سلامت نیوز :یك فوق تخصص كلیه و فشار خون گفت:‌ تا زمانی كه كاركرد كلیه به 10 درصد كاهش پیدا نكند، علایم نارسایی مزمن كلیه ظاهر نمی‌شود پس بهترین روش برای پیشگیری از این بیماری، بررسی ادواری وضعیت این عضو است.

دكتر شهناز اتابك در گفت وگو با ایسنا افزود: مبتلایان به بیماریهایی مانند دیابت یا فشار خون و افرادی كه یكی از اعضای خانواده‌شان دیالیزی است باید هر 6 ماه یا یك سال كاركرد كلیه خود را بررسی كنند. به این منظور لازم است هر چند سال یك بار تحت آزمایش سونوگرافی كلیه قرار گیرند و ادرار آنان به صورت 24 ساعته از نظر میكروآلبومین و كراتینین آزمایش شود.

وی درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای آزمایشهای كلیه گفت: همه این آزمایشها زیر پوشش بیمه هستند اما بیماران باید 70 درصد از هزینه‌های آن را بپردازند این در حالیست كه دولت به جای رایگان كردن هزینه‌های بیماران دیالیزی بهتر است هزینه‌های آزمایش كلیه را به ویژه برای گروه‌های در معرض خطر مانند دیابتی‌ها و مبتلایان به فشار خون رایگان اعلام كند تا این افراد با انجام آزمایشهای لازم به نارسایی مزمن كلیه دچار نشوند.

اتابك افزود: هزینه دیالیز مبتلایان به نارسایی مزمن كلیه سالانه 4 تا 5 میلیون تومان است كه دولت آن را می‌پردازد. از سوی دیگر با ابتلای یك فرد به نارسایی كلیه در زندگی او و خانواده‌اش اختلال ایجاد می‌شود.

رییس بخش كلیه و دیالیز بیمارستان مدرس با بیان اینكه بدترین بیماری كلیوی، نارسایی كلیه است، گفت: شایع‌ترین علت ابتلا به این بیماری در كشورهای دیگر ابتلا به دیابت است اما در ایران آمار دقیقی در زمینه دلیل دچار شدن به نارسایی كلیه در دست نیست البته بیماریهایی مانند دیابت، فشار خون و بیماریهای ارثی كلیه از جمله عوامل ایجاد این بیماری هستند.

اتابكی در پایان در پاسخ به این پرسش كه عوامل ارثی چه میزان در ابتلا به بیماریهای كلیوی موثر است، اظهار كرد: این مورد به نوع بیماری بستگی دارد. البته بیماری كلیه «پلی كیست» در بسیاری از موارد از والدین به كودك انتقال می‌یابد؛ بنابراین به زنان مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود كه كمتر زایمان كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha