سلامت نیوز :دبیر شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت گفت: طرح اصلاحات اساسی در آزمون دستیاری(تخصص پزشكی) از سال آینده اجرا می‌شود و طی آن 30 درصد نمره قبولی به سوابق و نمرات داوطلب در دوره آموزش پزشكی عمومی اختصاص می‌یابد.

سید امیرمحسن ضیایی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: طرح تحول آزمون دستیاری سال گذشته در شورای آموزش پزشكی و تخصصی وزارت بهداشت تصویب شد و با توجه به مسائلی كه در آزمون دستیاری سال گذشته اتفاق افتاد این طرح را در آزمون امسال اجرا نكردیم.

وی با بیان اینكه این طرح از سال بعد اجرا می‌شود افزود: با اجرای این طرح مقداری از حساسیت آزمون دستیاری كاهش پیدا می‌كند. به این معنا كه در آزمون فعلی 200 سوال چهارجوابی به داوطلبان داده می‌شود كه بر اساس میزان پاسخگویی به سوالات، افراد برای شركت در رشته تخصصی انتخاب می‌شوند و هر كس می‌تواند در هر رشته‌ای را وارد شود.

ضیایی گفت: در طرح تحول این آزمون سهم امتحان 4 جوابی به 70 درصد می‌رسد و 30 درصد آن را شرایط قبلی داوطلب تعیین می‌كند.

وی اضافه كرد: از جمله این شرایط می‌توان به معدل دوره پزشكی عمومی، نمرات امتحاناتی كه در دوره پزشكی عمومی داده است و آزمون‌های دیگر اشاره كرد. همچنین در انتخاب رشته تخصصی، ضریب‌های سوالات متفاوت می‌شود.

ضیائی یادآور شد: در حال حاضر در 25 رشته‌ای كه امتحان گرفته می‌شود هر فرد می‌تواند هر 25 رشته را انتخاب كند و تقریباً علایق داوطلب در این موضوع دخیل نیست و داوطلب فقط می‌خواهد در رشته‌ای قبول شود.

قائم مقام معاونت آموزشی وزارت بهداشت اضافه كرد: با اجرای طرح تحول آزمون دستیاری، افرادی كه یك رشته‌ به عنوان مثال رشته جراحی را می‌خواهند برای آنها ضریب درس‌های مربوط به جراحی دوره پزشكی عمومی بیشتر از ضریب درس‌های مربوط به داخلی در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر فرد قبل از آزمون باید مسیر خود را انتخاب كند.

وی افزود: این طرح كمك می‌كند كه داوطلب از ابتدا رشته‌ای را كه مایل به ادامه تحصیل است انتخاب شود. همچنین از تغییر محل، جابجایی و انصراف و انتقال نیز جلوگیری و حساسیت زیادی كه در آزمون فعلی وجود دارد كم می‌شود و شرایط تحصیلی داوطلب هم در آزمون دخیل خواهد بود.

ضیایی گفت: آیین‌نامه اجرایی آن هنوز نوشته نشده است ولی تنظیم این آیین‌نامه كار زیادی نمی‌برد چرا كه ضرایب آن مشخص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha