چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱

بدون شك خشونت علیه زنان یك پدیده جهانی است؛ پدیده‌ای كه به شكل‌های مختلفی در كشورهای جهان نمود پیدا می‌كند. اما آنچه دردناك و غیرقابل تحمل است خشونت علیه زنان در این روزهاست كه پخش تصاویری كوچك از آن در فضاهای مجازی، حتی صدای مجلس را هم درآورده است.

خشونت علیه زنان؛ خشونت علیه زندگی است

سلامت نیوز:  بدون شك خشونت علیه زنان یك پدیده جهانی است؛ پدیده‌ای كه به شكل‌های مختلفی در كشورهای جهان نمود پیدا می‌كند. اما آنچه دردناك و غیرقابل تحمل است خشونت علیه زنان در این روزهاست كه پخش تصاویری كوچك از آن در فضاهای مجازی، حتی صدای مجلس را هم درآورده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از اعتماد، «حرمت و ارزش دختران سرزمین من نباید با اعمال سلیقه برخی افراد شكسته شود» این جمله محمدرضا عارف است. اما این بی‌حرمتی‌ها به زن به كجا می‌انجامد؟ و عوامل چنین خشونت‌هایی علیه زنان چیست؟ و آیا امیدی به بهبود این پدیده جنسیتی می‌رود؟ خانم شهیندخت مولاوردی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی می‌گوید: رفع خشونت علیه زنان بسیار بلند پروازانه است اما آرزو می‌كنم این اتفاق به وقوع بپیوندد. همین جمله نشان‌دهنده وضعیت مبهم جایگاه زنان این مرز و بوم است. گویی كه باید منتظر فرود موجودات فرازمینی برای امنیت و احقاق حقوق زنان باشیم و ما تنها به آرزو باید اكتفا كنیم. بی‌تردید خشونت علیه زن، خشونت علیه زندگی است. خشونت علیه آرامش است و خشونت علیه فرزندان آینده. چرا كه دختران امروز، مادران آینده این سرزمینند و آنچه در آغوش‌شان می‌روید، آینده‌سازان این سرزمین.

از اسیدپاشی‌های مهر٩٣ در اصفهان كه منجر به نابودی زندگی چهار دختر جوان و فوت یكی از آنها شد تا برخورد با ٢ زن موتور سوار در دزفول در ٥ شهریور ٨٥ و اكنون ضجه‌های «دختری با شال قرمز» كه فریادش را جهان به نظاره نشست. این همه خشونت به كجا می‌انجامد؟! خشونتی كه سلامت روانی و اجتماعی زنان جامعه را هدف قرار داده است و حتی لایحه تامین امنیت زنان علیه خشونت دولت یازدهم، هم فریادرس نیست. چنانچه زن را یك نیروی كوچك كاری هم فرض كنیم، خشونت علیه او آیا جز ایجاد هزینه و كاهش بهره‌وری از این نیروی كار است؟ آیا این سوءرفتارهای كلامی، جسمی و عاطفی بازخوردی در جامعه نخواهد داشت؟ و چنانچه عمیق‌تر بنگریم آیا ریشه تبعیض را در برخی قوانین نمی‌بینیم كه طی آن تنها مردان، واجد شرایط مقام‌های بلند دولتی هستند؟!

بدون شك عوامل اجتماعی، عوامل فرهنگی و اقتصادی و عوامل خانوادگی و عقده‌های لاكانی مهم‌ترین زمینه‌های خشونت علیه زنان است. و تنها با پرداختن و مورد بررسی قرار دادن این عوامل توسط بزرگان قوم و روشنفكران این سرزمین می‌توان به نتیجه‌ای مطلوب در آینده دست یافت. خشونت علیه زن، خشونت علیه مادر است. خشونت علیه خواهر و خشونت علیه زندگی. چراكه زن، خودِ زندگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha