دبیر کنسرسیوم دیالیز ایران، در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت در صحن مجلس درباره کیفیت و قیمت صافی دیالیز ایرانی و خارجی، توضیحاتی ارائه داد.

صافی دیالیز ایرانی ارزانتر از خارجی/ مجلس مجوز واردات نداده است

سلامت نیوز: دبیر کنسرسیوم دیالیز ایران، در واکنش به اظهارات وزیر بهداشت در صحن مجلس درباره کیفیت و قیمت صافی دیالیز ایرانی و خارجی، توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر نوذر مرتضوی در گفتگو با مهر، به تشریح وضعیت کیفی و کمی تولید صافی دیالیز در کشور پرداخت و گفت: وزارت بهداشت، متولی سلامت است نه واردات که بخواهد مجوز صادر کند. زیرا، مجوز ۱۰ درصد صافی دیالیز توسط مجلس شورای اسلامی صادر نشده، بلکه اداره کل تجهیزات پزشکی این مجوز را داده است.

وی در ارتباط با کیفیت صافی دیالیز ایرانی در مقایسه با محصول مشابه، گفت: صافی دیالیز تولید داخل با استفاده از بهترین مواد اولیه که دانش فنی آن از آلمان وارد شده است، تولید می شود. اگر محصول ایرانی کیفیت نداشت، بیماران و پزشکان آن را تایید نمی کردند. ضمن اینکه در حال حاضر محصول تولیدی ما به کشور آلمان که مهد تکنولوژی ساخت صافی است، صادر می شود. یعنی اینکه کیفیت محصول ایرانی خوب است که آلمان از ما صافی دیالیز می خرد.

دبیر کنسرسیوم دیالیز ایران، حجم صادرات صافی دیالیز به آلمان در دو سال گذشته را بیش از دو میلیون یورو اعلام کرد و افزود: صافی دیالیز ساخت کشور یک تولید کامل است و دارای پروانه بهره‌برداری تولید از وزارت صنعت، معدن و تجارت و پروانه ساخت «تولید کامل» از وزارت بهداشت است.

وی در واکنش به این مطلب که گفته می شود تولید صافی دیالیز در ایران مونتاژ است، تاکید کرد: تولید صافی مونتاژ نیست چرا که دارای مراحل پیچیده تغییر مواد اولیه است و تولید آن دارای حساسیت ویژه و دانش فنی است که با کوشش متخصصان داخلی و حمایت مسئولان بومی‌سازی شده است. صافی دیالیز تولید شده در ایران دارای نشان CE اتحادیه اروپا است و طی ۲۰ سال سابقه مصرف توسط مراکز درمانی کشور در آخرین ارزیابی بالینی وزارت بهداشت، که در سال ۱۳۹۶ نیز به‌ طور مجدد انجام شد مورد تایید قرار گرفت.

مرتضوی افزود: صافی دیالیز تولید داخل بر خلاف ادعای صورت گرفته نه تنها کیفیت پایینی ندارد بلکه در مقایسه معیارهای فنی و کاملا تخصصی، دارای کیفیت بالاتری نسبت به صافی‌های وارداتی به کشور است.

دبیر کنسرسیوم دیالیز ایران در ادامه با عنوان این مطلب که ما تقاضای گفتگو و جلسه کارشناسی با وزارت بهداشت را داریم، گفت: با توجه به افزایش بیماران دیالیزی در کشور، ما برنامه ریزی خود را تا سال ۱۴۰۰ برای تولید صافی در کشور اعلام کرده ایم و نیاز به حمایت دولت داریم.

وی در ارتباط با قیمت این محصول ایرانی و خارجی، افزود: مشکلی که وجود دارد این است که تعیین قیمت ها یک طرفه و غیرکارشناسی است. بطوریکه وزارت بهداشت قیمت محصول تولیدی را ۱۰ درصد کاهش داده و همین مسئله سبب شده نتوانیم مطالبات خود را بازپس بگیریم.

مرتضوی با انتقاد از اینکه پرونده قیمت گذاری محصول ما باز نشده و همین موضوع مشکلاتی را در روند تولید ایجاد کرده است، ادامه داد: قبل از کاهش ۱۰ درصدی قیمت محصول ایرانی، قیمت یک صافی دیالیز ساخت کشور ۴۰ هزار تومان بود که با کاهش ۱۰ درصدی به قیمت سال ۹۲ باز می گردیم. در حالی که هیچ کالایی را در کشور سراغ نداریم که در حال حاضر افزایش قیمت نداشته باشد.

وی با عنوان این مطلب که اطلاعات نادرست به وزیر بهداشت داده اند، افزود: قیمت محصول وارداتی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر از مشابه داخلی است. و ما باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که اگر تحریم ها دوباره شدت پیدا کند، ممکن است در تامین به موقع این محصول برای بیماران با مشکل مواجه شویم.

مرتضوی گفت: تولیدکننده ایرانی با وجود مشکلات زیاد به تولید و کارآفرینی دست می‌زند و در عرصه بین‌المللی افتخارآفرینی می‌کند و از طرفی بهترین محصول را برای بیماران فراهم می‌آورد، اما متأسفانه عده‌ای با کارشکنی سعی در از بین بردن این دستاوردها داشته و قصد دارند با واردات بی‌رویه محصول به منفعت شخصی دست یابند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha