جمعه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 242469

مطالعه جدید نشان می دهد برخی از زایمان های زودهنگام زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی جنین زودتر از موعد فعال شده و سلول های مادر را به عنوان یک مهاجم خارجی احساس می کنند.

سیستم ایمنی جنین عامل بروز زایمان زودهنگام

سلامت نیوز: مطالعه جدید نشان می دهد برخی از زایمان های زودهنگام زمانی روی می دهد که سیستم ایمنی جنین زودتر از موعد فعال شده و سلول های مادر را به عنوان یک مهاجم خارجی احساس می کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند خون بندناف بدست آمده از نوزاد زودهنگام متولدشده حاوی مقادیر بالا سلول های ایمنی ایجادشده توسط جنین بود. آزمایش های بعدی آشکار ساخت این واکنش ایمنی در زمان حمله به سلول های مادر فعال شده است.

محققان دریافتند انتشار موجی از مواد شیمیایی التهابی در طول این واکنش ایمنی جنین می تواند موجب ایجاد انقباضات رحم شده و در نتیجه زایمان زودهنگام اتفاق بیفتد.

دکتر «تیپی مکنزی»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «ما دریافتیم در صورت بروز التهاب یا عفونت در مادر که شایع ترین علت زایمان زودهنگام است، سیستم ایمنی جنین بیدار می شود، زودتر از موعد فعال شده و می تواند سلول های مادر را شناسایی کرده و آنها را پس زند.»

زایمان زودهنگام زمانی روی می دهد که نوزاد زودتر از هفته ۳۷ بارداری متولد می شود. زایمان زودهنگام علت اصلی مرگ نوزادان در سراسر جهان است. کودکانی هم که بعد از این نوع زایمان زنده می مانند با مشکلات متعددی در طول سلامت روبرو هستند.

در این مطالعه، محققان خون بندناف و خون مادر باردار بدست آمده از ۸۹ زن دارای بارداری سالم و ۷۰ زن دارای زایمان زودهنگام را بررسی کردند.

هیچ نشانه ای از واکنش ایمنی در خون مادر یافت نشد. اما محققان دریافتند خون بندناف نوزادان زودهنگام متولدشده دارای مقادیر بالا دو نوع سلول ایمنی بود: سلول های T که به عاملان خارجی حمله کرده و موجب آغاز واکنش ایمنی می شوند؛ و سلول های آنتی ژنی که سلول های T را به سوی قسمت های خارجی تحت حمله هدایت می کنند.

سایر فاکتورهای پرخطر زایمان زودهنگام شامل فشارخون بالا، دیابت، رشد نامناسب جنین، پاره شدن زودهنگام کیسه آب یا کوتاه بودن گردنه رحم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha