یک نماینده مجلس، در مراسم روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی، که با حضور مهندسین بهداشت حرفه ای و پزشکان متخصص طب کار در شیراز برگزار می شد ضمن بر شمردن علل بروز بیماریهای شغلی خواستار معلوم شدن تکلیف کارگاههای کوچک در ارائه بسته سلامت شغلی شد.

وزارت بهداشت در زمینه سلامت کار عقب گرد داشته است

سلامت نیوز: یک نماینده مجلس در مراسم روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی، که با حضور مهندسین بهداشت حرفه ای و پزشکان متخصص طب کار در شیراز برگزار می شد ضمن بر شمردن علل بروز بیماریهای شغلی خواستار معلوم شدن تکلیف کارگاههای کوچک در ارائه بسته سلامت شغلی شد.


به گزارش سلامت نیوز، مهندس رجبی با مطرح کردن این سوال که آیا در یک صافکاری یا نجاری کارگر در معرض کم شنوایی،عوارض ریوی یا سایر بیماریهای شغلی نیست، خواستار ورود جدی مهندسین بهداشت حرفه ای به بحث پیشگیری از بیماریهای شغلی در کارگاههای کوچک و صنوف گردید.


وی در انتقاد از عقب گردهای وزارت بهداشت، گفت:« چرا در این وزارتخانه معاونت بهداشت حرفه ای و طب کار تبدیل به مدیریت شده است؟ آیا وزارت خانه میخواهد صورت مساله را نبیند؟»
وی ضمن بیان این مساله که در دوران تحصیل پزشکی عمومی ،دانشجویان هیچ واحددرسی را در ارتباط با بیماریهای شغلی سپری نمیکنند ،خواستار رفع این نقیصه در آموزش پزشکی شد و تاکید کرد:« وقتی پزشکان عمومی مخاطرات شغلی ، عوارض ناشی از هر شغل،مواد شیمیایی و عوارض هریک را نمی شناسند چگونه میتوانند در طراحی بسته سلامت شغلی به کمک کارگران و پیشگیری از بیماریهای شغلی بیایند.»

نماینده شیراز خواستار تغییر اساسی در نگرش وزارت بهداشت به بحث طب کار شد و گفت:« نگاه بسیاری از مسوولین وزارت بهداشت به رشته تخصصی طب کار، نگاهی غیرجدی است و وزارت بهداشت باید نگرش خود را از درمان به پیشگیری از بیماریهای شغلی دهد.همچنین باید نقش متخصصین طب کار در ارائه بسته های سلامت شغلی جدی گرفته شود. »

رجبی خاطر نشان کرد:« پزشک مسوول سلامت شغلی باید روند تولید و مخاطرات ناشی از آن را بشناسد.وزارت بهداشت مشخص کند در سالهای آینده به چند متخصص طب کار و کارشناس بهداشت حرفه ای احتیاج داریم.»


وی در پایان خواستار آن شد که هزینه های سلامت کارگر در هزینه تولید لحاظ شود و عدم توجه به سلامت کارگر در روند تولید را سیاستی پوپولیستی دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha