یکشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 242046

محیط زیست ایران نخستین ماه سال ۹۷ را با بیم و امید‌ها فراوان آغاز کرد.

شروع سخت ۹۷ برای محیط زیست

سلامت نیوز: محیط زیست ایران نخستین ماه سال ۹۷ را با بیم و امید‌ها فراوان آغاز کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  میزان، سال 97 با بیم خشکسالی برای محیط زیست ایران شروع شد. گرمای زود هنگام هوا صدها هکتار جنگل را طعمه حریق کرد و خطر بی آبی و خشکسالی تابستان را زود هنگام هشدار داد. در روزهای آخر فروردین هوای بارانی و سرد حال و هوای متفاوتی به بهار داده است و روزهای گرم ابتدای سال پایان یافته اما هنوز محیط زیست ایران نگران خشکسالی است. در ماه فروردین هم زمان با بهار طبیعت، محیط زیست بیشتر از ماه های دیگر در معرض توجه قرار می گیرد. در دو هفته نخست سال با توجه به تعطیلات پای بسیاری به مناطق بکر طبیعت باز می شود و  اتفاق مخرب و گاهی امید بخش ثبت می شود. فروردین 97 برای گونه های حیات وحش اما آغاز خوبی نبود. براساس آمار رسمی در این ماه حداقل دو پلنگ ایرانی از بین رفته و یک گور ایرانی حامله در تصادف کشته شده است. در ادامه نگاهی به مهمترین اتفاقات ماه نخست بهار در حوزه محیط زیست کردیم.

 

عکسی که یک باغ وحش را تعطیل کرد

نخستین خبر مهم محیط زیستی سال 97 تعطیلی باغ وحش لرستان بود. انتشار چند عکس از وضعیت بد نگهداری حیوانات در روزهای نخست نوروز منجر به تعطیلی باغ وحش لرستان شد.



آتش به جان جنگل های ایران

هفته نخست امسال با گرمی کم سابقه هوا همراه بود. گرمایی که وسعت بالایی از جنگل های ایران را طعمه حریق کرد. براساس آمارهای اولیه تنها در استان گیلان بیش از 100 هکتار جنگل در نوروز امسال سوختند. همچنین آتش سوزی در استان های دیگر نیز وسعت زیادی از جنگل ها و مراتع را از بین برد.


مرگ سیاهگوش به دست گردشگران

یکی از پر سر و صدا ترین اتفاقات امسال مرگ یک سیاه گوش در تهران به دست گردشگران بود. روز ششم فروردین ماه یک سیاه گوش ماده به همراه دو توله حدود یک ساله خود در حال عبور از کنار رودخانه در روستای گرمدره منطقه لواسانات بودند که توسط گردشگران با سنگ مورد حمله قرار مى گیرند. سیاه گوش مادر نیز براى دفاع از توله‌ها حمله کرده و گردشگران نیز با سنگ و چوب به جان حیوان افتاده و توله‌ها نیز فرار کردند. حیوان بر اثر شدت ضربات سنگ و چوب دچار شکستگى فک، دندان‌ها و دنده‌ها و پارگى دیافراگم و دچارخونریزى داخلى شد و  با وجود تلاش متخصصان پردیسان براى احیاى گونه در خطر انقراض، سیاه گوش ماده از بین رفت.


ضرب و شتم محیط بانان ارسباران

روز ده فروردین امسال محیط بانان منطقه حفاظت شده ارسباران به همراه یک مامور هنگ مرزی با حکم قضائی برای بازرسی منزل یکی از متخلفان سابقه دار صید و شکار اقدام کرده بودند که متخلف با همکاری چند نفر دیگر اقدام به در گیری و ضرب و شتم ماموران کردده و از محل متواری شد

سگ آزاری در خوزستان

یکی از سوژه های پر حاشیه روزهای نخست امسال انتشار فیلم یک سگ آزاری بود. این فیلم منجر به واکنش فعالان محیط زیست شد و  عامل آن در استان خوزستان تحت تعقیب قرار گرفت.


پراید به گور ایرانی زد

روز بیست و نهم فروردین ماه  یک گورخر ماده که آبستن  بود بر اثر برخورد با خودروی پراید در نی ریز ازبین رفت. آخرین بازمانده‌های گور با جمعیتی اندک تنها در دو نقطه کشور زندگی می کنند.


قاچاقچیان محیط بان را با تبر زدند

سی ام فروردین ماه  محمدحسین موحدی کیا، محیط بان سفیدکوه خرم آباد مورد هجوم قاچاقچیان چوب قرار گرفت. قاچاچیان با ضربات تبر، این محیط بان را از ناحیه دست، گونه، فک، دندان‌ها و قفسه سینه دچار شکستگی و جراحت شدید کردند.




مرگ پلنگ در تله شکارچیان

آخرین خبر تلخ مربوط به فروردین ماه نیز روز نخست اردیبهشت منتشر شد. در نخستین روز دومین ماه سال محیط بانان بهشهر لاشه یک پلنگ نر را پیدا کردند که از مرگ آن در حدود یک هفته می گذشت. این پلنگ نر بالغ  در تله شکارچیان سودجو به دام افتاده و جان خود را از دست داده است.


حمله به سه محیط بان در شوش

صبح نخستین روز اردیبهشت ماه نیز با خبر حمله به سه محیط بان در شوش آغاز شد.  در ساعت 8 صبح امروز یکم اردیبهشت ماه ،ماموران حفاظت محیط زیست پارک ملی دز در حین گشت و کنترل آبی در رودخانه دز با دو قایق صیادی مواجه شده که متخلفین با اسلحه جنگی به سوی محیط بانان شلیک کرده و رضا قپانچی پور رییس اداره پارک ملی دز از ناحیه دست چپ، مهدی قاسمی محیط بان پارک ملی دز از ناحیه کتف راست، سید مرتضی تفاخ محیط بان پارک ملی دز از ناحیه دست چپ مورد اصابت گلوله قرار گرفتند و پس از تیراندازی متخلفین از محل متواری شدند.


مرگ یک کفتار

ابتدای امسال نیز یک کفتار در قم بر اثر تصادف جاده ای تلف شد.




پیدا شدن لاشه یک پلنگ دیگر

 لاشه یک قلاده پلنگ در روستای زو شیروان نیز فروردین ماه امسال کشف شد. آثار هیچ گونه گلوله یا بریدگی مشاهده نشده و علت مرگ اعلام مشخص نشده است.


محیط بانان ضد گلوله شدند

در کنار همه بیم های آغاز 97، خبرهای امید بخشی نیز در حوزه محیط زیست منتشر شد. یکی از خبرهای مهم این حوزه تجهیز محیط بانان به جلیقه های ضد گلوله بود.


یوزهای ایرانی زنده اند

ثبت تصویر سه یوز در پارک ملی توران یکی دیگر از اخبار و تصاویر امید بخش آغاز سال 97 بود. ماموران اجرایی پارک ملی توران حوزه محیط بانی دلبر در پی گشت وپایش منطقه تحت مدیریت موفق به مشاهده ۳قلاده یوز از فاصله ۱۰۰متری شدند.




ثبت تصویر خاص از پلنگ

فروردین امسال در منطقه حفاظت شده بوزین و مره خیل از توابع بخش باینگان، شهرستان پاوه، استان کرمانشاه از یک پلنگ در حال تغذیه لاشه بز نیز تصویر برداری شد.


ماه نخست سال جدید با اخبار خوب و بد بسیاری به پایان رسید. بهار طبیعت آغاز شده و فصل زادآوری بسیاری از گونه های حیات وحش است. محیط زیست ایران به زعم بسیاری از کارشناسان در وضعیت شکننده ای قرار دارد و بسیاری از گونه های ارزشمند مانند یوز در خطر قریب الوقوع انقراض قرار دارند. با این حال سال جدید در ابتدای راه است و می توان با برنامه ریزی و همکاری ملی محیط زیست ایران را از خطرها دور کرد و سالی پر از خبرهای خوش برای محیط زیست داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha