شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵
کد خبر: 242006

در این دوران به دلیل مصرف بیش از اندازه افراد از فست فودها و غذاهای غیر سالم و همچنین نداشتن وعده های مناسب، اکثر افراد دچار مشکل معده هستند و درد معده را تجربه می کنند.

اگر مشکل معده دارید حتما این مطلب را بخوانید

سلامت نیوز: در این دوران به دلیل مصرف بیش از اندازه افراد از فست فودها و غذاهای غیر سالم و همچنین نداشتن وعده های مناسب، اکثر افراد دچار مشکل معده هستند و درد معده را تجربه می کنند.

یک راهکار قدیمی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرتاک نیوز،نعنا بعنوان درمانی موثر برای سوء هاضمه، سوزش سردل، نفخ و درد معده و دستگاه گوارش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه مفید همچنین اشتها را تحریک می‌کند و در درمان حالت تهوع و سردرد موثر است.

زنجبیل لاغر کننده

زنجبیل حاوی یک ماده فعال به نام جینگرول است که طعم گرم و تند این چاشنی را ایجاد می کند و خواص تحریک کننده و درمانی دارد. این چاشنی با بهبود عملکرد آنزیم های گوارشی به بهبود عملکرد سیستم هاضمه بدن کمک می کند.

گندم سیاه و جو دوسر چه زمانی برای تقویت معده مصرف شوند؟

خوردن غذای تهیه شده از جو دو سر در ابتدای صبح و با معده خالی فواید مختلفی دارد. نخست، پوششی روی دیواره داخلی معده ایجاد می کند که از التهاب ناشی از اسید هیدروکلریک ( HCL ) پیشگیری می کند. همچنین، جو دوسر حاوی فیبر محلول است که به گوارش بهتر و کاهش سطوح کلسترول کمک می کند.

گندم سیاه نیز گوارش را تحریک می کند، در شرایطی که سطوح فشار خون و کلسترول را نیز کاهش می دهد. مصرف این ماده به پاکسازی سموم و فلزات سنگین از روده کمک می کند و احساس سیری را برای مدت زمانی طولانی تر حفظ می کند.

آب گازدار را با مشورت پزشک مصرف کنید

بعد از اینکه یک غذای خیلی سنگین و چرب میل کردید می توانید ۳ فنجان (در فواصل مختلف) آب گازدار بنوشید. اگر میزان سدیم آب زیاد باشد دو لیوان از آن نیز کافی است.حواستان باشد آب هایی که سدیم زیادی دارند برای همه به خصوص افرادی که مشکل فشارخون دارند یا اینکه مجبورند نمک را از برنامه غذایی شان حذف کنند خوب نیست. اگر جزو این افراد هستید بهتر است قبل از مصرف با پزشکتان مشورت کنید.

اگر مبتلا به زخم معده هستید

د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر گذشته افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مبتلا به زخم یا التهاب معده از خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن غذاهای اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی منع می‌شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اما د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رحال حاضر خورد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن غذاهای اسید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرکبات، گوجه فرنگی و… براساس تحمل فرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ قابل توصیه می‌باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.نوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی‌‌های الکلی می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث وخیم‌تر شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن شرایط شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نوشید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نی‌های کافئینه از قبیل چای و قهوه می‌توانند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ باعث تشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر این افراد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شوند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.مصرف پود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ر فلفل قرمز می‌تواند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اثری د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وگانه د‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اشته باشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌ طوریکه مصرف زیاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آن باعث تشد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ علائم و وخیم‌تر شد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ن بیماری و مصرف مقاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یر کم آن باعث افزایش تولید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ موکوس و بهبود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زخم معده شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

نسخه خوب برای کمک به معده چیست؟

جعفری خلط‌های لزج را از معده پاک کرده و محلل نفخ است، همچنین گشنیز تقویت کننده دهانه معده بوده و مانع صعود بخارات از معده به سمت مغز است، همچنین میوه ” به” نیز در تقویت معده بسیار نافع است که دفع کننده بوی بد دهان و مانع صعود بخارات از معده به سمت مغزمی‌شود.

بالنگ مانع ریختن صفرا به معده و روده‌هاست که در تقویت کبد و معده نیز بسیار نافع بوده همچنین مربای بالنگ به هضم غذا کمک کرده و تحلیل برنده بادها در بدن است.

ریحان از ضعف معده پیشگیری کرده و بادهای غلیظ را به تحلیل می‌برد، نعناع معده و تقویت هاضمه تقویت کرده و بادها را به تحلیل می‌برد که در مقالات طب جدید اثر ضد نفخ نعناع و تقویت دستگاه گوارش به اثبات رسیده است.

آویشن باعث تلطیف غذاهای غلیظ شده و بادها را تحلیل می‌برد و معده را از رطوبت و اخلاط غلیظ پاکسازی کرده و از فساد غذا در معده پیشگیری کرده و دل درد را تسکین می‌بخشد.

زنجبیل، تخم کرفس، آویشن، رازیانه، انیسون و زیره در غذاها به عنوان ادویه در برطرف کردن نفخ شکم مفید بوده، همچنین اصلاح تغذیه در تقویت معده بسیار نافع است.

ساده ترین کمک به معده که بر سر سفره ایرانی ها موجود است

شما باید باکتری های سالم موجود در دستگاه گوارش خود را که به شما در هضم غذا کمک می کنند را افزایش دهید و ماست حاوی برخی از انواع این باکتری های سالم است. ( اما نه همه ی ماست ها بلکه باید تاریخ مصرف آنها چک شود )

متخصصان می گویند ماست دارای باکتری هایی است ، که باعث بازگرداندن مجدد واکنش های طبیعی دستگاه گوارش می شود.

معده دردی ها چه نوع گوشتی بخورند؟

گوشت‌هایی مانند گوشت جوجه مرغ، دراج، تیهو، کبک و گنجشک، جزو گوشت‌های لطیف و سریع‌الهضم هستند و مصرف آنها برای افرادی با معده و هضم ضعیف، مناسب است.

این بیماران برحسب مزاج خود می‌توانند گوشت جوجه مرغ را با دارچین، زعفران، زیره سبز یا سیاه، سماق، آب انار یا آبلیمو مزه‌دار و مصرف کنند.

اگر قصد دارید حبوبات بخورید

علت اصلی مشکلات گوارشی که بر اثر مصرف حبوبات به وجود می آیند را باید در قندهای غیر قابل هضم موجود در آنها جستجو کرد که می توانند علت ایجاد گاز و انقباضات گوارشی باشند.بدن انسان فاقد آنزیم هضم کننده این دسته قندهاست. باکتری های روده روی هضم این دسته قندها کار می کنند که نتیجه این فرآیند تولید گاز و نفخ است. انواع حبوبات را حداقل ۴ ساعت قبل از پخت در آب بخیسانید و آب آن را که حاوی بخشی از این قندهاست دور بریزید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha