آلوده شدن کره زمین با پلاستیک‌ها یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی امروز به شمار می‌رود و تهدیدی است برای حیات در زمین و دریا و به همین دلیل شعار امسال روز جهانی زمین "پایان دادن به آلودگی با پلاستیک" انتخاب شده است.

۶ قدم ساده برای کم کردن مصرف پلاستیک

سلامت نیوز: آلوده شدن کره زمین با پلاستیک‌ها یکی از بزرگترین مشکلات زیست محیطی امروز به شمار می‌رود و تهدیدی است برای حیات در زمین و دریا و به همین دلیل شعار امسال روز جهانی زمین "پایان دادن به آلودگی با پلاستیک" انتخاب شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،  روز زمین را اولین بار جان مک‌کانل، فعال صلح در سال ۱۹۶۹ در اجلاس یونسکو برای افزایش آگاهی عمومی مطرح و سناتور آمریکایی گیلورد نلسون این روز را به عنوان روز آموزش محیط زیست تعیین کرد.

این روز در ایران روز زمین پاک نام گرفته است.

در این گزارش به نقل از شبکه خبری بی‌بی‌سی، ابتدا ۱۰ واقعیت تکان‌دهنده مطرح و بعد شش راه ساده برای مقابله با این معضل جدی محیط زیستی پیشنهاد شده است.

۱۰ واقعیت تکان دهنده درباره پلاستیک

وبسایت روز زمین (www.earthday.org) همزمان با این مناسبت جهانی ۱۰ واقعیت‌ تکان دهنده درباره پلاستیک و تاثیر مخرب آن بر محیط زیست را گرد آورده و منتشر کرده که به شرح زیر است:

۱. از دهه ۵۰ میلادی که اولین پلاستیک‌ها وارد بازار شدند تاکنون ۸.۳ میلیارد تن پلاستیک تولید شده است. تولید سالانه پلاستیک به اندازه کل وزن بشریت است.

۲. تقریبا هر ذره پلاستیک که تولید شده همچنان به یک شکل یا نوعی وجود دارد (به استثنا مقدار کمی که در اثر سوزاندن از بین می‌رود).

۳. ۹۱ درصد پلاستیکی که دور انداخته می‌شود قابل بازیافت نیست و چون باکتری‌های خاک نمی‌توانند پلاستیک را تجزیه و به کود تبدیل کنند، زباله‌های پلاستیکی صدها و حتی هزاران سال در طبیعت باقی می‌مانند.

۴. هر سال حدود ۵۰۰ میلیون نی پلاستیکی در آمریکا مصرف می‌شود؛ مجموع طول این نی‌ها دو برابر محیط کره زمین است.

۵. هر دقیقه حدود دو میلیون کیسه پلاستیکی یکبار مصرف در سراسر جهان استفاده می‌شود.

۶. فقط در آمریکا هر سال ۱۰۰ میلیارد کیسه پلاستیکی مصرف می‌شود که اگر آنها را به یکدیگر گره بزنیم طول آن به اندازه ۷۷۳ برابر محیط کره زمین خواهد بود.

۷. در سراسر جهان هر یک دقیقه یک بطری پلاستیکی خریداری می‌شود و تخمین زده شده تا سال ۲۰۲۱ به بیش از ۵۰۰ میلیارد بطری برسد که کمتر از نصف آن بازیافت خواهد شد.

۸. هر ساله هشت میلیون تن پلاستیک وارد اقیانوس‌ها می‌شود و با آن می‌توان هر فوت مربع از سواحل دنیا را با پنج کیسه پر از آشغال پلاستیکی پوشاند.

۹. تعداد ذرات میکروسکوپی پلاستیکی که در اقیانوس‌ها وجود دارد بیشتر از ستاره‌های کهکشان راه شیری است.

۱۰. اگر تولید پلاستیک محدود نشود تا سال ۲۰۵۰ وزن آلودگی پلاستیک از وزن ماهی‌های دریا بیشتر خواهد شد.

شش قدم ساده برای کم کردن مصرف پلاستیک

بر اساس شعار روز زمین امسال از خودمان باید شروع کنیم و مصرف پلاستیک خود را کم کنیم. این شش قدم ساده و عملی برای کم کردن مصرف پلاستیک شروع خوبی برای ادای سهم خود در راه "پایان دادن به آلودگی پلاستیک" در جهان است:

۱. از خریدن بطری‌های یکبار مصرف آب تا حد امکان خودداری کنید. همراه خود ظرف آب داشته باشید و آب لوله کشی بنوشید نه آب بطری.

۲. نی‌های پلاستیکی یکی از ۱۰ لوازمی است که سواحل را آلوده کرده است. از نی پلاستیکی استفاده نکنید و به فروشندگان غذا و نوشیدنی توصیه کنید از نی‌های کاغذی که جذب طبیعت می‌شوند استفاده کنند.

۳. همراه داشتن یک قاشق و چنگال باعث می‌شود که از کارد و چنگال یکبار مصرف استفاده نکنید. اگر هر روز بیرون خانه غذا می‌خورید تصور کنید خود شما چه مقدار قاشق و چنگال پلاستیکی در سال استفاده می‌کنید.

۴. از مصرف محصولاتی که ریزدانه‌های پلاستیکی (میکروبید) یا ذرات براق اکلیل دارند خودداری کنید. با مصرف این نوع محصولات ناخواسته مقدار زیادی ذرات پلاستیک وارد آب‌های کره زمین می‌کنید.

۵. همیشه کیسه خرید چند بار مصرف به همراه داشته باشید و از کیسه‌های یکبار مصرف تا حد امکان استفاده نکنید.

۶. میوه‌ و سبزی‌های باز و بدون بسته‌بندی پلاستیکی بخرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha