مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان وجود یک مورد مرگ زن عشایر در اثر تب کریمه کنگو در حومه شهرستان بافت کرمان را تأیید کرده اما وزارت بهداشت آن را تکذیب می‌کند.

گمانه زنی ها در مورد مرگ زن کرمانی بر اثر تب کریمه کنگو

سلامت نیوز:مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان وجود یک مورد مرگ زن عشایر در اثر تب کریمه کنگو در حومه شهرستان بافت کرمان را تأیید کرده اما وزارت بهداشت آن را تکذیب می‌کند. به گزارش «ایران» دیروز خبر رسید که نخستین مورد مرگ یک زن به‌ دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو در کرمان تأیید شد ه است. خبر را هم معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اعلام کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، مورد مشکوک متعلق به زن میانسال روستایی بود که تا بعد از ظهر  سه‌شنبه گذشته در بخش ایزوله بیمارستانی در کرمان قرار داشت تا تکلیف جواب آزمایشش مشخص شود. بعد از انجام آزمایش و شرح حال علائم بیماری در نهایت مسئولان بیمارستان ابتلای این زن به بیماری تب کریمه کنگو را تأیید کردند.


 با اینکه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با قاطعیت اعلام می‌کنند امسال نخستین قربانی تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در کرمان گزارش شده است اما روز گذشته چند ساعت پس از انتشار این خبر رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌و‌گو با «ایران» تأکید کرد که: «هنوز تشخیص قطعی نیست و بیمار کرمانی مشکوک به تب کریمه کنگو بوده است.» محمد مهدی گویا گفت: به‌هر حال به فصل گرما نزدیک می‌شویم و در این فصل موارد مشکوک به این بیماری مشاهده می‌شود.


از سوی دیگر مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی کرمان ضمن تأیید فوت یک نفر بر اثر ابتلا به تب کریمه کنگو به «ایران» گفت: این زن میانسال از عشایر روستاهای تابع شهرستان بافت استان کرمان بود که بعد از تماس با دام و گزش کنه و به علت بروز علائم اولیه بیماری مانند تب، لرز و درد عضله در بیمارستان شهرستان بافت بستری شد.

بر اساس شرح حال بیماری و سابقه تماس بیمار با دام، مسئولان بیمارستان به تب کریمه کنگو مشکوک شدند و بلافاصله این بیمار به بیمارستان افضلی‌پور کرمان انتفال داده شد.چون حال بیمار وخیم شده بود در نهایت در بیمارستان جانش را از دست داد. به‌گفته دکتر مهدی شفیعی، هم اینک همه افراد خانواده این زن روستایی تحت مراقبت اولیه‌اند و وضعیت‌شان از بابت تب و درد عضلات توسط بهورزان روستا بررسی می‌شود. علاوه بر این هشدار دادیم که جسد پیش از انتقال به آرامگاه گندزدایی شود و محل دفن عمق بیشتری داشته باشد. همچنین به همکاران بهداشت محیط توصیه کردیم در طول مسیر انتقال جسد، اجازه ندهند کسی با جسد تماس داشته باشد.


بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که ناقل آن کنه‌ها هستند و در گروه تب‌های خونریزی دهنده به شمار می‌رود. تب کریمه کنگو همزمان با آغاز فصل گرم بیشتر در مناطق شرقی کشور شیوع پیدا می‌کند. قربانیان اغلب، روستائیان، دامداران و قصابان هستند، همان افرادی که به گونه‌ای با ذبح دام و گزش کنه در ارتباط‌‌ اند و نخستین گزینه‌ها برای ابتلا به تب خونریزی دهنده هستند.


آخرین گزارش‌های اعلام شده از سوی معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نشان می‌دهد در یک سال گذشته 17 نفر در اثر ابتلا به تب کریمه کنگو جان‌شان را از دست داده‌اند. در این میان کرمان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، اصفهان و یزد جزو استان‌هایی است که بیشتر درگیر تب کریمه کنگو شده‌اند.

حالا بر اساس آنچه دکتر محمود نبوی به روزنامه ایران اعلام کرده، از ابتدای امسال نیز موارد ابتلا به تب کریمه کنگو به‌ صورت جزئی و اندک به مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گزارش شده است و آمار‌ها نسبت به مدت مشابه سال پیش کمتر است.طوری که آمارها حکایت از این دارد سال گذشته از میان 112 نفر مبتلا شده به این بیماری، 17 نفرشان فوت کرده‌اند. علاوه بر این از میان 112 مبتلا، 19 نفر مربوط به شهر زاهدان بودند.


به‌گفته دکتر نبوی، موارد ابتلا در سال 96 به علت تماس بی‌محابا با دام بیشتر از سال 95 بود. البته خبرها درباره شیوع تب کریمه کنگو تنها به این آمار و اعداد ختم نمی‌شود. معمولاً در کنار همه این خبرها، مواردی مشکوک از ابتلا به این بیماری در برخی استان‌ها گزارش می‌شود که اغلب این موارد بعد از انجام آزمایش‌های تخصصی از سوی وزارت بهداشت تکذیب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha