رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، با اعلام این خبر که پزشکان فعال در نهاد قانونگذاری کشور در حال بررسی رای محل اختلاف داروسازان و دیوان عدالت اداری هستند، تبعات حذف حق مدیریت داروخانه‌ها را برشمرد.

بررسی رای محل اختلاف داروسازان و دیوان عدالت اداری در مجلس

سلامت نیوز: رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس، با اعلام این خبر که پزشکان فعال در نهاد قانونگذاری کشور در حال بررسی رای محل اختلاف داروسازان و دیوان عدالت اداری هستند، تبعات حذف حق مدیریت داروخانه‌ها را برشمرد.

به گزارش سلامت نیوز، همایون هاشمی در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به حواشی ایجاد شده پیرامون رای دیوان عدالت اداری برای حذف حق مدیریت داروخانه‌ها گفت: گاه در کشور اقداماتی در جهت اعمال تغییرات در برنامه‌هایی انجام می‌شود که سالهاست به صورت پایدار اجرا شده و این نوع دستکاری‌ها مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب درمجلس شورای اسلامی در رابطه با حذف حق مدیریت داروخانه‌ها ادامه داد: دریافت حق مدیریت امری رایج در تمام کشورهای دنیا بوده که یکی از منابع پایدار برای چرخش مالی داروخانه‌ها محسوب می‌شود.

حذف حقوق مسئول فنی بر خلاف اصول علمی است

وی خاطرنشان کرد: اغلب داروخانه‌ها دارای مسئول فنی هستند که دارای دکترای داروسازی بوده و موظف به نظارت بر حسن اجرای نسخه‌ها و تامین داروی مورد نیاز داروخانه است و برای این کار نیز حق مدیریت دریافت می‌کند و این در تمام صنوف امری رایج است، کما اینکه در سازمان نظام مهندسی نیز برای نظارت بر اجرای هر پروژه‌ای رقم محدودی را در قالب حق مدیریت دریافت می‌کنند، بنابراین حذف آن برخلاف اصول علمی است.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس، یادآورشد: هم‌اکنون باید گروه‌هایی که در این مساله ذینفع هستند مستندات قانونی را ارائه دهند و دیوان عدالت اداری نیز با ملاحظات لازم و اثبات اینکه این حکم تا چه اندازه در جهت تامین منافع عمومی و بهبود شرایط ذینفعان تاثیر گذار بوده، بپردازد.

وی تاکید کرد: حق فنی را باید مدیران فنی دریافت کنند و برای فعالیت آنها پروانه جدا از موسس و صاحب مجموعه کسب می‌شود، چرا که در هر داروخانه‌ای مالک، سرمایه‌گذار و نماینده متخصص از صنف داروخانه‌ها که دارای مدرک داروسازی است سهمی در ایجاد این مجموعه دارند و به طور مجزا پروانه دریافت می‌کنند، بنابراین باید از حق و حقوقی برخوردار باشند.

هاشمی در ارائه راهکار برای رفع اختلاف ایجاد شده در خصوص این رای اظهار کرد: اگر در این مورد خلاء قانونی یا موانعی وجود دارد باید صاحبان این فرآیند و وزارت بهداشت به عنوان متولی این بخش به مجلس لایحه ارائه داده یا توضیحاتی را در این مورد ارائه دهند تا مجلس نیز در جهت رفع مشکل بتواند به این موضوع ورود پیدا کند.

وی افزود: البته مجلس می‌تواند از بعد نظارتی بر این موضوع ورود پیدا کند کما اینکه تا جاییکه اطلاع دارم بررسی این اختلاف ایجاد شده در دستورکار کمیسیون بهداشت نیز قرار گرفته است و در حال رصد این موضوع هستند.

احکام صادره نباید شرایط کار را برای متخصصان سخت کند

هاشمی بیان کرد: آنچه مسلم است مسئولان نباید به گونه‌ای عمل کنند که متخصصان کشور در صنوف مختلف با مشکل جدی مواجه شده و شرایط برای فعالیت آنها سخت گردد، بنابراین نباید با صدور احکام یا دستورات نادرست مانع از اشتغالزایی در این بخش‌ها شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، عنوان کرد: حق مدیریتی که داروخانه‌ها دریافت می‌کنند رقمی نیست که پرداخت آن برای بیماران مشکلی ایجاد کند، ضمن اینکه حذف مسئول فنی می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کرده تاجاییکه امکان دارد عوارض احتمالی داروها برای بیماران نادیده گرفته شود در این شرایط کدام بخش پاسخگو خواهد بود؟ بنابراین باید مسئول فنی برای نظارت بر این بخش در داروخانه حضور داشته و بابت فعالیت خود حقوق دریافت کند که مبلغ آن در نسخه‌ها تقسیم شده است.

اداره داروخانه‌ها بدون مسئول فنی امکانپذیر نیست

رئیس فراکسیون غذا و دارو مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بی‌تردید اگر مسئول فنی که عضو تخصصی این بخش محسوب می‌شود حذف شود بعد از آن داروخانه‌ها اداره نخواهند شد، چرا که این فرد مسئول تامین دارویی هر نسخه و ارائه دستورالعمل مصرف داروها بوده و در مقابل قانون نیز پاسخگو است، بنابراین چطور می‌توان فردی را به عنوان متخصص و مسئول بخشی موظف به پاسخگویی دانست که برای وی حق و حقوقی در نظر گرفته نمی‌شود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha