دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳

اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: در سال گذشته (1396) 191 تن به دلیل مسمومیت با گاز منو اکسید کربن (CO) در استان تهران فوت کردند و به مراکز پزشکی قانونی ارجاع داده شدند.

گاز گرفتگی جان 191 نفر را گرفت

سلامت نیوز:  اداره کل پزشکی قانونی استان تهران اعلام کرد: در سال گذشته (1396) 191 تن به دلیل مسمومیت با گاز منو اکسید کربن (CO) در استان تهران فوت کردند و به مراکز پزشکی قانونی ارجاع داده شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پزشکی قانونی استان تهران، این شمار فوت شده در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (1395) با 210 فوتی 9 درصد کاهش یافته است.
بر اساس این گزارش، 147 تن از فوت شدگان در سال گذشته مرد و 44 تن زن بودند.

*هشدار و توصیه های پزشکی قانونی
اداره کل پزشکی قانونی استان تهران به استناد آمارهای موجود بر رعایت نکات ایمنی در نصب و به کارگیری وسایل گرمایشی در فصل پاییز و زمستان تاکید و به هم میهنان توصیه می کند در فصل پاییز و زمستان هموطنان در استفاده از وسایل گرمازا که بیشتر به سیستم گاز شهری متصل است، نهایت دقت را داشته باشند.
شهروندان ضمن استفاده بهینه از وسایل گرمازا،‌ به توصیه های ایمنی در خصوص سالم بودن و استفاده صحیح از وسایل گرمایشی و مسیر خروجی گاز مونوکسید کربن از دودکش این وسایل توجه کنند.
گازمنواکسیدکربن گازی بدون رنگ و بو است. عمده ترین منبع تولید این گاز سوختن ناقص نفت و گاز است ولی در اثر احتراق هر نوع ماده سوختنی بخصوص در محیط های در بسته و فاقد اکسیژن ممکن است تولید شود.
استفاده از آبگرمکن یا بخاری های مستعمل یا دارای نقص فنی و فاقد دودکش یا دارای دودکش بدون عملکرد مناسب در منزل بیشترین موارد ابتلا به مسمومیت را تشکیل می دهند. از آنجا که تمایل این گاز برای ترکیب با هموگلوبین خون ما 250 برابر بیش از اکسیژن است با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت باعث ایجاد مسمومیت خواهد شد و اکسیژن رسانی به بافت های مختلف بدن از جمله مغز و قلب را دچار اختلال می کند که به علت بی رنگ و بی بو بودن این گاز، ممکن است وجود آن در محیط تا زمان ایجاد علایم مسمومیت شدید مورد توجه واقع نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha