سلامت نیوز :رئیس انجمن پزشكان عمومی اصفهان گفت: حقوق پزشكان عمومی سال‌هاست كه در ایران مورد بی‌مهری قرار گرفته و با وجودی كه مكررا این موضوع مطرح شده اما تاكنون گوش شنوایی نبوده و رسیدگی نشده است.

مازیار ستاری امروز در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: طرح پزشك خانواده به این صورتی كه در ایران اجرایی شده، تنها سبب بیكاری پزشكان عمومی شده است.
وی بیان داشت: طرح پزشك خانواده در حالی از كشورهای اروپایی الگوبرداری شده كه با ایجاد تغییرات غیرمنطقی كه قابل اجرا كردن نیست به طرح اضافه شده است.
رئیس انجمن پزشكان عمومی اصفهان خاطرنشان كرد: هدف اصلی از اجرایی كردن طرح پزشك خانواده و سیستم ارجاع، حذف مراجعات بیهوده بیماران به متخصصان است و قرار گرفتن پزشك عمومی در سطح اول درمان است كه در طرح پزشك خانواده‌ای كه در ایران به اجرا گذاشته شده، این‌گونه نیست.

وی با اشاره به اینكه امید بود كه با اجرایی شدن طرح پزشك خانواده یك تحول عظیم در سیستم بهداشت و درمان صورت گیرد، ادامه داد: در كشورهای پیشرفته بیماران در صورتی می‌توانند از منابع بیمه‌ای استفاده كنند كه از سیستم ارجاع بگذرند.

ستاری افزود: تا زمانی‌ كه فرهنگ غلط تخصص‌گرایی در كشور از سوی رسانه‌ها تبلیغ می‌شود، نمی‌توان به اجرای درست طرح پزشك خانواده امیدوار بود.
وی اضافه كرد: طرح پزشك خانواده در ایران با تعطیل شدن مطب‌های خصوصی و قطع قراردادهای بیمه اجرایی می‌شود در حالی كه در عمل سبب بیكاری 50 هزار پزشك عمومی می‌شود و چون از حالت خصوصی خارج شده و تحت نظارت كامل دولت انجام می‌گیرد، كیفیت خدمات پایین می‌آید.

رئیس انجمن پزشكان عمومی اصفهان گفت: از آنجایی كه در طرح پزشك خانواده پزشكان عمومی حقوق بگیر دولت می‌شوند با از بین رفتن رقابت، انگیزه زیادی برای ارائه خدمات نیست.
وی با بیان اینكه در كشورهای اروپایی در قالب طرح پزشك خانواده قرارداد با مطب‌های خصوصی منعقد و بیمه تمام هزینه‌ را پرداخت می‌كند، خاطرنشان كرد: طرح پزشك خانواده در ایران با این شرط كه باید از حالت مطب خصوصی به شكل كلینیك در آید و در قالب تیم وركی و با حضور حداقل 2 هزار و 500 تا سه هزار نفر انجام شود، به اجرا گذاشته می‌شود.
ستاری تصریح كرد: پزشكان عمومی زیر پوشش طرح پزشك خانواده زیر نظر بیمه نیستند و همین مسئله سبب شده كه دیگر انگیزه‌ای برای تاسیس مطب خصوصی نداشته و در عمل سبب بیكاری آنها می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha