قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا، بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون، اختلال عروقی ناشی از دیابت و ژنتیك، از جمله عوامل موثر در ایجاد و پیشرفت پیرگوشی است.

پیرگوشی، عارضه ای در دوران سالمندی/ سمعک و توانبخشی شنیداری تنها راه درمان آن

سلامت نیوز:قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا، بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون، اختلال عروقی ناشی از دیابت و ژنتیك، از جمله عوامل موثر در ایجاد و پیشرفت پیرگوشی است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی رادیو سلامت، «احمد دلبری»، دكترای تخصصی طب سالمندی در گفت و گو با برنامه «شور زندگی» شبکه رادیویی سلامت در خصوص كم شنوایی در دوران سالمندی افزود: «با شروع دوران سالمندی، سلول های شنوایی، قدرت بازسازی لازم را از دست می دهند كه این امر، منجر به افت شنوایی در سالمندان می شود. از این رو، علت كاهش شنوایی در دوران سالمندی، پیرگوشی است؛ به طوری كه بیش از ٣٠ درصد از افراد آن را تجربه می كنند.»


وی ادامه داد: «سفتی و اختلال در عملكرد سه استخوان گوش میانی، قرار گرفتن در محیط های پر سر و صدا، بیماری های قلبی عروقی، پرفشاری خون، اختلال عروقی ناشی از دیابت و ژنتیك، از جمله عوامل موثر در ایجاد و پیشرفت پیرگوشی است.»
این دكترای تخصصی طب سالمندی در ادامه تاکید کرد: «با توجه به این كه روند سنگین شدن گوش به صورت تدریجی است، اكثر سالمندان متوجه این كاهش شنوایی نمی شوند و بیش تر اوقات،  خانواده كاهش شنوایی را تشخیص می دهند.»


وی در ادامه به علائم پیرگوشی اشاره کرد و گفت: «از علائم سنگینی گوش ناشی از پیرگوشی می توان به مشكل در شنیدن اصوات زیر مثل س و ش اشاره كرد. این افراد، فهم درستی از مكالمات به خصوص در محیط های شلوغ ندارند و همچنین شنیدن صدای مردان برای آنها به خاطر بم بودن راحت تر است.»
دلبری با بیان این که برخی صداها برای سالمندان آزار دهنده است، افزود: «ولی كاهش شنوایی در هر دو گوش و به صورت یكسان است. این افراد خیال می كنند كه گفتار و صداها را می شنوند؛ ولی در فهم آنها دچار مشكلند.»


این دكترای تخصصی طب سالمندی، در پایان در خصوص راه های درمان پیرگوشی اظهارداشت: «درخصوص درمان هم باید گفت درمان پیرگوشی، بیشتر با استفاده از سمعك و توانبخشی شنیداری، ممکن است و درمان دارویی و جراحی، كمك كننده نیست »

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha