ناخن‌هایی که پوسته می‌شوند مشکلی رایج برای افراد همه گروه‌های سنی است.

بهترین ویتامین ها برای مقابله با پوسته شدن ناخن ها

سلامت نیوز: ناخن‌هایی که پوسته می‌شوند مشکلی رایج برای افراد همه گروه‌های سنی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بانو، اگر علت آن اختلالات هورمونی نباشد، مصرف برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌تواند این مشکل را بهبود بخشیده و ناخن‌ها را قوی و سالم نگه دارد. مهم‌ترین این مواد عبارتند از:

زینک:
زینک ماده معدنی حیاتی برای سلامت بدن به شمار می‌رود. این ماده تأثیر بسزایی در بهبود زخم‌ها، بالا بردن سیستم ایمنی بدن و رشد مو‌ها و ناخن‌ها دارد. کمبود زینک یکی از عوامل اصلی پوسته شدن ناخن هاست. بنابراین مصرف مواد حاوی میزان بالایی از این ماده برای مراقبت از ناخن‌ها ضروری است. غذاهای دریایی، گوشت‌های کم چربی مثل گوشت بوقلمون و مواد غنی شده با زینک میزان زینک دریافتی از رژیم غذایی را بالا می‌برند. فراموش نکنید مصرف بیش از حد این ماده موجب بروز ناراحتی معده و اسهال خواهد شد.

ویتامین‌های گروه B:
بیوتین که از خانواده ویتامین‌های B است و به نام ویتامین اچ نیز شناخته می‌شود برای حفظ سلامت ناخن ضروری است. احتمال ابتلا به کمبود بیوتین با بالا رفتن سن بیشتر می‌شود. بنابراین در افراد مسن‌تر پوسته شدن ناخن‌ها می‌تواند بیشتر مربوط به کمبود بیوتین باشد. مصرف مکمل‌ها ب- کمپلکس بهترین راه برطرف کردن این مشکل است. در مواد غذایی اما ماهی سالمون، جگر، هویج و گل کلم بهترین منابع تأمین ویتامین B به شمار می‌روند.

آهن:
آهن برای تولید گلبول قرمز ضروری است. کمبود آهن نیز عوارضی بر سلامت ناخن‌ها خواهد داشت. برای مقابله با این مشکل موادی چون میوه‌های خشک، حبوبات، سبزیجات تیره رنگ، گوشت قرمز، بوقلمون و تخم مرغ را در برنامه غذایی روزانه خود جای دهید.

ویتامین c
بدن ما قادر به تولید ویتامین c نیست و لازم است این ویتامین به شکل خوراکی به بدن برسد. کمبود این ویتامین علاوه بر پوسته شدن ناخن‌ها، کاهش سرعت رویش ناخن و موها را نیز در پی دارد. همچنین این ویتامین برای تولید کلاژن که از مواد اصلی تشکیل دهنده مو و ناخن است ضروری است. انواع مرکبات، آب میوه و سبزیجات حاوی ویتامین c هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha