برای بیمه کارگران ساختمانی به 2500 میلیارد تومان اعتبار در سال نیاز داریم.

500 هزار کارگر ساختمانی فاقد بیمه هستند

سلامت نیوز:برای بیمه کارگران ساختمانی به 2500 میلیارد تومان اعتبار در سال نیاز داریم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه این سازمان برای پوشش بیمه کارگران ساختمانی به 2500 میلیارد تومان در سال نیاز دارد، می‌گوید هنوز 500 هزار کارگر ساختمانی فاقد بیمه هستند.

محمدحسن‌ زدا در گفت‌وگو با پانا در آستانه روز کارگر درباره وضع بیمه کارگران ساختمانی گفت: درباره بیمه کارگران ساختمانی قانون طی چهار سال گذشته، چهار بار تغییر کرده و هر بار مجلس به دنبال تغییرات روان‌تر و بهتر بوده است تا افراد بیشتری تحت پوشش قرار بگیرند اما مصوبه آخر مجلس که درآمدهای سهم کارفرمایی سازمان تأمین اجتماعی را به 15 درصد صدور پروانه ساختمان منوط کرده است، ما را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی افزود: متاسفانه نتوانستیم منابع مورد نیاز برای ادامه بیمه یک میلیون نفر کارگر ساختمانی را که اکنون تحت پوشش هستند، محقق کنیم به این معنی که اعتبارات را باید از منابع دیگر و از محل حق بیمه‌های سایر بیمه‌ها هزینه کنیم که درست نیست.

وی ادامه داد: تفاوتی که حق بیمه کارفرمایان ساختمانی با بقیه مطالبات سازمان دارد این است که اگر مطالبات سازمان از کارفرمایان و دولت پرداخت نشود به سال بعد منتقل و جزو دیون سال بعد محسوب می‌شود اما با توجه به اینکه اعتبار بیمه کارگران ساختمانی از محل صدور پروانه ساختمان است اگر وصول نشود، در واقع سوخت شده است؛ به این معنی که کارگر ساختمانی با پرداخت فقط 7 درصد حق بیمه توسط خود بیمه شده است اما از 30 درصد مزایا استفاده می‌کند.

زدا با اشاره به برنامه سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه کارگران ساختمانی گفت: اقدامی که انجام می‌دهیم این است که بیمه یک میلیون کارگری را که تحت پوشش هستند، قطع نمی‌کنیم و تعداد را گسترش نمی‌دهیم. البته اقدامات متعددی داریم انجام می‌دهیم تا قانون اصلاح شود.منابع سازمان تأمین اجتماعی به محض اینکه تأمین شد افراد تحت پوشش را افزایش دهیم و گروه‌هایی که پشت خط بودند نیز جذب شوند که دولت و مجلس می‌توانند در این زمینه به تأمین اجتماعی کمک کنند.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی درباره نحوه کمک‌های دولت در موضوع بیمه کارگران ساختمانی گفت: دولت به این طریق می‌تواند به ما کمک کند که اگر در قانون 15 درصد عوارض ساختمانی مطرح شده، می‌تواند تا 20 درصد هم افزایش داشته باشد. این موضوع را چند بار برای دولت ارسال کردیم که رد شد. معتقدیم اگر این 15 درصد به 20 تبدیل شود بخشی از هزینه‌های تأمین اجتماعی را جبران می‌کند. از طرفی مجلس هم باید در قانون بازنگری داشته باشد و تأمین اجتماعی درخواست خود را به مجلس ارسال کرده و کارهای مقدماتی انجام شده است که منتظر عکس العمل مجلس هستیم.

زدا با اشاره تعداد کارگران ساختمانی‌ای که بیمه نیستند، گفت: طبق اعلام انجمن صنفی کارگران ساختمانی، حدود 500 هزار نفر از کارگران فاقد بیمه هستند و ما هم نمی‌توانیم فقط یک گروه از مردم را بیمه رایگان کنیم و اگر بنا باشد که رایگان انجام شود، باید برای همه مردم باشد.

وی با بیان اینکه برای بیمه کارگران ساختمانی به 2500 میلیارد تومان در سال نیاز داریم، گفت: این در حالی است که حدود 1100 میلیارد تومان مجموع دریافتی تأمین اجتماعی از محل پروانه ساختمانی و هفت درصد بیمه‌شدگان است که همین عدد نشان می‌دهد که نمی‌توانیم کار را به این شکل ادامه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha