رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری به جایی که معلم محور باشد، کارمند محور است تا مادامی که این قانون باشد شاهد تحول در برنامه توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش نخواهیم بود.

کمبود 300هزار معلم و کادر آموزشی

سلامت نیوز:رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون مدیریت خدمات کشوری به جایی که معلم محور باشد، کارمند محور است تا مادامی که این قانون باشد شاهد تحول در برنامه توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش نخواهیم بود. درخواست معلمان مستثنی کردن فرهنگیان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایران، اسفندیار چهاربند در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم برگزار شد، اظهار کرد: می‌خواهیم نمایندگان مجلس، آموزش و پرورش را از این قانون مستثنی کنند تا ما ظرف سه ماه قانون اداری استخدامی آموزش و پرورش را به آنها تقدیم کنیم. شرایط حرفه‌ای معلمان منطبق با قانون مدیریت خدمات کشوری است و به نهادینه کردن تبعیض منجر شده است.


وی گفت: چارچوب این قانون با طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان سازگار نیست و با آن در تناقض است و اصلاحاتی که برای این قانون در مجلس مطرح است به هیچ عنوان پاسخگو نیست و درخواست معلم‌ها مستثنی کردن فرهنگیان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.
چهاربند با اعلام آمار کمبود نیرو در این وزارتخانه گفت: در مهر ۱۳۹۷ با ۳۰۰هزار کمبود نیرو مواجه خواهیم بود، حدود ۱۹۴هزار مورد از این کمبود را باید از طریق ندادن معلم به مدارس پشت سر بگذاریم. باید به ازای هر چهار دانش‌آموز یک ساعت مربی پرورشی به مدرسه بدهیم. یعنی هر ۹۶ دانش‌آموز یک مربی. این در حالی است که فقط ۱۸ هزار مربی به مدارس اعزام می‌کنیم، در حالی که نیاز ما ۱۲۳هزار مربی است.


وی ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد باید دوسال دیگر بخصوص در حوزه آموزش ابتدایی و پرورشی بنای یادبود برای آموزش و پرورش بسازیم. بیشترین کمبود را پس از حوزه پرورشی در حوزه ابتدایی داریم.
رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد: تأمین آموزگار برای ۲۰ هزار مدرسه با کمتر از ۲۴ دانش‌آموز عمدتاً در مناطق روستایی تهدید دیگری برای حوزه آموزش ابتدایی محسوب می‌شود، بنابراین احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل وجود دارد. باید با این واقعیت روبه‌رو شویم.


به گفته چهاربند سال گذشته از ۴۳هزار مشمول بازنشستگی، ۴۲ هزار نفر بازنشسته شدند. سال‌جاری ۶۵ هزار نفر مشمول بازنشستگی‌اند که پیش‌بینی می‌کنیم ۵۵هزار نفر بازنشسته شوند. اگر این روند بدون تمهید سازوکار مناسب ادامه یابد در سال ۹۹ آموزش و پرورش از پا درمی‌آید.
وی با بیان اینکه مهر امسال ۸۴ هزار نفر را در قالب حق‌التدریس تأمین می‌کنیم و برای جذب و تخصیص سهمیه مشکل داریم، گفت: این در حالی است که ۳۰۰هزار کمبود خواهیم داشت. در سال‌جاری یک میلیون و هشتصد هزار ساعت حق‌التدریس پرداخت کرده‌ایم، چرا تصمیم گیران به این موارد توجه نمی‌کنند؟ بر اساس شاخص‌های مصوب، نیروی مازاد نداریم و بهره‌وری ما در فضا و نیروی انسانی ۱۰۰ است.


او تأکید کرد: اگر دیگران در دیگر دستگاه‌ها اعداد و ارقام دیگری را اعلام می‌کنند ما آن را رد می‌کنیم زیرا مبنا ندارد. ما در برنامه پنج ساله نیروی انسانی پنج راهکار داریم. راهکار اول دوره تعهد دبیری است که البته در این دوره پنج ساله پیش رو به کمک ما نمی‌آید زیرا اگر امسال هم جذب شوند ۵ سال دیگر وارد سیستم خواهند شد. البته ما پیگیریم و برای امسال تقاضای سهمیه ۲۵ هزار نفری را برای دوره تعهد دبیری داده‌ایم.


رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامی و زمان به‌کارگیری پذیرفته‌شدگان عنوان کرد: درخواستمان را از مهر ۹۶ اعلام کردیم و در بهمن ماه مجوز استخدام ۱۵ هزار نفر صادر شد. ۲۸اسفند ۹۶ سازمان برنامه در نامه‌ای به سازمان اداری استخدامی موافقت خود را با برگزاری آزمون در سال ۹۷ اعلام و آن را منوط به بکارگیری پذیرفته‌شدگان در سال ۹۸ کرد. در واقع تأمین اعتبار به مهر ۹۸ موکول شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha