دبیرکل خانه پرستار گفت: بی‌توجهی به مهارت و تجربه مسئولان در نظام سلامت عواقب بدی را برای سلامت مردم جامعه به دنبال داشته است.

تعارض منافع در نظام سلامت/ هیچ پرستاری اجازه تجویز دارو ندارد

سلامت نیوز:دبیرکل خانه پرستار گفت: بی‌توجهی به مهارت و تجربه مسئولان در نظام سلامت عواقب بدی را برای سلامت مردم جامعه به دنبال داشته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان، محمد شریفی مقدم در خصوص اهمیت کادر پرستاری در کشورگفت: پرستاران از جمله کارآمدترین نیرو‌های تربیت شده در حوزه سلامت محسوب می‌شوند که به دلیل مواجهه با انواع فعالیت‌ها در حوزه سلامت قابلیت فعالیت در عرصه‌های مختلف درمانی را دارند. این در حالی است که براساس دستورالعمل‌های موجود وظایف خاصی برای آن‌ها تعریف می‌شود، اما متأسفانه در ایران به دلیل نبود بودجه لازم از پرستاران در زمینه‌های مختلف کادر درمانی استفاده شده و به حرفه آن‌ها توجه خاصی نمی‌شود.

وی افزود: در کشور‌های دیگر برای هر حوزه از نظام سلامت در بیمارستان‌ها پرستاران خاصی مشغول به کار هستند در حالیکه در کشور ما به دلیل کمبود بودجه و اختصاص نیروی متخصص به بخش‌های درمانی پرستاران ملزم به انجام هرگونه فعالیت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌شوند در حالیکه نسبت به حرفه آن‌ها بی‌توجهی شده و سطح‌بندی فعالیت‌ها خارج از وظایف تعریف شده برای آن‌ها است.

دبیرکل خانه پرستار خاطرنشان کرد: در بدترین شرایط پرستاران در کنار بیماران حضور داشته و به‌طور کامل در جریان روند درمان و احوالات بیماران قرار دارند. اما در هنگام اظهارنظر و یا تجویز دارو برای درمان بیمار، افراد دیگری اظهارنظر کرده و تلاش کادر پرستاری بی‌نتیجه می‌ماند که این امر ناشی از تعارض منافع در نظام سلامت است که گروهی از افراد را در جایگاه قانونگذاری و سیاست‌های مربوط به نظام سلامت قرار داده و تصمیماتی نادرست اتخاذ می‌شود.

وی عنوان کرد: سیستم سلامت در کشور دچار مشکل است چرا که از افراد بامهارت و دانش‌آموخته در این زمینه استفاده نشده است. در مباحثی، چون تعرفه‌گذاری در مجلس دولت موظف است در تصمیمات اتخاذ شده منافع مردم و سلامت جامعه و پرستاران را در نظر گیرد. در حالیکه برنامه‌ریزی برای نظام سلامت بدون پشتوانه حمایتی دولت انجام شده و هزاران میلیارد تومان اختصاص داده شده به حوزه سلامت اثربخشی خوبی ندارد و به هدر می‌رود.

شریفی مقدم در ادامه گفت: بی‌توجهی و کم‌توجهی مسئولان و سیاست‌گذاران در حوزه سلامت سطوح بالای مدیریتی را در برگرفته است. در حالیکه ساختار بیمار نظام سلامت روزبه‌روز در وضعیت بدتری قرار می‌گیرد و دودش به چشم مردم رفته است. در کشور‌هایی نظیر آمریکا، قطر، کانادا و ترکیه ارزش مهارت و تجربه پرستاران ایرانی تا حدی است که تقاضا برای جذب این نیرو‌ها هر ساله افزایش می‌یابد.

وی در خصوص اختصاص نیروی پرستار به بیماران افزود: در شرایطی که باید حداقل ۳ پرستار به هر هزار نفر اختصاص یابد، اما متأسفانه در کشور ما نسبت به این دستورالعمل‌ها بی‌تفاوت بوده و از حداقل‌های نیروی پرستاری در کادر درمانی استفاده می‌شود و به ۱.۵ پرستار برای این میزان از بیمار اکتفا شده است که این امر منجر به ایجاد خسارات جانی مردم می‌شود.

دبیرکل خانه پرستار درباره اجازه تجویز دارو توسط پرستاران گفت: تحت هیچ شرایطی به پرستاران اجازه تجویز دارو برای بیمار داده نمی‌شود؛ بنابراین حتی در شهر‌های کوچکتر این اختیار به پرستاران داده نشده و تجویز تنها ۳۴ قلم دارو برای پرستاران جایگزین پزشک در گذشته تعریف شده بود که در حال حاضر نسبت به این امر نیز ممانعت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha