ارائه خدمات «بیمه سلامت» در بیمارستان‌ها با کد ملی

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با اشاره به برنامه‌های سازمان بیمه سلامت در سال‌جاری گفت: مهم‌ترین برنامه ما در سال ۹۷ استقرار سازمان الکترونیک است. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر در ۱۲۸ بیمارستان کشور حذف دفترچه را داشته‌ایم و در شش ماه اول ۹۷ تلاش می‌کنیم دفترچه از تمامی بیمارستان‌های دولتی حذف شود و ارائه خدمت با ارائه کد ملی انجام شود.
به گزارش سلامت نیوز به نقل ار روزنامه ایران  مهندس طاهر موهبتی با بیان اینکه با اجرای فاز اول اعتباربخشی در برنامه استقرارسنجی بحث همپوشانی هم رفع می‌شود، افزود: در دو قسمت می‌توانیم همپوشانی را شناسایی و آن را حذف کنیم. یکی در زمان تمدید دفترچه که این کار از سال ۹۶ آغاز شده و باید توجه کرد که ۹۵ درصد جمعیت بیمه‌شدگان ما برای تمدید دفترچه بیمه خود مراجعه می‌کنند. بنابراین در این زمان می‌توان همپوشانی‌ها را شناسایی و آنها را حذف کرد. همچنین در زمانی که افراد برای دریافت خدمت به مراکز ارائه‌دهنده خدمت اعم از مراکز دارویی، درمانی، تشخیصی و... مراجعه می‌کنند نیز می‌توان همپوشانی‌ها را شناسایی کرد که البته این کار با طرح استقرارسنجی که طی شش ماه کامل می‌شود اتفاق می‌افتد و می‌توانیم در سال ۹۷ این همپوشانی‌ها را هم حذف کنیم.
وی با اشاره به استقرار پایگاه اطلاعات درمان بیمه شدگان گفت: در این زمینه کارگروهی تشکیل شده است که در شش ماه اول سال ۹۷ آن را مستقر می‌کنیم. خوشبختانه زیرساخت‌های آن ایجاد شده و اطلاعات سازمان بیمه سلامت نیز در آن بارگذاری شده است. با سازمان تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح هم در سطح IT و مدیرعامل صحبت کردیم و آنها اعلام آمادگی کردند تا برای استقرار پایگاه اطلاعات درمان بیمه شدگان همکاری کنند. باید توجه کرد که استقرار این پایگاه مشکل همپوشانی، استقرارسنجی و... را مرتفع می‌کند و امیدواریم طی شش ماه آینده کار آن به اتمام برسد.
وی با بیان اینکه برای استقرار این پایگاه در قانون بودجه محدودیت‌های زمانی مطرح شده است، گفت: خوشبختانه از نظر زیرساخت‌ها مشکل جدی نداریم و بارگذاری اطلاعات و ارتباط برخط با تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح طی دو ماه آینده انجام می‌شود.
وی در ادامه با اشاره به تعیین تعرفه‌های درمانی سال ۹۷ گفت: پیشنهاد وزارت بهداشت برای افزایش تعرفه‌ها برابر تورم و ۱۰ درصد بود، اما سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد 5درصدی را ارائه دادند. بر همین اساس قرار است در هیأت دولت در این زمینه تصمیم‌گیری شود و شک ندارم با تدبیر دولت و رئیس جمهوری این مسأله هم حل می‌شود. آنچه مد نظر وزارت بهداشت بود افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ها بود اما با توجه به پیشنهاد 5 درصدی سازمان برنامه و بودجه باید ببینیم که چه تصمیمی گرفته می‌شود.
موهبتی در ادامه با بیان اینکه یکی از مشکلات سازمان‌های بیمه گر بویژه بیمه سلامت ایران این است که بیش از اعتباراتش هزینه می‌کند، گفت: در تمام این سال‌ها هیچ گاه بیمه سلامت را بدون بدهی ندیده‌ایم و معمولاً این سازمان زیان انباشته هم داشته است؛ به طوری که در سال ۹۵ میزان زیان انباشت در سازمان بیمه سلامت ۴۴۰۰ میلیارد تومان بود و ۱۷۰۰ میلیارد هم عدم وصولی داشتیم. حال اگر به میزان ۷۷۰۰میلیارد تومان اوراق چاپ نمی‌شد ۱۴ هزار میلیارد تومان زیان انباشته می‌داشتیم.
موهبتی تأکید کرد: طبق قانون دستگاه‌ها مکلف به هزینه کرد در سقف اعتبارات‌شان هستند و در غیر این صورت کارشان به معنی تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محسوب می‌شود و قابل پیگیری است. بر همین اساس ما طبق رویکرد علمی، منطقی و قانونی حق نداریم مازاد بر اعتبارات‌مان هزینه کنیم و این موضوع نیازمند همکاری شرکای‌ ماست. شرکای کاری ما می‌توانند به ما کمک کنند که مازاد بر اعتبارات‌مان هزینه نکنیم. باید توجه کرد که کل هزینه ما در ویزیت پزشک عمومی و متخصص ۱۱ درصد است و در حوزه دارو ۲۳.۵ درصد هزینه داریم.
موهبتی با بیان اینکه تدوین گایدلاین‌ها و ابلاغ آنها کمک می‌کند تا در مسیری علمی پیش رویم و از سلامت مردم هم صیانت کنیم، گفت: تاکنون ۳۶ گایدلاین ابلاغ کردیم و تلاش‌مان این است که بتوانیم تعدادشان را افزایش داده و خریدمان را بر اساس راهنمای بالینی انجام دهیم. از طرفی باید در پرداخت مطالبات هم منظم‌تر باشیم و فاصله بدهی‌هایمان را کمتر کنیم. بر همین اساس به‌دنبال چاپ اوراق و اسناد خزانه هم هستیم، اما این کار هم تنها بخشی از بدهی‌هایمان را جبران می‌کند. بنابراین توقع‌مان از ارائه‌کنندگان خدمت این است که با کمک‌شان هزینه‌هایمان در سقف اعتبارات باشد و آنها را مدیریت کنیم تا مشکلی ایجاد نشود.
وی با بیان اینکه تلاش‌مان این است امسال شیب کسری‌هایمان بشدت کاهش یابد، افزود: با همکاری شرکای کاری و اصحاب رسانه می‌توانیم در این زمینه توفیقاتی داشته باشیم.
او درباره برگزاری آزمون وسع نیز گفت: در رابطه با آزمون وسع پیشنهادهایمان را داده بودیم. در همین زمینه جلسه‌ای در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد و پیشنهاد دادیم اگر به هر دلیلی امکان دسترسی وزارت رفاه به اطلاعات مردم فراهم نیست، روش‌هایی را برای ارزیابی وسع به صورت غیرمستقیم فراهم کنیم. به‌عنوان مثال افرادی که نمی‌توانند حق بیمه پرداخت کنند در سایت کمیته امداد ثبت‌نام کنند. در حال حاضر ۳۴ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند و باید آزمون وسع برگزار شود. اگر کشور پول کافی داشت تمام ملت ایران را رایگان بیمه می‌کردیم؛ هر چند که کشورهایی هم که از نظر منابع مشکلی ندارند، این اقدام را انجام نمی‌دهند؛ چرا که تقاضای القایی ایجاد می‌شود. این درحالی است که ما محدودیت منابع هم داریم. بنابراین فقط کسانی که توان پرداخت حق بیمه ندارند باید به صورت رایگان بیمه شوند. در حال حاضر اعلام می‌کنیم که فقط محرومان واقعی باید رایگان بیمه شوند و در دریافت خدمت مورد حمایت قرار گیرند.
وی در پاسخ به سؤالی درباره عدم مراجعه بیمه شدگان رایگان به بخش خصوصی گفت: این کار قبلاً در حوزه بیمه همگانی انجام شد و قرار بود در بیمه روستاییان نیز انجام شود، اما با مشکلاتی که ممکن بود اجرای این طرح به‌دنبال داشته باشد تصمیم گرفتیم که ابتدا آن را به صورت پایلوت در استان گلستان اجرا کنیم. بنابراین پیشنهاد ما این است که بعد از بررسی نتایج پایلوت، در این زمینه تصمیم‌گیری شود؛ چرا که اگر این موضوع به قانون تبدیل شود نمی‌توانیم آن را اجرا نکنیم. بنابراین امیدوارم به تصمیمی برسیم که کمترین مشکل برای مردم ایجاد شود.

نیم نگاه
خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده در حال حاضر در ۱۲۸ بیمارستان کشور حذف دفترچه را داشته‌ایم و در شش ماه اول ۹۷ تلاش می‌کنیم دفترچه از تمامی بیمارستان‌های دولتی حذف شود و ارائه خدمت با ارائه کد ملی انجام شود.
در حال حاضر ۳۴ میلیون نفر به صورت رایگان بیمه شدند و باید آزمون وسع  برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha