به اوتیسم نمی توانند از خدمات این مراکز استفاده کنند.


وی ادامه داد: بهزیستی برای هر کودک ماهانه 400 هزار تومان پرداخت می کند تا بسته کامل خدمات توانبخشی را دریافت کند اما تعداد مراکز بهزیستی کم است و کودکان مبتلا به اوتیسم در کلینیک های معمولی وزارت بهداشت برای خدماتی مانند گفتار درمانی و کار درمانی هزینه بپردازند و این خدمات تحت پوشش بیمه نیست.


وی اضافه کرد:خانواده ها علاوه بر هزینه های درمانی و توانبخشی باید هزینه های ایاب و ذهاب را نیز بپردازند و همچنین کودکان مبتلا به اوتیسم در کنار این خدمات به برنامه های دیگری مانند موسیقی درمانی و بازی درمانی و فعالیت های ورزشی و هنری نیاز دارند تا آنان را نسبت به ادامه روند توانبخشی علاقمند کند و تاثیرگذاری خدمات درمانی، آموزشی و توانبخشی بیشتر شود.
رئیس گروه مراکز روزانه توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: بزرگترین مشکل این سازمان برای توسعه مراکز روزانه توانبخشی برای کودکان مبتلا به اوتیسم، کم بودن اعتبارات است؛ امسال به ازای هر کودک 460 هزار تومان به مراکز خود پرداخت کرده ایم و برای توسعه این مراکز ماهانه به 23 میلیون تومان نیاز داریم.
پورسید افزود: خانواده ها ماهانه فقط 180 هزار تومان هزینه خدمات توانبخشی را به مراکز پرداخت می کنند اما بسیاری از خانواده ها همین مبلغ را نیز پرداخت نمی کنند و این مراکز، هزینه های دیگری مانند اجاره ساختمان، حقوق پرسنل و تامین تجهیزات دارند و از سوی دیگر برای هر دو کودک باید دو مربی وجود داشته باشد.
به گفته وی، اختلال اوتیسم مشکل ارتباطی است که با تشخیص بموقع آن در سنین دو تا پنج سال، این کودکان تا 80 درصد مانند کودکان عادی زندگی خواهند کرد.
 اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات شناختی، رفتاری، حرکتی و کلامی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha