پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵
کد خبر: 242418

زنی 42 ساله هستم چندی پیش پس‌از انجام تست‌های دوره‌ای متوجه شدم که به بیماری کبد چرب دچار شده‌ام. اما متأسفانه پزشک متخصص گوارش و کبد برایم دارویی تجویز نکرد و راه درمان را کاهش وزنم عنوان کرد. آیا براستی با کاهش وزن و بدون مصرف دارو کبد چرب من درمان خواهد شد؟

سلامت نیوز:زنی 42 ساله هستم چندی پیش پس‌از انجام تست‌های دوره‌ای متوجه شدم که به بیماری کبد چرب دچار شده‌ام. اما متأسفانه پزشک متخصص گوارش و کبد برایم دارویی تجویز نکرد و راه درمان را کاهش وزنم عنوان کرد. آیا براستی با کاهش وزن و بدون مصرف دارو کبد چرب من درمان
خواهد شد؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران بهتر است بدانید داروها در درمان کبد چرب تنها نقش کمک به درمان را به عهده دارند و درمان اصلی این بیماری درمان و حذف عامل زمینه‌ای ایجاد‌کننده بیماری است. در حقیقت این باور غلط که مصرف دارو تنها راه درمان بیماری است باید اصلاح شود.
شایع‌ترین علت ایجاد کبد چرب در جهان چاقی و افزایش چربی خون است. البته گاهی برخی بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت یا حتی مصرف دسته‌ای از داروها هم می‌توانند به ایجاد کبد چرب منجر شوند.

از این‌رو اگر شما اضافه وزن دارید در نخستین گام باید وزن خود را کاهش دهید. در این راستا به وعده‌های شام خود دقت کنید. مصرف شام سنگین یکی از مهم‌ترین عوامل افزایش وزن است.
متأسفانه بیشتر ما ایرانیان سعی می‌کنیم وعده شام کاملی داشته باشیم چرا که هنگام صرف این وعده غذایی همه اعضای خانواده در کنار هم هستند. این درحالی است که تقریباً همه کالری وعده‌های شام جذب شده و تبدیل به چربی می‌شود. اما مصرف یک وعده شام سبک و کم کالری که باعث ایجاد احساس سیری می‌شود می‌تواند از افزایش وزن و بیماری‌هایی که به‌دنبال آن ایجاد می‌شود پیشگیری کند.


 افزایش فعالیت بدنی و ورزش نیز راه دیگر درمان این بیماری است. ورزش نه تنها به سلامت جسم منجر می‌شود بلکه سلامت روان و شادابی را هم به‌دنبال خواهد داشت. ورزش و تحرک در کنترل و کاهش استرس که جزء جدایی‌ناپذیر زندگی امروزی است هم بسیار مؤثر است.
نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که معمولاً برای اصلاح بیماری کبد چرب، قرص‌های ویتامین E، گیاه خار مریم که بسیاری از شرکت‌های داروسازی آن را به صورت قرص درآورده‌اند و قرص متفورمین با دوز کم تجویز می‌شود. این داروها بیشتر نقش کمک‌کننده دارند و راه درمان قطعی نیستند.


موضوع مهم دیگری هم که باید به آن توجه کرد اهمیت درمان بیماری کبد چرب است. متأسفانه 15 تا 20 درصد بیمارانی که درمان را جدی نمی‌گیرند، به بیماری سیروز کبدی دچار می‌شوند.


 سیروز کبدی یک بیماری پیشرفته و خطرناک کبد است که باعث اختلال در عملکرد کبد می‌شود. این اختلال به مشکلاتی از قبیل زردی، تجمع آب در شکم، تورم اندام‌ها، اختلالات انعقادی، اختلالات هورمونی و حتی سرطان کبد منجر می‌شود. از این‌رو همه مبتلایان به کبد چرب باید بیماری خود را جدی گرفته و تمام توصیه‌های پزشک معالج را
رعایت کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha