جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
کد خبر: 242462

پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافتند که شکلات‌های تلخ با غلظت بالای کاکائو اثرات مثبتی بر شناخت، حافظه، خلق و سیستم ایمنی داشته و می‌تواند برای درمان التهاب و اضطراب مورداستفاده قرار گیرد.

درمانی به تلخی شکلات

سلامت نیوز: پژوهشگران در تحقیقات اخیر خود دریافتند که شکلات‌های تلخ با غلظت بالای کاکائو اثرات مثبتی بر شناخت، حافظه، خلق و سیستم ایمنی داشته و می‌تواند برای درمان التهاب و اضطراب مورداستفاده قرار گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، مصرف شکلات تلخ می‌تواند باعث کاهش التهاب و اضطراب شده و به بهبود حافظه، مصونیت و حوصله فرد کمک کند. درواقع غلظت بالای کاکائو در شکلات‌های تلخ این خاصیت را ایجاد می‌کند. به گفته پژوهشگران کاکائو منبع اصلی فلاونوئیدها (flavonoids) است. بر اساس بررسی و پژوهش‌های محققان، فلاونوئیدهای موجود در کاکائو، آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضدالتهابی بسیار قوی هستند که مکانیسم شناخته‌شده برای سلامت مغز و قلب و عروق مفید به‌حساب می‌آیند.

غلظت بالای کاکائو در شکلات‌های تلخ باعث کاهش التهاب و اضطراب و بهبود حافظه، مصونیت و حوصله را می‌شود. چراکه کاکائو منبع اصلی فلاونوئیدها (flavonoids) است. بر اساس بررسی و پژوهش‌های محققان فلاونوئیدهای موجود در کاکائو، آنتی‌اکسیدان‌ها و عوامل ضدالتهابی بسیار قوی هستند که مکانیسم شناخته‌شده برای سلامت مغز و قلب و عروق مفید به‌حساب می‌آیند.

لی اس. برک (Lee S. Berk) از دانشگاه لومیا لیندا (Loma Linda) در کالیفرنیای ایالات‌متحده آمریکا در رابطه با تأثیر شکلات تلخ گفت: « ما سال‌هاست که به بررسی تأثیر شکلات تلخ بر عملکرد تومورهای مغزی از دیدگاه محتوای قند می‌پردازیم. قابل‌توجه است که قند بیشتر باعث شادی بیشتر می‌شود. »

او در ادامه توضیحاتش اظهار داشت: «این نخستین بار است که ما در مورد تأثیر مقدار زیادی از دوز کاکائو در شکلات‌هایی به‌اندازه معمول تحقیق می‌کردیم که افراد به‌طور منظم در کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت مصرف می‌کنند. باید بگویم که نتیجه این پژوهش‌ها ما را شگفت‌زده کرده‌اند.»

قابل‌ذکر است که شکلات تلخ روی بیان ژن انسان نیز اثر می‌گذارد. مصرف این‌گونه شکلات‌ها پاسخ ایمنی سلولی، سیگنالینگ عصبی (neural signalling) و ادراک حسی را تنظیم می‌کند. درواقع مصرف و استفاده کاکائو مسیرهای سیگنال چندگانه درگیر در فعال‌سازی سلول T، پاسخ ایمنی سلولی و ژن‌های دخیل در سیگنالینگ عصبی و ادراک حساسیت را تنظیم می‌کند که به‌طور بالقوه با پدیده هیپرپلاستیسیتی (hyperplasticity) مغز مرتبط است.

این گروه تحقیقاتی تأثیر مقدار زیادی از دوز کاکائو در شکلات‌هایی به‌اندازه معمول که افراد به‌طور منظم در کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت مصرف می‌کنند را موردبررسی قراردادند. آن‌ها پاسخ الکتروانسفالوگرافی (electroencephalography) را با مصرف ۴۸ گرم شکلات تلخ (۷۰ درصد کاکائو) پس از یک دوره حاد زمان (۳۰ دقیقه) و همچنین پس از یک دوره مزمن (۱۲۰ دقیقه)، در فرکانس مغناطیسی 0- 40Hz، به‌طور خاص سودمند فرکانس گاما (25-40Hz) را بررسی کردند و نتایج مثبت و قابل‌توجهی را به دست آوردند.

برک در اظهاراتش  عنوان کرد : « این مطالعات و پژوهش‌های ما نشان می‌دهند که غلظت کاکائو بالاتر در شکلات‌ها، تأثیر مثبت بر شناخت، حافظه، خلق، ایمنی و سایر اثرات مفید خواهد داشت.» به اعتقاد برک پژوهش‌ها و تحقیقات بیشتری نیاز است تا اثرات احتمالی و قطعی کاکائو را بر سلول‌های ایمنی و مغز در گروه انسان‌های بیشتر به دست آورد.

شرح کامل این پژوهش‌ و نتایج حاصل از آن در نشست زیست‌شناسی ۲۰۱۸ در سن دیگوی ایالات‌متحده آمریکا ارائه شده است.

منبع:  thehealthsite

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha